کد خبر: 1118576
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
رئیس دارالقرآن بسیج کشور خبر داد
رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به فعالیت ۵۷ هزار پایگاه مقاومت بسیج گفت: تاکنون ۳۰۱۴ واحد قرآنی از سوی پایگاه‌های مقاومت بسیج ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی عصر امروز ۵ آذر در برنامه افق رادیو قرآن با بیان اینکه در یکسال گذشته سعی کرده ایم نکات مدنظر مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را پیگیری کنیم، اظهار کرد: در حوزه مسابقات، امسال دو دوره مسابقه شامل دوره‌های ۲۸ و ۲۹ را برگزار کرده ایم.

ابتکار بسیج در برگزاری مسابقات قرآن


وی در ادامه به ابتکاراتی که در حوزه مسابقات به کار گرفته شده است، اشاره و اظهار کرد: مسابقات قرآن بسیج در چهار بخش و متفاوت از فضای رقابت‌های قرآنی سازمان اوقاف و دیگر سازمان‌های برگزارکننده بوده است.

رئیس دارالقرآن بسیج کشور تصریح کرد: یکی از بخش‌های این مسابقات، بخش فردی است که رشته‌های آن به صورت عمومی تعریف شده است و آحاد مردم در سنین و جنسیت‌های مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند. در کنار بخش فردی سه بخش به مسابقات اضافه شده است که یکی از آن‌ها بخش خانوادگی است. این بخش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و طی آن یک خانواده به همراه هم یک تیم قرآنی تشکیل داده و در مسابقات حاضر می‌شوند؛ این اتفاق مبارکی است که خانواده‌ها را به مدت چند ماه درگیر فعالیت قرآنی حول مسابقات می‌کند.

حضور دو هزار گروه در بخش گروهی مسابقات

حجت الاسلام لیمویی گفت: دومین بخش این مسابقات، بخش گروهی است. در این بخش تلاش شده است گروه‌های جوان و نوجوان از دهه هفتاد تا دهه نود امکان حضور در آن را داشته باشند. در این دوره از مسابقات بیش از دو هزار گروه برای حضور در رقابت‌ها ثبت‌نام کرده اند. بخش ایده پردازی هم یکی از بخش‌های جدید مسابقات است که به رقابت‌ها اضافه شده است، در این رشته محور ایده‌ها صحبت‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد مسائل قرآنی است.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ دیگر مهمان برنامه افق رادیو قران بود.

رحیم قربانی گفت: با توجه به اینکه تشکیل بسیج مبنای قرآنی داشته است، من یاد جمله‌ای از حضرت امام (ره) افتادم که فرمودند بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمر است، در آیات ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم سه ویژگی شجره طیبه آمده است؛ بنابراین هر کسی دارای این سه ویژگی باشد، بدون توجه به فرم‌ها و کارت‌های عضویت و ... در زمره بسیج است.

وی افزود: اصل و پایه اولیه بسیج یا بسیجی باید ثابت باشد، این ثابت بودن بر اساس آشنایی با قرآن، انس با قرآن و تمسک به اهل بیت (ع) نه در سطح پایین بلکه در عالی‌ترین و بهترین سطح است. اگر این‌ها اتفاق بیفتد، «تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا» خواهد بود، یعنی به جایی می‌رسد که در هر فصلی به اذن الله میوه خود را می‌دهد و دیگر، شرایط نامساعد و عدم همکاری مسئولان و تحریم و ... در آن تأثیری نخواهد داشت.

مبنای شکل‌گیری سازمان قرآنی بسیج تهران

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ اضافه کرد: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران از سال ۹۱ فعالیت خود را شروع کرد و مبنای مختلفی برای کارکرد آن به ویژه در حیطه‌هایی که خلأ‌های قرآنی داریم، بوده است. بسیج می‌تواند بزرگ‌ترین شبکه قرآنی و مردمی را در سطح کشور و استان‌ها ایجاد کند. در بحث حفظ قرآن کریم، فعالیت‌های هنری، پرداختن به الگو‌ها و اسوه‌های عینی و عملی قرآن همچون شهدای قرآنی و حتی در عرصه مسابقات هم سعی کرد‌ه ایم به صورتی عمل کنیم که بخش‌های دیگر به آن ورود نکرده باشند.

قربانی با اشاره به اینکه نخستین جایی که اقدام به شناسایی شهدای قاری و حافظ و معلم قرآنی کرد، بسیج بود، گفت: در حال حاضر در سطح کشور بیش از دو هزار شهید قرآنی و در سطح تهران بیش از ۲۵۰ شهید قاری و حافظ قرآن شناسایی شده است.

رویکرد بخش قرآنی بسیج در برابر جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها

در بخش دیگری از این برنامه، رئیس دارالقرآن بسیج کشور با اشاره به اقدامات بسیج در حوزه جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها اظهار کرد: در این حوزه در دو بحث ورود داشته‌ایم که یکی بحث عملیاتی است. وقتی دشمن علیه تفکر مردم عملیات انجام می‌دهد، ما هم باید در حوزه رسانه ورود کنیم. بسیج از جهت ورود به فضای مجازی لشکر سایبری خوبی راه انداخته است و خیلی از این «تِرندهایی» که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، بسیج پای کار آن قرار دارد.

حجت الاسلام لیمویی افزود: یک بحث دیگر هم عمق بخشی به افکار است که این امر با محوریت قرار دادن قرآن حاصل می‌شود. قرآن می‌فرماید «تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ» است یعنی اگر جهاد تبیین اتفاق بیفتد، باید به واسطه قرآن باشد. بسیج در حوزه‌های مختلف به قرآن توجه دارد، همین کمک‌های مؤمنانه تجسم آیات قرآن و جهاد تبیین است. فعالیت بسیج در بحث سازندگی و حلقات صالحین بسیج که به صورت گسترده است هم نوعی جهاد تبیین محسوب می‌شود.

وجه مغفول مانده مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم ادامه داد: هر وقت حرف از این مطالبه شده تنها به تربیت ۱۰ میلیون حافظ اکتفا کرده ایم و جمله بعد از آن را مورد توجه قرار نداده ایم. ایشان فرمودند وقتی ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، جامعه به جامعه‌ای پولادین تبدیل می‌شود. وقتی فردی قرآنی باشد قرآن با گوشت و پوست و خون او عجین می‌شود که این امر باعث می‌شود تأثیرپذیری از عملیات روانی دشمن کم شود.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع امروز بسیجیان اظهار کرد: مقام معظم رهبری امروز فرمودند یکی از مبانی کار دشمن بر مبنای دروغ است، شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها هم پایه و اساسشان این است و اگر راست هم بگویند، آن را با دروغی عجین می‌کنند.

رحیم قربانی افزود: ما تمام حرفمان بر این است که اگر مردم با مبنای قرآنی آشنا شوند و تلاش کنند و بسیج هم وظیفه‌اش این باشد که عموم مردم را با قرآن بیشتر آشنا کند، قطعاً، چون قرآن خود نور، هادی و تشخیص دهنده حق از باطل و بصیرت دهنده است، همه این صفات در وجود آن شخص متجلی می‌شود. «لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»، این امر باید مبنای همه مردم باشد لذا نباید به چیزی که علم ندارند، عمل کنند و نشر دهند و بدانند گوش و چشم و قلب ما یک روزی باید پاسخگو باشد.

وی در ادامه به دیدار جمعی از فعالان قرآنی با مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: منظور از صحبت‌های حضرت آقا در آن دیدار این بود که تلاش کنید همه مردم با قرآن انس بگیرند. اگر انس با قرآن عمومیت پیدا کند، استحکام داخلی نظام بالا می‌رود و چشم طمع دشمنان از این نظام برداشته می‌شود و در این زمینه قطعاً باید جهاد تبیین توسط تک تک بسیجیان به ویژه نیرو‌های قرآنی شکل بگیرد. در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام شده و سعی خواهیم کرد فعالیت‌های ویژه‌ای مانند قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی را شکل دهیم.

در بخش دیگری از این برنامه رئیس دارالقرآن بسیج درخصوص دارالقرآن بسیج در سراسر کشور، گفت: ما در شهرستان‌ها ساختمان و امکانات آموزشی مناسب را از طرف نواحی مقاومت بسیج در اختیار گرفته ایم تا به عنوان دارالقرآن بسیج فعالیت داشته باشند. بر همین اساس، ۱۰۴ دارالقرآن در اختیار فعالان قرآنی شهرستان‌ها قرار گرفته است، مربیانی که سال‌ها انگیزه کار قرآنی داشته، اما امکانات نداشته‌اند، می‌توانند این دارالقرآن‌ها را اداره کنند. افرادی را داشته‌ایم که مؤسسه‌شان به دلیل مواردی همچون اجاره بهای سنگین تعطیل شده و نمی‌توانستد جایی اجاره کنند که بسیج ساختمان در اختیار آن‌ها گذاشته است تا فعالیت خود را ادامه دهند. معتقدم رمز موفقیت هم مردمی شدن است. اساس کار ما برای رسیدن به تعداد حافظان همین دارالقرآن‌هاست.

وی با اشاره به فعالیت ۵۷ هزار پایگاه مقاومت بسیج و فعالیت اکثریت آن‌ها در مساجد، اظهار کرد: ۱۴ فروردین امسال مقام معظم رهبری در دیدار با قرآنیان بر پایگاه قرار دادن مساجد تأکید کردند. از همان موقع برنامه‌ریزی و سه هزار و ۱۴ واحد قرآنی از سوی پایگاه‌های مقاومت بسیج ایجاد شد، این واحد‌ها حول محور مربی ـ مدیر قرآنی است.

لیمویی با اشاره به تقسیم بندی فعالیت‌های قرآنی در بسیج، گفت: بر اساس تقسیم بندی انجام شده، فعالیت‌های عمومی مانند روخوانی و روان خوانی و نیز حفظ اجزاء یک تا سه قرآن کریم در مساجد انجام می‌شود و فعالیت‌های تخصصی‌تر نیز در سطح دارالقرآن‌ها که تعداد آن‌ها فراتر از ۱۰۰ دارالقرآن است و نیز نواحی صورت می‌گیرد.

رحیم قربانی رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ نیز در مورد فعالیت‌های قرآنی بسیج در سطح تهران، اضافه کرد: ما از ابتدای شروع فعالیت قرآنی بسیج تاکنون حدود ۲۳۰ مهد قرآنی، ۴۰ مرکز تخصصی حفظ قرآن، ۲۳ مرکز قرآن و عترت در نواحی و بیش از هزار کانون قرآن در پایگاه‌های بسیج تهران دایر کرده ایم. در برخی از این مهد‌ها و مراکز تخصصی حفظ اگر در خود بسیج امکانی وجود نداشت، از مؤسسات قرآنی یا صاحب‌نظران قرآنی استفاده شده است.

برنامه افق رادیو قرآن، عصر امروز، پنجم آذر به مناسبت هفته بسیج، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج و رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمدرسول‌الله (ص) تهران بزرگ و با اجرای جواد نصیری پخش شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار