کد خبر: 1119451
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
تولیت آستان قدس رضوی:
تولیت آستان قدس رضوی گفت: روحانیت در طول تاریخ علی‌رغم همه رنج‌ها لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نکشیده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار با طلاب مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، با اشاره به ایستادگی علما در برابر تمام رنج‌ها و سختی‌ها در طول تاریخ برای دفاع از دین، اظهار کرد: روحانیت در طول تاریخ علی‌رغم همه رنج‌ها لحظه‌ای از پاسداری اسلام دست نکشیده است.

تولیت آستان قدس رضوی حوزه‌های علمیه را مجموعه‌هایی مهم و اثرگذار در حفظ اسلام ناب و ارزش‌های دین دانست و ابراز کرد: هیچ مجموعه و نهادی توانایی و صلاحیت لازم برای پر کردن جایگاه حوزه علمیه را ندارد؛ آن مجموعه‌ای که تا به امروز اسلام ناب، مکتب و بنیان‌های عمیق فقه تشیع را حفظ کرده، همین طلاب و حوزه‌های علمیه بوده‌اند.

وی در ادامه به سختی‌ها و مشقت‌هایی که طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ مبانی اسلام و مکتب تشیع متحمل شده‌اند، اشاره و اظهار کرد: علما و طلاب در طول تاریخ علی‌رغم نبود امنیت اجتماعی و فشارهای روز افزون حکام جور برای به حاشیه راندن دین و به تبع آن حوزه‌های علمیه و علما، هیچ‌گاه از ایستادگی در مسیر دفاع از اصول، ارزش‌ها و احکام دین کوتاه نیامدند و با تقوا محوری ارزش‌های دینی و احکام شرعی را به جامعه منتقل و موجب حفظ مکتب شدند.

حجت‌الاسلام احمد مروی افزود: از ابتدای فعالیت حوزه علمیه و روحانیت که پس از غیبت صغری آغاز شد؛ فشارها، محرومیت‌ها و تهدیدهای فراوانی متوجه حوزه بوده، اما به عنایت امام زمان (عج) حوزه‌های علمیه مانده است؛ هر مجموعه دیگری این حجم از هجمه‌ها را متحمل می‌شد تاکنون از بین رفته بود و این ماندگاری خود یک معجزه است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مطالعه زندگی نامه علما و بزرگان دین گوشه‌ای از محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و فشارهایی که آن بزرگواران متحمل شده‌اند را نشان می‌دهد؛ سلسله طلاب و علما در طول تاریخ برای حفظ دین مجاهدت‌های فراوان و شکنجه‌ها، آزارها، مشقت‌ها و محرومیت‌های بسیاری را تحمل کردند و در این مسیر از جان خویش گذشته و شهدای فراوانی همچون شهید اول و شهید ثانی را نثار پاسداری از اسلام کردند.

وی نقش حوزه و طلاب را بی بدیل توصیف و تصریح کرد: روحانیت شیعه در همین سختی‌ها و دشواری‌ها رشد کرده است؛ بنای رضاخان بر نابودی روحانیت و حوزه علمیه بود؛ اما از همین حوزه علمیه یک روحانی جلیل‌القدر برخواست و به فضل الهی و عنایت امام زمان (ع) دودمان پادشاهی را در این کشور برچید.

حجت‌الاسلام احمد مروی با بیان اینکه آستان قدس رضوی نسبت به مسائل حوزه علمیه بی‌تفاوت نیست؛ خاطرنشان کرد: حوزه علمیه کهن مشهد سابقه‌ای بسیار درخشان دارد و رهبر معظم انقلاب نیز به این حوزه عنایت ویژه دارند؛ در طول تاریخ حوزه علمیه مشهد به برکت مضجع شریف امام رضا (ع) از کثرت علمای بزرگ و مدرسین برجسته برخوردار بوده است؛ حوزه مشهد از چنان جایگاهی برخوردار بوده که عالم بزرگی چون «علامه بحرالعلوم» برای کسب علم به این حوزه آمده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بستر شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها در حوزه مشهد باید فراهم شود، گفت: مهاجرت طلاب از مشهد به قم باید معکوس شود و این امر ممکن است، حوزه مشهد باید به جایگاهی برسد که فضلا از قم و نجف برای کسب علم به مشهد بیایند.

مروی تصریح کرد: مضجع شریف عالم آل محمد (ع) در مشهد است و طلاب و حوزه علمیه این شهر نباید از این گنجینه عظیم غفلت کنند؛ حوزه مشهد با الهام گیری از این روح مقدس و پاک می‌تواند بلندترین گام‌ها را بردارد؛ بخشی از کلاس‌های درس حوزه علمیه می‌تواند در حرم مطهر برگزار شود و طلاب اگر در مسئله علمی دچار مشکل می‌شوند باید از حضرت رضا (ع) مدد بجویند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار