کد خبر: 1119250
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
نتایج تازه‌ترین سرشماری صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که آمار پیروان حضرت عیسی (ع) به نصف جمعیت مردم این کشور کاهش یافته و مسیحیان در حالی تبدیل شدن به اقلیت مذهبی هستند. این در حالیست که آمار مسلمان رو به رشد بوده و اسلام دومین دین بزرگ توحیدی پایتخت شناخته می‌شود.

مرکز ملی آمار انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، به تطبیق جمعیت پیروان ادیان مختلف در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ پرداخته و نوشته است که کمتر از نصف جمعیت مردم انگلیس و ولز (۴۶.۲ درصد معادل ۲۷.۵ میلیون نفر) در سرشماری سال ۲۰۲۱ خود را مسیحی معرفی کرده‌اند. این میزان در قیاس با سرشماری سال ۲۰۱۱ که ۵۹.۳ درصد (معادل ۳۳.۳ میلیون نفر) مسیحی بوده‌اند، ۱۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این درحالیست که آمار مسلمانان از ۲.۷ میلیون نفر (۴.۹ درصد) در سال ۲۰۱۱ به ۳.۹ میلیون نفر (۶.۵ درصد) در سال ۲۰۲۱ رسیده است و بر همین اساس مسلمانان دومین جمعیت ساکن در پایتخت انگلیس را تشکیل می‌دهند. طبق آمار منتشر شده ۱۵ درصد لندنی‌ها مسلمان هستند که نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی ۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، ۹۴ درصد مردم (۵۶ میلیون نفر) در سرشماری سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) به پرسش درباره مذهب که یک سووال اختیاری بود پاسخ دادند؛ اما در سرشماری ده سال پیش ۹۲.۹ درصد مردم (۵۲.۱ میلیون نفر) به این پرسش جواب دادند و این اختلاف نشان‌گر تمایل بیشتر افراد به مقوله مذهب است.

البته طبق یافته‌های مرکز آمار ملی انگلیس، کسانی که خود را فاقد مذهب معرفی کرده‌اند طی ده سال گذشته افزایش یافته و از ۱۴.۱ میلیون نفر (۲۵.۲ درصد) به ۲۲.۲ میلیون نفر (۳۷.۲ درصد) رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی رئیس مرکز اسلامی انگلیس پیشتر در گفتگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: اسلام دومین دین بزرگ توحیدی و دارای سریع‌ترین رشد در بین ادیان ابراهیمی در بریتانیا است.

وی افزود که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته جمعیت مسلمانان بریتانیا در سال ۲۰۵۰، بیش از ۱۳ میلیون تن خواهد بود و گرایش مردم انگلیس به اسلام تابعی خواهد بود از حضور این جمعیت انبوه مسلمانان در بین غیر مسلمانان.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس اضافه کرد که زیست مسالمت آمیز مسلمانان و غیر مسلمانان در کنار هم در این کشور، حضور تعداد قابل توجهی از مسلمانان در مسئولیت‌های مهم اداری و سیاسی کشور و نیز فعالیت‌های علمی، آموزشی، دینی و فرهنگی مراکز و مؤسسات اسلامی، همه این ها، شرایطی را فراهم کرده که به‌رغم اسلام هراسی شدیدی که توسط رسانه‌های غربی در بین غیر مسلمانان تبلیغ شده بود تا حدود زیادی این تبلیغات سوء تعدیل شود و بسیاری از مردم این کشور بویژه جامعه نخبگان تصویری نسبتا معقول، منطقی، صلح آمیز و زیباتری از اسلام در ذهن داشته باشند.

اسلام ستیزی یکی از مشکلات مسلمانان ساکن انگلیس و کشور‌های غربی بشمار می‌رود. از نگاه کارشناسان، سیاست‌های ضد مهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست افراطی در شکل‌گیری و تشدید تفکرات اسلام هراسی نقش مؤثری داشته است. مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس معتقد است که بی‌تفاوتی سیاستمداران و وضع قوانین ضد تروریستی، به بیگانه سازی پیروان دین اسلام و افزایش حملات علیه مسلمانان کمک کرده است.

تازه‌ترین آمار‌های منتشر شده در انگلیس نشان می‌دهد که نفرت علیه مسلمانان ۴۲ درصد از کل جرایم مرتبط با تنفر مذهبی را تشکیل می‌دهد؛ اما حزب حاکم محافظه‌کار از پذیرش تعریف واحد و کاربردی در زمینه اسلام‌هراسی استنکاف می‌کند.

با این وجود مراکز اسلامی و مساجد انگلیس از روند فزاینده تشرف به اسلام خبر می‌دهند. حجت الاسلام و المسلمین موسوی به ایرنا گفت که مرکز اسلامی انگلیس «به‌صورت هفتگی شاهد مراجعه تعداد قابل توجهی از غیر مسلمانان ساکن این کشور اعم از انگلیسی و یا غیر انگلیسی است که با مراجعه به این سازمان به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند.» وی افزود: این گونه درخواست تشرف به اسلام غیر از آن موارد فراوانی است که بخاطر ازدواج با مسلمانان صورت می‌گیرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار