کد خبر: 1118271
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در حالی که زنان و کودکان بزرگ‌ترین قربانیان سیاست‌های امریکا و غرب هستند، اما غربی‌ها برای تحت فشار گذاشتن کشور‌ها و عوامل تحریم‌های بیشتر همواره کوشیده‌اند با بهانه قرار دادن زنان و کودکان، ابزار‌های حقوق بشری خود را برای فشار بیشتر و اجبار کشور‌ها برای تن دادن به خواسته‌هایشان به کار بگیرند؛ سیاستی که نوعی پوشش صورتی و زیبا برای سیاست‌های استعماری دنیای غرب است.
زهرا چیذری 
در حالی که زنان و کودکان بزرگ‌ترین قربانیان سیاست‌های امریکا و غرب هستند، اما غربی‌ها برای تحت فشار گذاشتن کشور‌ها و عوامل تحریم‌های بیشتر همواره کوشیده‌اند با بهانه قرار دادن زنان و کودکان، ابزار‌های حقوق بشری خود را برای فشار بیشتر و اجبار کشور‌ها برای تن دادن به خواسته‌هایشان به کار بگیرند؛ سیاستی که نوعی پوشش صورتی و زیبا برای سیاست‌های استعماری دنیای غرب است. همه این‌ها در حالی است که زنان و کودکان بزرگ‌ترین قربانیان تحریم‌های غرب علیه کشورمان هستند و نیازی به دلسوزی‌های مزورانه و حمایت غربی‌ها ندارند. از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین فرصت را برای رشد و ارتقای زنان ایرانی در تمامی زمینه‌ها فراهم کرده‌است و امروز زن ایرانی قله‌های ورزشی، فرهنگی و علمی را یکی‌یکی فتح می‌کند. با وجود این از آنجایی که رسانه‌های جریان اصلی در دست غربی‌هاست، بازنمایی رسانه‌ای درستی از زنان ایرانی وجود ندارد و در عوض با وانموده‌ای از زن در دنیای غرب مواجهیم که با واقعیت فاصله زیادی دارد. 
 
با آغاز اغتشاشات در ایران غربی‌ها و امریکا هم دخالت‌هایشان را به شکل مستقیم و غیر‌مستقیم علیه کشورمان آغاز کردند. بهانه این دخالت‌ها حمایت از زنان ایرانی و مسائل حقوق بشری بود؛ ابزاری که همواره از سوی دنیای غرب برای فشار به دیگر کشور‌ها و به منظور پیشبرد اهداف استعماری‌شان مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد. آن هم در شرایطی که کشور‌های اروپایی و امریکا یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌ها در مسئله خشونت علیه زنان دارند و آمار‌های منتشر شده از سوی مؤسسات رسمی خود این کشور‌ها عمق فاجعه را در این حوزه به تصویر می‌کشد. در برابر این، زنان ایرانی به خصوص در سال‌های بعد از انقلاب پله‌های رشد و ترقی را با سرعت بیشتری نسبت به قبل طی کرده و توانسته‌اند در تمامی عرصه‌های در سطوح ملی و بین‌المللی بدرخشند. 
 
 زنان ایرانی پیشران مسیر تحول و ارتقای جامعه
انسیه خزعلی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در نشست توانمندسازی زنان برای آینده‌ای پایدار در تالار اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو – ایران، با ابراز امیدواری از اینکه این نشست‌های تخصصی مقدمه عملکرد عینی، مصداقی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه پیشرانی زنان در سند تحول باشد، افزود: «در واقع باید به این واقعیت اشاره کرد که زنان دیگر حمایت نمی‌خواهند بلکه باید با پیشرانی در صف اول مسیر تحول و ارتقای جامعه باشند و ما به زمینه‌سازی برای پیشرانی بپردازیم.»
به گفته وی در بسیاری از شاخصه‌ها در عرصه توانمندسازی، زنان ایران جلوتر هستند، اما مشکل جدی ما، مسئله رسانه است و ما باید در این بخش حرکتی جدی را شروع کنیم. خزعلی تأکید کرد: «بعد از جریانات اخیر، حضور زن در جامعه ما سیاه جلوه شد و مشوه شد و ما باید آن را احیا کنیم، چراکه دشمن تلاش می‌کند از آنجا که از الگو شدن زن موفق ایرانی در جامعه اسلامی می‌هراسد، این حضور فعال را نامناسب جلوه دهد. ما باید از این جایگاه دفاع کنیم و کرامت و جایگاه زن را در جمهوری اسلامی به خوبی بشناسانیم.»
 
 هجمه استعمار در بحث حقوق زنان
علی‌اکبر متکان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران هم در این نشست با برشمردن همکاری‌های پیشین خود با بانوان توانمند جامعه و مشارکت بالای بانوان در این کمیسیون، به برپایی این نشست تخصصی در روز مبارزه با خشونت زنان از طرف یونسکو اشاره کرد و اصل بومی‌سازی را یکی از شاخصه‌های فعالیت در این عرصه در راه دستیابی به توانمندسازی دانست. 
به گفته وی یکی از هجمه‌های استعمار در ایران دیدگاه ظالمانه در بحث زنان و حقوق زنان است. در واقع نقش و پیشرفت زنان در نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با گذشته و در مقایسه با منطقه و غرب چشمگیر است، اما وقتی رسانه در دست آنهاست، همه چیز را واژگون جلوه می‌دهند در حالی که در جامعه غربی، آسیب‌های اجتماعی فراگیر زنان زبانزد است، این نشان می‌دهد که ما باید روی توانمندسازی زنان این سرزمین در بعد رسانه‌ای کار بیشتری انجام دهیم. 
متکان افزود: «پادشاه فعلی انگلیس سه دهه پیش وقتی در بریتانیا آسیب‌های گسترده در بحث خانواده و زن به وجود آمد، اعلام کرد که باید از تعالیم اسلام برای ارتقای این وضعیت استفاده کرد، حال باید دید چه باید کرد که دنیای غرب با توجه به قدرت رسانه‌ای و تبلیغات منفی، ما را در پرداختن به حقوق زن از افغانستان و عربستان بدتر نداند؟ ما نیاز داریم نقش و فعالیت سیمای زن در جمهوری اسلامی را همانطور که است، منعکس کنیم و نسبت به مقایسه این حضور با پیش از پیروزی انقلاب و حضور و مشارکت زن مسلمان در جامعه ایرانی نسبت به کشور‌های منطقه و غرب اقدام کنیم، هم امتیازات این حضور در جمهوری اسلامی بررسی شود و هم آسیب‌شناسی صورت گیرد.»
دبیر کل کمسیون ملی یونسکو- ایران ابراز امیدواری کرد تا مشارکت همه کارشناسان در برپایی چنین نشست‌هایی، به ایجاد یک سامانه منتج شود تا این سامانه نه تنها به دنیای بین‌الملل ارائه شود که از طریق ایرانیان خارج از کشور در اختیار نهاد‌های مردمی قرار گیرد و بتوان در ترسیم درست سیمای زن در جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. 
متکان در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست تخصصی اظهار داشت: «من به یونسکو اعلام کردم که با یک نسخه نمی‌توان همه کشور‌های دنیا را دید. ما هم باید ایراد‌ها را برطرف کنیم و جلسات ما باید خروجی داشته باشد، ما برای معرفی به دنیا، به سامانه‌ای نیاز داریم که دولتی نباشد و غیردولتی عرضه شود، اما یک نکته مهم این است که یونسکو باید هر کشور و تمدن و ملت را در دنیا بر اساس فرهنگ و باور همان کشور مورد ارزیابی قرار دهد.»
 
 ایران جلودار ارتقا و تقویت نقش و مشارکت اجتماعی زنان
«براساس آمار‌ها و گزارش‌های معتبر، ایران یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در ارتقا و تقویت نقش و مشارکت اجتماعی زنان در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت، آموزش، نرخ باسوادی، اقتصاد، حضور در عرصه‌های ورزشی است.» خدیجه کریمی، مدیر کل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این مطلب افزود: «جمهوری اسلامی ایران با محو کامل شکاف جنسیتی در امر آموزش در دو سطح ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی در میان زنان و دختران را کاملاً ریشه‌کن کرده‌است. در امر آموزش عالی نیز در سال جاری زنان، ۵۶ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را تشکیل داده‌اند. افزایش نسبت زنان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۳۴ درصد و نیز رسیدن این نسبت به عدد بیش از ۳/۳۳ درصد برای زنان عضو هیئت علمی در سایر دانشگاه‌های کشور از دیگر مواردی است که باید بدان اشاره کرد.»
به گفته وی شاخص امید به زندگی در میان زنان ایرانی به ۷۸ سال رسیده‌است و با انجام ۹۵ درصد زایمان‌ها در کشور توسط متخصصان زنان و زایمان، میزان مرگ و میر مادران بر اثر عوارض بارداری و زایمان کاهش چشمگیری داشته و به کمتر از ۲۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌است. 
همچنین امروز زنان ۴۰ درصد پزشکان متخصص و ۳۰ درصد پزشکان فوق تخصص را در ایران تشکیل می‌دهند. 
کریمی با بیان اینکه در امور مدیریت شهر و روستا، ۳ هزارو ۵۴۷ زن عضو شورا‌های اسلامی روستا‌ها و با رشد ۴۳ درصدی در دور اخیر انتخابات ۲ هزارو ۳۹۳ نفر نیز دهیار زن هستند، افزود: «در کرسی‌های مدیریت شهری نیز ۴۸۲ زن عضو شورا‌های اسلامی شهر و هشت زن هم به عنوان شهردار مشغول به فعالیت هستند و افزایش نرخ مشارکت ۵/۳۱ درصدی زنان فعال در عرصه فناوری اطلاعات در حالی که بانوان ۲۳ درصد توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم‌افزاری تلفن همراه را تشکیل می‌دهند و سهم ۵۰ درصدی موتور محرکه تحول دیجیتال یعنی خلاقیت متعلق به ایشان است، از دیگر دستاورد‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران بدان مفتخر است.»
 مدیر کل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نقش زنان در مدیریت استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، گروه‌های تسهیلگر و نیز مالکیت ایشان بر ۱۲ هزار شرکت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع، معماری، دارویی و نظایر آن همچنین عضویت فعال بانوان در اتاق بازرگانی و کارآفرینی را بیش از پیش شاهد هستیم، تصریح کرد: «در حال حاضر زنان بیش از ۳۲ درصد از اعضای شرکت‌های فعال در اقتصاد و بازار کشور را تشکیل می‌دهند؛ تأسیس ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان توسط زنان، فعالیت ۷۳۵ زن به عنوان مدیر عامل شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲ هزارو ۳۹۰ زن به عنوان عضو هیئت‌مدیره در این گروه شرکت‌ها هستند، مستند مناسبی در این خصوص است. علاوه بر آن حضور ۴ هزار زن کارآفرین در کشور که ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی را مدیریت می‌کنند.»
 
 کسب ۳ هزار و ۳۰۰ مدال ورزشی از سوی زنان 
این مسئول با اشاره به موفقیت‌های ورزشی زنان محجبه ما یادآور شد: «در موضوع ورزش فعالیت ۱۶ هزارو ۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان، کسب ۳ هزارو ۳۰۲ مدال در رویداد‌های اخیر جهانی توسط ورزشکاران زن، فعالیت ۸۸ هزارو ۳۶۶ نفر داور زن در مسابقات ملی و بین‌المللی، حضور زنان در ۹۷ کرسی بین‌المللی در فدراسیون‌های ورزشی جهان، فعالیت ۱۶ هزارو ۱۱۱ باشگاه ورزشی برای زنان، حضور ۵۱ زن رئیس و نایب رئیس فدراسیون‌های ورزشی و نیز ۷۰ زن رئیس هیئت ورزشی در سطح استان‌ها را مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است.»
مدیر کل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در پایان تأکید کرد: «زنان سرزمین من عملاً در حال مبارزه با اقدامات قهرآمیز یکجانبه‌ای هستند که به طور غیرقانونی علیه ملت ایران در حال اجراست، با این حال، در عرصه‌های گوناگون دوشادوش مردان، نتایج و دستاورد‌های قابل‌ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده‌اند.»
وی با اشاره به نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران تأکید کرد: «کشور‌های مدعی حقوق بشر که امروز بانی برگزاری این نشست ویژه شده‌اند با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، حقوق بنیادین آنان، به ویژه حقوق زنان و دختران و کودکان را در ایران به صورت جدی و فاحش نقض می‌کنند و با اینگونه اقدامات غیرانسانی، نمی‌توانند مدعی حمایت از حقوق زنان و دختران و کودکان در ایران باشند.»
 
 وضعیت نابسامان زنان در امریکا و اروپا
در برابر این، اگر از ورای بازنمایی رسانه‌ای زن به واقعیت وضعیت زنان در کشور‌های اروپایی و امریکا نگاهی بیندازیم با کارنامه سیاه آن‌ها در این مسئله مواجه خواهیم شد. طبق گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر و به صورت پیاپی در مؤسسه تامسون صورت گرفته‌است، امریکا همواره در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان در جهان قرار دارد. این آمار و داده‌های مربوط به آن، به‌رغم فاش شدن ابعاد مختلف آن برای حدود یک دهه بدون تغییر مانده‌است. در اروپا هم آمار‌های تکان‌دهنده‌ای از خشونت علیه زنان وجود دارد به گونه‌ای که کمتر از دو ماه قبل روزنامه «تاگس شاو» آلمان نوشت: بر اساس گزارش شورای اروپایی، کمبود‌های جدی در حفاظت از زنان در برابر خشونت در آلمان وجود دارد. از جمله، این سازمان خواستار گسترش مراکز مشاوره و پناهگاه‌های زنان است. این نهاد اروپایی همچنین خواستار مکانیزم بررسی قتل خانگی شد. بر این اساس هدف این است که تمام قتل‌های جنسیتی زنان را تجزیه و تحلیل کنیم تا مشخص شود مقامات باید در کجا واکنش متفاوتی نشان دهند. علاوه بر این، آموزش بهتر برای گروه‌های حرفه‌ای خاص که با زنان آسیب‌دیده از خشونت در تماس هستند، به شدت مورد نیاز است. متخصصان باید بتوانند خطرات را بهتر ارزیابی و هم قربانیان و هم عاملان خشونت را شناسایی کنند. در تحقیقاتی که از سوی نهاد‌های حقوق بشری در امریکا صورت گرفته‌است، از هر شش زن در امریکا حداقل یک نفر چه در دوران کودکی چه در بزرگسالی تجاوز جنسی یا خشونت به صورت کامل را تجربه کرده‌است. 
در انگلیس، فرانسه و دیگر کشور‌های اروپایی هم زنان از وضعیت مناسب‌تری برخوردار نیستند. از سوی دیگر همواره زنان و کودکان قربانیان اصلی سیاست‌های استعماری و تحریم‌های اقتصادی اروپا و غرب علیه دیگر کشور‌ها بودند. این در حالی است که اغلب این فشار‌ها و تحریم‌ها با رنگ و لعاب‌های حقوق بشری رخ می‌دهد و حتی جنگ‌هایی همچون حمله امریکا به عراق و افغانستان هم با بهانه‌های حقوق بشری رخ داد، در حالی که فقط در حمله امریکا به عراق ۶۴ هزار زن و کودک کشته شدند. این تجربه‌ای است که در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران و همچنین تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کشورمان بار‌ها شاهد آن بودیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار