کد خبر: 1118113
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با انتقاد از برخی کارشکنی‌ها و موازی‌کاری ها در امور نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر شرایطی را فراهم کرده است تا انگیزه‌ای شود برای بازگشت نخبگانی که در خارج از کشور هستند اما گاهی برخی نهادها به جای همراهی، کارشکنی می‌کنند.

یاسر توکلی که ۱۰ سال در خارج از کشور بوده و اکنون چهار سال است به کشور بازگشته و در کنار فعالیت های دیگر خود استادیار دانشگاه گیلان و پژوهشگر پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش های بنیادی گیلان نیز هست،اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان از شرکت های دانش بنیان حمایت کرده است و با فراهم کردن پژوهانه (گرنت) ها و بورس ها توانسته به پژوهشگران جوان کمک کند تا بتوانند با حداقل امکاناتی که در دانشگاه های خود دارند، کارهای علمی خود را جلو ببرند و همکاری های داخلی و بین المللی را انجام دهند.

توکلی دکترای خود را در خارج از کشور گرفته و پس از گذراندن دوره پسادکترا، از طریق بنیاد جذب دانشگاه گیلان شده است. وی با انتقاد نسبت به برخی عملکردها و ناهماهنگی ها می گوید: سازمان ها و نهادهای ذیربط هماهنگی های لازم را با بنیاد ملی نخبگان ندارند و بسیاری از امور به صورت موازی با این بنیاد انجام می شود؛ در حالی که بنیاد ملی نخبگان سعی می کند که استعدادها را کشف کند تا فرصتی به آنها بدهد که بتوانند به کشورشان خدمت کنند ولی همراهی با این اقدام سازنده بنیاد در سایر ارگان ها نمی شود.

 

شرایط ایجادشده برای بازگشت نخبگان به کشور نیازمند همراهی همه نهادها است

 

وی گفت: حمایت های بنیاد ملی نخبگان نادیده گرفته می شود و اهمیتی برای آن قائل نمی شوند. همه ما به عنوان یک ایرانی باید به یکسری کارها اعتقاد داشته و به آن عمل کنیم و هر کاری که می توانیم برای ایران انجام دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان افزود: با کج سلیقگی‌ها مسائل را با یکدیگر مخلوط می کنند و باعث می شوند از حقوق افرادی که با جان و دل خالصانه چندین سال در دانشگاه ها کار کردند، به تدریج انگیزه و امید خود را از دست بدهند و دوباره به فکر مهاجرت بیفتند.

این نخبه کشورمان ادامه داد: از مسوولان به ویژه مسوولان وزارت علوم می خواهم که با توجه به‌ اینکه بنیاد ملی نخبگان خالصانه کار می کند و از استعدادهای کشور حمایت کرده است، حمایت لازم را از منتخبان بنیاد داشته باشند و به آنها کمک کنند و همراه باشند تا با همکاری هم جایگاه اصلی ایران را در دنیا به دست بیاوریم.

برخی مسوولان از ورود نخبگان به دستگاه‌های اجرایی واهمه دارند

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برخی مسوولان از ورود نخبگان به دستگاه‌های اجرایی واهمه دارند، اظهار داشت: هنوز با ترس مدیران و مسوولان روبرو هستیم که اگر یک نخبه به عنوان مشاور کنار آنها باشد، جای آنها را می‌گیرد.

علی حقی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره دغدغه نخبگان گفت: ورود نخبگان به عرصه های اجرایی برای رسیدن به سرآمدی ایران است؛ بنابراین مادامی که این امر محقق نشود، این سرآمدی اتفاق نمی افتد. تا زمانی که ترس مسوولان از ورود نخبگان به آن دستگاه اجرایی برطرف نشود، این حکمرانی و سرآمدی اتفاق نمی افتد.

شرایط ایجادشده برای بازگشت نخبگان به کشور نیازمند همراهی همه نهادها است

 

این استاد دانشگاه ارومیه گفت: تا زمانی که حمایت واقعی از نخبه نداشته باشیم، نمی توانیم بقیه را تشویق کنیم که راه نخبگان را ادامه دهند. همه این موارد نشان می دهد که در مسیر خوبی نیستیم که باید این مسیر اصلاح شود. زمانی که نخبه از هر لحاظ تامین باشد و فکر و دغدغه ای برای تامین مسائل روزمره نداشته باشد، قطعا روزی ۱۵ تا ۲۰ ساعت کار می کند تا مشکلات بیشتری را حل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه هوش و توانایی جوانان ایرانی از خیلی کشورها سرآمدتر است، افزود: نیازمند حمایت هستیم. زمانی که افزایش حقوق یک عضو هیات علمی و یک نخبه که چندین جایزه ملی جشنواره نخبگان را برنده شده، یک میلیون و سیصد هزار تومان است اما اجاره خانه او سه تا چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده چه انتظار تمرکز ذهنی می توان داشت.

 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار