کد خبر: 1117878
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با اعلام شکست تجزیه‌طلبان
وزیر امور خارجه طی کنفرانس خبری روز چهار شنبه ضمن پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، محور صحبت‌های خود را حول اغتشاشات اخیر گذاشت و علاوه بر پرداختن به توطئه‌های تجزیه‌طلبانه، به فعال شدن ده‌ها مرکز تروریستی اشاره کرد که در راستای به راه انداختن جنگ داخلی اقدام کردند و در نهایت تلاش‌های آن‌ها به در بسته خورد. 
وزیر امور خارجه طی کنفرانس خبری روز چهار شنبه ضمن پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، محور صحبت‌های خود را حول اغتشاشات اخیر گذاشت و علاوه بر پرداختن به توطئه‌های تجزیه‌طلبانه، به فعال شدن ده‌ها مرکز تروریستی اشاره کرد که در راستای به راه انداختن جنگ داخلی اقدام کردند و در نهایت تلاش‌های آن‌ها به در بسته خورد. 
 
به گزارش خبرنگار «جوان»، حسین امیرعبداللهیان دیروز در دومین کنفرانس خبری با خبرنگاران به طور مفصل به تشریح ابعادی از اغتشاشات اخیر از منظر سیاست خارجی پرداخت. در این کنفرانس خبری که با حضور گسترده خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، امیرعبداللهیان به دکترین سیاست خارجی متوازن دولت کنونی اشاره کرد و بلافاصله به سراغ تحولات داخلی ایران طی هفته‌های گذشته رفت: «خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی و داخلی و در نهایت تجزیه ایران در هشت هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می‌شد شکست خورد.» وزیرخارجه به تجربه‌ای مشابه در کشور همسایه که تلاش شد در ایران هم تکرار شود، اشاره کرد: «زمانی در اثنای این توطئه یک دیپلمات عالی‌رتبه غربی اظهار داشت که امریکا در عراق در سال‌های اخیر در دوره نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱میلیون نفر جمعیت تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر بغداد و برخی میادین استان‌ها در عراق و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی دولت حاکم را در عراق ساقط کند و عبدالمهدی در نهایت برای مصالحی بزرگ‌تر از سمت خود استعفا داد. امیرعبداللهیان ادامه داد: آن مقام غربی مدعی بود در قبال ایران نیز با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساسات عده‌ای از جوانان در ایران برانگیخته شده چنین فرصت بزرگی را امریکا و تعداد اندکی از کشور‌های غربی در مقابل خود می‌بینند و امیدوارند به اهداف‌شان دست یابند.»
 تعهد بغداد به توقف تروریست‌ها
حسین امیرعبداللهیان در ادامه به نقش بیگانگان در اغتشاشات اخیر پرداخت: «دخالت‌های خارجی در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت. دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر با همسایگانی که تروریست از منشأ آن کشور‌ها به ایران هدایت می‌شد، ارتباط داشت. در غائله زاهدان مشکلات در امنیت برخی استان‌های غربی پیش آمد که ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح‌های اسرائیلی و امریکایی وارد کشور شد. براساس گزارش خبرنگار «جوان»، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در هشت هفته گذشته طی دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات کشور دوست و برادر با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم نشست‌های متعددی داشته و توافقات زیادی به عمل آوردیم. دوستان عراق متعهد شدند به متوقف کردن گروه‌های تروریستی و در فاصله زمانی که توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آن‌ها اقدام کنند.» وی گفت: «گفتگو‌های ما و پیگیری عملی شدن توافقات با عراق ادامه دارد و زمانی که نیرو‌های مسلح عراق در مرز مشترک ایران و اقلیم مستقر شوند و امنیت این مرز‌ها را تضمین کنند نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خود برخورد کنیم نخواهد بود، ولی مادامی که در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد نیرو‌های مسلح ما برای تأمین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خود ادامه خواهند داد. ما در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفتگو‌ها با مقامات عراق برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.» امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: «در تماس با کشور‌های جهان از جمله سه کشور اروپایی در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد و محکومیت قوی اظهارنظر‌های سیاسی برخی از این مقامات و مقامات امریکایی به صراحت من و همکارانم مواضع ایران را منعکس کردیم. سه کشور اروپایی و امریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه‌ای و اظهارنظر‌های سیاسی به عمل آوردند. برخی مقامات در کشور‌هایی که ذکر کردم تلاش کردند در روز‌های بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه‌های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود را اصلاح کنند.»
 صبر راهبردی ایران
 وزیر خارجه با تأکید بر التزام ایران به رعایت حقوق بشر در ایران گفت: «در اغتشاشات اخیر من به مقامات اروپایی به صراحت گفتم که پلیس در ایران با صبری راهبردی قویاً خویشتنداری کرد. اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران با سلاح گرم و سنگ به شهادت رسیدند، چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شدند و آسیب جدی دیدند نشانه رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیرو‌های حافظ امنیت در ایران است.» وزیر خارجه تصریح کرد: «نیاز به این نداریم که امریکا و اروپا که در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند و در استعمار ملت‌ها و کشور‌ها تاریخ سیاهی دارند در خصوص حقوق بشر در ایران مدعی باشند. کمیته‌ای ملی زیر نظر وزیر کشور و سازمان امنیت کشور تشکیل شده و جمعی از حقوقدانان و مقامات دولتی و غیردولتی مرتبط در چارچوب کمیته‌ای مستقل مسائل را پیگیری می‌کنند و گزارش را علاوه بر داخل در اختیار سایر جهات خارجی و بین‌المللی قرار خواهیم داد.»
وی تأکید کرد: ایران به‌رغم مواضع غیرسازنده سه کشور اروپایی و امریکایی در هشت هفته گذشته، مسیر دیپلماتیک گفتگو با طرف اروپایی را از طریق اروپا و برخی واسطه‌ها در دستورکار خود داشت. در بخشی از روز‌های اغتشاش در ایران طرف امریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم. پیام‌ها بین ما و امریکایی‌ها در حال تبادل است. در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم، ولی در مسیر اظهارات رسانه‌ای برخی مقامات امریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند. امیدواریم با نگاه واقع‌بینانه متناسب با منافع ملت و منافع حداکثری کشور در صورتی به گام نهایی توافق برسیم از توافق خوب و پایدار صحبت کنیم. 
 اتهامات آژانس عامل تأخیر توافق
امیرعبداللهیان در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال آرایش جدید برای مذاکرات هسته‌ای هم گفت: «یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تأخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد حل مسائل اتهامی آژانس علیه ایران بود. پیشنهاد طرف امریکایی این بود که برجام را مورد تأیید قرار دهیم، ولی مسائل بین ایران و آژانس را در آینده حل و فصل کنیم. معنایش این بود ما پیچ و مهره‌ها و سانتریفیو‌ژ‌ها را باز کنیم و به کنار بگذاریم و بعد از اینکه دست‌مان کاملاً خالی بود در خصوص مسائل بین ما و آژانس اقدام کنیم. این یکی از خطوط قرمز ما بود. در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی روسیه و چین و در تبادل پیام با امریکا در این خصوص تأکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و صرفاً در مسیر سیاسی گام برداشته. آن‌ها گفتند تضمین می‌کنیم و به آژانس توصیه می‌کنیم در مسیر فنی قدم بردارد.»‌در حالی که معاونان وزرای خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کردند و با آژانس به نقشه راهی دست یافتند و مقامات آژانس گفتند قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و مقامات آژانس به ایران می‌آیند در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران با یک قطعنامه جدید مواجه شدیم. به مقامات امریکا و سه کشور اروپایی گفتیم چگونه به شما اعتماد کنیم در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید، در سوءاستفاده سیاسی از آژانس برآمدید. در فروردین‌ماه توافقی را در خصوص تبادل زندانیان با امریکا داشتیم. در آن توافق امریکا پیشنهاد کرد با رسیدن به برجام و یا نرسیدن به آن توافق انجام شود و ما با نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم، ولی بعد امریکا گفت بگذارید برجام انجام شود. ما به آن‌ها گفتیم این افت و خیز‌های شما دیوار بی اعتمادی بین ایران و امریکا را قوی‌تر می‌کند. شش ماه گذشت و در یک ماه و نیم گذشته امریکایی‌ها به صورت جدی دنبال تبادل زندانی‌ها هستند و ما در راستای مسائل انسانی این موضوع را دنبال می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار