کد خبر: 1119576
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
با حضور جمعی از اساتید ارتباطات و رسانه
کتاب «روز شمار تاریخ مطبوعات ایران» با حضور اله اردلانی نویسنده و شماری از اساتید علوم ارتباطات و روزنامه نگاری رونمایی شد.

نویسنده کتاب «روز شمار تاریخ مطبوعات ایران» در آئین رونمایی از این اثر در سالن شهدای رسانه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح روند نگارش و تحریر این کتاب، گفت: در این کتاب که بصورت اولویت زمانی بر مبنای چهار فصل سال را شامل می‌شود، فضای فرهنگی حاکم بر جامعه در دوره‌های مختلف از منظر رسانه‌ای به چشم می‌خورد.

الهه اردلانی ادامه داد: در دوره ۱۴ سال کار و تحقیق در مورد این کتاب با سختی‌های زیادی مواجه شدم که منجر به عمل دو چشمم گردید، اما آنچه که هدف من بود، یعنی گسترش فرهنگ مطالعه تاریخ مطبوعات ایران و افزایش سواد رسانه‌ای در این خصوص، مرا هرگز از ادامه راه منصرف نکرد.

وی با غنی شمردن کتابخانه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: من کتاب خود را با کمال احترام و افتخار به کتابخانه دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه اهدا می‌کنم.

نویسنده کتاب روز شمار تاریخ مطبوعات ایران ضمن تقدیر و تشکر از سید فرید قاسمی، گفت: وی به قول خودش در برهوت اطلاعات به تحقیق و پژوهش در مورد تاریخ مطبوعات ایران پرداخته که با سختی‌های فراوان همراه بوده و منجر به آسیب جسمی شده است، ودر صحبتی که با ایشان داشتم از من خواست تا راه او را ادامه دهم، اما من انگشت کوچک سید فرید قاسمی، بزرگ مرد تاریخ مطبوعات ایران هم نیستم، اما تا جایی که بتوانم این راه را ادامه خواهم داد.

اردلانی در عین حال افزود: مطبوعات، بازگو کننده اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی یک جامعه در دوره‌های مختلف بوده و منبعی برای تحلیل افکار عمومی و تاریخی ان جامعه به حساب می‌آیند.

وی افزود: رخداد‌های محلی در منابع رسمی به طور کامل وجود نداشته و یا بسیار مختصر و گذرا به آن اشاره شده، اما در این کتاب با توجه به رسالت خویش به آنچه که روی داده کامل پرداخته شده است.

اردلانی هدف از نوشتن کتاب روز شمار تاریخ مطبوعات ایران را توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در زمینه تاریخ مطبوعات و افزایش سواد رسانه‌ای عنوان کرد.

نویسنده کتاب روز شمار تاریخ مطبوعات ایران با بیان اینکه نظم کتاب به صورت الویت زمانی بر مبنای فصل‌ها و روز‌ها نوشته شده است، توضیح داد: این کتاب به عنوان یک منبع در زمینه آگاهی بخشی و گسترش اطلاعات علمی و تاریخی مربوط به مطبوعات برای استفاده اساتید و دانشجویان ارتباطات نوشته شده است.

اردلانی ادامه داد: در این کتاب به وضوح اهمیت ویژگی خاص مطبوعات به عنوان یک فرهنگ مکتوب پایدار و ماندگار که نقشی مؤثر در اطلاع رسانی، آموزش، پیدایش و گسترش وقایع و تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی دارد، به چشم می‌خورد. امانتداری در انتقال مطالب از منابع موثق و نگاهی وسیع و تاریخ پژوهانه علمی از ویژگی‌های این کتاب است.

در ادامه این مراسم محمد قجر ناشر کتاب و جلال خوش چهره در خصوص کاهش فرهنگ مطالعه کتاب و مطبوعات و در مورد کتاب مذکور به ایراد سخن پرداختند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار