کد خبر: 1118667
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
مشکل ناتو در ادامه تأمین تسلیحاتی اوکراین، کمک نظامی به‌ارزش ۴۰میلیارد دلار از سوی ناتو برای کی‌یف، اعتراف به ارسال تسلیحات مخفی به اوکراین توسط کشورهای ثالث و قطع برق در ۱۵ منطقه اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ اوکراین است.
 

روزنامه "نیویورک تایمز" شب گذشته، شنبه‌شب، به نقل از مقامات پیمان آتلانتیک شمالی گزارش داد که دوسوم کشورهای ناتو توان بالقوه خود در زمینه ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین را از دست داده‌اند. به‌گفته آنها، در زمان حاضر ذخایر 20 کشور از 30 کشور ناتو "تقریباً در حد صفر" است، البته 10 عضو دیگر باقی‌مانده این ائتلاف از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند، توانایی ادامه تحویل تسلیحات به اوکراین را حفظ کرده‌اند.

همان‌طور که این روزنامه یادآور شده است، لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک از لحاظ وضعیت انبارهای تسلیحاتی وضعیت دشواری دارند، در مجموع کشورهای عضو ناتو تسلیحاتی به‌ارزش 40 میلیارد دلار به اوکراین ارسال کردند که با کل بودجه نظامی سالانه کشور فرانسه قابل مقایسه است.

لازم به ذکر است که در ماه فوریه (اسفندماه گذشته) و در آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای عضو ناتو تقریباً نیمی از انبارهای تسلیحات لازم را در اختیار داشتند و پیشرفت‌هایی در تولید سلاح‌هایی که می‌توانند به‌طور متقابل مورد استفاده قرار گیرند، در حال انجام بود، بدین ترتیب، این نشریه یادآور شده است که برای کشورهای ناتو که تسلیحات نظامی زیادی را به اوکراین ارسال کردند، به‌ویژه برای کشورهای خط مقدم، مانند لهستان و کشورهای بالتیک، بار جایگزینی بسیار سنگینی به‌وجود آمده است.

این تحلیل می‌نویسد: «کشورهای کوچک عضو ناتو پتانسیل خود را به اتمام رسانده‌اند و 20 کشور از 30 عضو آن به‌طور چشمگیری توان خود در این رابطه را از دست داده‌اند، در عین حال، 10 کشور باقی مانده‌اند که هنوز می‌توانند به اوکراین تسلیحات ارسال کنند که قبل از همه، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند.»

طبق اطلاعات این روزنامه، اوکراینی‌ها حداقل به چند سیستم جنگی نیاز دارند که غرب هنوز آنها را ارائه نکرده است و بعید است که چنین اتفاقی بیفتد: موشک‌های زمین به زمین دارای برد بلند معروف به ATACMS، جنگنده‌های غربی و تانک‌های طبق استاندارد ناتو.

روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که سیستم توپخانه‌ای که ایالات متحده و متحدانش در اختیار اوکراین قرار دادند به‌طور مداوم نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که این موضوع برای پنتاگون به یک مشکل جدی تبدیل شده است. به‌گفته منابع خبری این روزنامه، سلاح‌های فرسوده یا آسیب‌دیده برای نگهداری و تعمیر به لهستان ارسال می‌شود.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو به‌میزانی قابل‌توجه تولید سلاح و مهمات مدل شوروی در کشورهای اروپای شرقی را افزایش داده است تا بتواند نیازهای تسلیحاتی اوکراین را تأمین کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و هفتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اعتراف وزیر خارجه اوکراین به ارسال مخفیانه تسلیحات به کی‌یف توسط کشورهای ثالث

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با روزنامه فرانسوی پاریسن (Le Parisien) اعتراف کرد که از سوی برخی کشورها تسلیحات نظامی به‌صورت مخفیانه به کی‌یف ارسال شده است، کشورهایی که علناً از ارائه سلاح به اوکراین خودداری می‌کنند، با وجود این، از طریق واسطه‌های مختلف و به‌صورت مخفیانه، سلاح به کی‌یف منتقل می‌کنند.

وزیر خارجه اوکراین توضیح داد: «بیشتر این کشورهای ثالث علناً می‌گویند که چیزی ارسال نمی‌کنند، اما همه چیز پشت صحنه اتفاق می‌افتد».

چندی پیش سوئیس رسماً از اوکراین حمایت کرد و بدین ترتیب سیاست بی‌طرفی قبلی خود را نقض نمود، در عین حال، مقامات برن تأکید کردند که با وجود این، سلاحی به کی‌یف منتقل نخواهند کرد.

زاخارووا رهبران اروپایی را مسئول بحران انرژی در اتحادیه اروپا دانست

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز عقیده کرد که تصمیمات سیاسی رهبران کشورهای اروپایی باعث بحران انرژی در اتحادیه اروپا شده است. وی گفت: "این آنها (رهبران اروپایی) هستند که به‌ویژه اتحادیه اروپا را به‌سمت فروپاشی انرژی سوق داده‌اند."

بنابراین، به‌گفته وی، کشورهای غربی در ماجرای انفجار در خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم2 که در دریای بالتیک و منطقه تحت کنترل ناتو رخ داد، مسئولیت خود را خوب انجام دادند. زاخارووا یادآور شد که رهبران اروپایی وقوع یک حادثه خرابکارانه در این خطوط لوله را به‌عنوان حملات تروریستی به‌رسمیت شناختند، اما نتیجه‌گیری عجولانه نکردند، زیرا آنها "دستور مقصر دانستن روسیه در این ماجرا" را داشتند.

تعداد دیپلماتهای روسیه در برخی از کشورهای غیردوست به حداقل رسیده است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در برخی از کشورهای غیردوست، بیش از دو دیپلمات روس باقی نمانده است.

وی در این مصاحبه گفت: "در خصوص نمایندگیهای دیپلماتیک باید بگویم که در برخی کشورها عمدتاً در اتحادیه اروپا که ما آنها را غیردوستانه اعلام کردیم، آنها عملاً حضور دیپلماتیک ما را به حداقل رساندند. ما در برخی از این کشورها فقط یک یا دو دیپلمات داریم."

زاخارووا در پاسخ به این سؤال که چرا روسیه به حضور در این کشورها ادامه می‌دهد، ابراز کرد: "به‌دلیل وجود شهروندان و هموطنان و سازمان‌هایی وجود دارند که هر روز به اسناد، شناسنامه، گذرنامه، قانونی کردن اسناد، ترجمه و غیره نیاز دارند، این یک کار متعارف است که باید انجام شود، و نه صرفاً داشتن نوعی حضور دیپلماتیک و روابط سیاسی، بنابراین آنها یک وظیفه روزانه دارند که باید انجام شود."

زاخارووا همچنین یادآور شد که مسکو هرگز آغازگر حل‌وفصل مشکلات از طریق قطع روابط با سایر کشورها نبوده است. وی افزود: "این اقدامی پوچ است و این دقیقاً همان چیزی است که در طرف مقابل اتفاق افتاده است."

زلنسکی از قطع برق در 15 منطقه اوکراین خبر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که انتقال برق در 15 منطقه در این کشور بسیار مشکل است و به‌طور محدود انجام می‌شود.

وی در یک پیام ویدئویی خود گفت: در 14 منطقه اوکراین و در استان و شهر کی‌یف، محدودیت‌ها برای بیش از 100 هزار مشترک برق در هر یک از مناطق همچنان برقرار است. و اگر جهش در مصرف وجود داشته باشد، ممکن است قطعی بیشتر شود.

به‌گفته زلنسکی، متخصصان فعالانه در حال کار برای بازگرداندن سیستم انرژی هستند، اما تاکنون نتوانستند یک منبع پایدار به‌وجود آورند، در این راستا، رهبر اوکراین از شهروندان خواست به‌طور منطقی از برق استفاده کنند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز روز شنبه گفت که حدود یک‌چهارم ساکنان پایتخت همچنان بدون برق هستند.

پیش از این، زلنسکی به ناکارآمدی سازماندهی "نقاط شکست‌ناپذیری" در کی‌یف و سایر شهرهای کشور اعتراف و از عملکرد دفتر شهردار کی‌یف به‌ریاست ویتالی کلیچکو انتقاد کرد، زلنسکی تأکید کرد که انتظار کار بهتری از او دارد.

وزارت دفاع روسیه: بولتون در تهیه سندی درباره نیاز به سلاح‌های بیولوژیکی برای آمریکا نقش داشت

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری قبلی آمریکا، سندی را در مورد نیاز به تولید سلاح‌های بیولوژیکی برای مدرن‌‌سازی ارتش آمریکا و تضمین رهبری ایالات متحده در جهان نوشت، این موضوع توسط ژنرال ایگور کیریلوف، فرمانده نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه اعلام شد.

 این مقام نظامی یادآور شده است، در سال 2000، در گزارشی تحت عنوان "بازسازی توان دفاعی آمریکا"، که توسط بولتون تهیه شده بود، اشاره شده است که "برای دستیابی به موقعیت رهبری جهانی، ایالات متحده باید برتری نیروهای نظامی خود را حفظ کند" و یکی از راه‌های آن تولید سلاح‌های بیولوژیکی به‌منظور بازدارندگی دشمن است.

بر اساس اظهارات کیریلوف، این سند و همچنین تحقیقات در مورد افزایش خواص بیماری‌زایی میکروارگانیسم‌ها که در ایالات متحده انجام می‌شود، طرف روسی را مجبور کرده است در ارزیابی خود نسبت به اظهارات مقامات کاخ سفید که بر پایبندی به مقابله با تهدیدات بیولوژیکی تأکید دارند، تجدیدنظر کند.

 

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار