کد خبر: 1118512
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد فرونشست به فاصله یک کیلومتری بنا‌های تاریخی رسیده است.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بر اساس پایش‌ها فرونشست هنوز به بنا‌های تاریخی اصفهان نرسیده، اما تضمینی برای در امن ماندن این بنا‌ها از این خطر زودهنگام وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه فرونشست، ناشی از خشکسالی، خشک شدن زاینده رود و برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی است گفت: فرونشست، امروز از دغدغه‌های اصلی در مدیریت شهری، میراث فرهنگی و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: با این حال بر اساس پایش‌ها، تاکنون فرونشست به بنا‌های تاریخی اصفهان آسیبی وارد نکرده و به عنوان مثال ترک‌هایی که در مسجد جامع دیده می‌شود به دلیل اشتباه در حوزه کف‌سازی آن ایجاد شده است.

ایزدی گفت: البته این بدان معنا نیست که بنا‌های تاریخی در خطر نیستند، چون در نواحی شمالی اصفهان شواهدی از فرونشست وجود دارد و با توجه به فاصله کم آن با آثار تاریخی اصفهان، هیچ تضمینی وجود ندارد که فرونشست به بنا‌های تاریخی نرسد.

به گفته او قرار است طی یکی دو ماه آینده تعدادی دستگاه جی‌پی‌اس در بنا‌های تاریخی نصب شود تا وضع آن‌ها شبانه‌روزی رصد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه ترک‌های موجود در برخی از بنا‌های تاریخی با توجه به بافت خشتی و آجری آن‌ها جزو ترک‌های طبیعی هستند گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ترک‌های مسجدسید و مسجد جامع به دلیل فرونشست نیست، درمورد سازه مسجد امام نیز نگرانی‌هایی وجود داشت که پس از پایش مشخص شد فعلاً از نظر فرونشست مشکلی آن را تهدید نمی‌کند.

ایزدی افزود: درمورد پدیده‌های نگران کننده در کف رودخانه زاینده‌رود برای پل‌های تاریخی به ویژه سی‌و سه‌پل و پل خواجو هم امیدواریم با بررسی‌های بیشتر و تزریق اعتبارات، بتوانیم برای استحکام‌بخشی آن‌ها اقدامات موثری داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار