کد خبر: 1119559
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بار دیگر رؤیای صعود محقق نشد، اما امروز تنها چیزی که می‌تواند فوتبال ایران را یک گام به محقق شدن این رؤیا در جام جهانی بعدی نزدیک کند، کنار گذاشتن تعارف‌ها و بهانه‌جویی‌هاست. امروز وقت بررسی بی‌پرده چرایی این رخداد است، جای پرداختن به مسائلی که کوچک‌ترین کمکی به موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در آینده و حتی امروز نمی‌کند.
دنیا حیدری

بار دیگر رؤیای صعود محقق نشد، اما امروز تنها چیزی که می‌تواند فوتبال ایران را یک گام به محقق شدن این رؤیا در جام جهانی بعدی نزدیک کند، کنار گذاشتن تعارف‌ها و بهانه‌جویی‌هاست. امروز وقت بررسی بی‌پرده چرایی این رخداد است، جای پرداختن به مسائلی که کوچک‌ترین کمکی به موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در آینده و حتی امروز نمی‌کند.
قرار به باختن نبود؛ این اطمینان را بازی زیبا، هجومی، منسجم و جسورانه مقابل ولز داده بود، اما باختیم. بد هم باختیم، خیلی هم بد باختیم، نه مثل باختن به انگلیسی که حوادث غیرمترقبه تیم را شوکه کرد. باختیم، چون هیچ شباهتی به بازی با ولز نداشتیم. چون باز هم به یک برد غره شدیم و فراموش کردیم که نباید برای گرفتن مساوی به زمین برویم که این احتیاط می‌تواند منجر به رنگ باختن رؤیای صعود شود که شد. چون انگیزه، جسارت و تلاش بازی با ولز را نداشتیم، به‌طوری‌که بسیاری از بازیکنان در طول بازی اصلاً دیده نشدند. برخلاف نفراتی، چون رامین رضاییان که فقط وظیفه بیرانوند را انجام نداد.

بسیاری بر این باورند که سردرگم بازی کردیم. پربیراه هم نیست. برخلاف امریکا، نه زیبا بازی کردیم و نه برای برد. درحالی‌که حفظ بازی در میانه زمین هم می‌توانست کار را تمام کند، اما برابر امریکا به گردانی بی‌فرمانده می‌ماندیم که برخی برایش از جان مایه می‌گذاشتند، برخی گاه قدمی برمی‌داشتند و برخی دیگر نیز مات و مبهوت تنها نظاره‌گر بودند، آن‌هم در شرایطی که دست کی‌روش در انتخاب نفرات به هیچ عنوان بسته نبود و یک‌دوجین ستاره با خود به قطر برده بود! اما عدم ترکیب‌بندی درست باعث شد در جامی که بیشترین شانس صعود را داشتیم، یک‌بار دیگر حسرت به دل و با چشمانی اشکبار چمدان‌هایمان را برای بازگشت به وطن جمع کنیم.

کی‌روش هم بی‌شک از نتیجه حاصله رضایت ندارد، اما مثل همیشه سعی در دادن جوابی متفاوت در خصوص ناتمام ماندن رؤیای تیم ملی فوتبال ایران دارد: «هیچ چیز اندازه اینکه نتوانستیم صعود کنیم، ناراحت‌کننده نیست، آن‌هم وقتی تا این اندازه به این رؤیا نزدیک بودیم. رؤیای ما به پایان رسید. بازیکنان ما با همه شرایطی که وجود داشت کار بزرگی کردند. ما پیش از این در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ شرایط سخت‌تری را پشت سر گذاشته بودیم. زندگی ادامه دارد، یک چیز شگفت‌انگیزی که در مورد فوتبال وجود دارد این است که همیشه مسابقاتی هستند که می‌توانید انجام دهید.» پاسخی که نشان داد او اگرچه از نتیجه راضی نیست، اما از عملکرد شاگردانش در داخل و بیرون زمین کاملاً رضایت دارد. مسئله‌ای که البته از بیان آن هم ابایی ندارد.»، اما جالب بود که سرمربی ایران حاضر به صحبت در خصوص صحنه مشکوک به پنالتی روی مهدی طارمی در محوطه جریمه امریکا نشد و گفت نه فقط صحنه را با جزئیات ندیدم که با توجه به صعود امریکا به مرحله بعد صحبت کردن در این خصوص منطقی نیست و این از شایستگی حریف کم می‌کند. نکته‌سنجی که نشان از حرفه‌ای بودن کی‌روش و احترام او به حریفان دارد، حتی اگر تیمش بازنده میدان باشد.

سامان قدوس، هافبک تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه برنتفورد هم در مصاحبه با رسانه نروژی نتاویزن از مصاف ایران مقابل امریکا به عنوان یک بازی سخت به لحاظ روانی و فیزیکی نام برد: «این یک جام جهانی سخت چه به لحاظ فیزیکی و چه روانی بود. متأسفانه ما نتوانستیم امروز با کسب پیروزی مردم را خوشحال کنیم، اما ما تلاش خودمان را کردیم. ما همواره به دنبال این هستیم که تمام تلاش‌مان را برای مردم انجام دهیم و سعی کردیم آن را روی زمین فوتبال هم به نمایش بگذاریم. امروز نتوانستیم رؤیای مردم را محقق کنیم، اما این رؤیا یک روز محقق می‌شود.»
یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نتیجه‌گیری در قطر می‌تواند این باشد که بازیکنان ایران گویی قصد درس گرفتن از اشتباهات گذشته را ندارند. مسئله‌ای که حیدر سلیمانی، کارشناس داوری فوتبال ایران نیز بدان اشاره دارد: «متئو لاهوز اسپانیایی قضاوت خوبی داشت و اشتباهی که روی نتیجه بازی تأثیرگذار باشد، نداشت. اما این بازی یک نکته مهم داشت و آن رفتار تکراری بازیکنان ایران بود. در وقت‌های اضافه نیمه دوم طارمی برای گرفتن پنالتی روی زمین افتاد و در حالی که هیچ خطایی رخ نداده بود، باز هم بازیکنان تیم ملی بازی را رها کردند و مثل بازی با ژاپن همگی به سمت داور رفتند تا نشان دهند که نه فقط اشتباهات گذشته برایشان تجربه نشده که با وجود VAR هنوز غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند.»

مصاف با امریکا اگرچه نتیجه‌ای که باید را برای صعود ایران به مرحله بعد نداشت، اما تصاویر و لحظه‌های دیدنی را به نمایش گذاشت. صحنه‌های زیبایی که یک‌بار دیگر نشان داد ورزش فارغ از سیاست تا چه اندازه می‌تواند زیبا باشد، به‌طوری‌که وقتی رامین رضاییان بعد از به صدا در آمدن سوت پایان بازی توانی برای مهار اشک‌هایش ندارد، بازیکنان تیم امریکا طی اقدامی جالب توجه برای آرام کردن او تلاش می‌کنند. همچنین تیموتی وه‌آ، مهاجم ۲۲ ساله تیم ملی فوتبال امریکا و پسر ژرژ وه‌آ افسانه‌ای در پی برتری یک بر صفر تیم فوتبال امریکا مقابل ایران در دور پایانی مرحله گروهی جام جهانی قطر پیام جالبی به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران داد و به تمجید از آن‌ها پرداخت: «همیشه (بازی با ایران) برای من چیزی فراتر از فوتبال بوده و دوست دارم عشقم را به این تیم فوق‌العاده (ایران) بفرستم. آن‌ها غرور و عشق زیادی به کشور و احترام به مردم‌شان نشان دادند. با احترام، افتخار بود در زمینی بودم که چنین بازیکنان بزرگ و چنین بازیکنان الهام‌بخشی در آن حضور داشتند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار