کد خبر: 1117026
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
ورزنه به شهر‌های تالابی جهان پیوست. خبری که در عین مسرت‌بخش بودن مسئولیتی بین‌المللی برای حفظ تالاب گاوخونی ایجاد می‌کند و از این پس عملکرد مسئولان در رابطه با حفظ این زیست بوم ارزشمند توسط جامعه جهانی رصد خواهد شد
سیداحمد هاشمی اشکا

ورزنه به شهر‌های تالابی جهان پیوست. خبری که در عین مسرت‌بخش بودن مسئولیتی بین‌المللی برای حفظ تالاب گاوخونی ایجاد می‌کند و از این پس عملکرد مسئولان در رابطه با حفظ این زیست بوم ارزشمند توسط جامعه جهانی رصد خواهد شد. ضمن اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران یکی از پراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیرماه ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد. این تالاب ۴۷ هزار هکتاری در جنوب شرقی استان اصفهان و در مجاورت شهر ورزنه قرار دارد.

کنوانسیون رامسر بزرگ‌ترین مجمع بین‌المللی در حوزه محیط‌زیستی تالاب‌هاست. از مجمع مشترک ۱۳ COP این کنوانسیون، در کنار قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها برای حفاظت از تالاب‌ها موضوع انتخاب شهر‌های تالابی نیز مطرح شد. با این هدف که در جوامع و دولت محلی و مدیریت شهری برای حفاظت و استفاده از ظرفیت تالاب‌ها دغدغه و تعهد ایجاد شود و بتوانند از ظرفیت تالاب در ابعاد مختلف بهره ببرند.
چندی پیش لوح شهر تالابی به عنوان نخستین شهر تالابی ایران در کنوانسیون بین‌المللی رامسر در شهر ژنو سوئیس به حامد اَخگر شهردار ورزنه اعطا و ۱۹ آبان جاری برابر با ۱۰ نوامبر در مراسمی به صورت رسمی گواهی شهر تالابی به شهردار ورزنه تحویل داده شد.
در همین رابطه شهردار شهر تالابی ورزنه با اشاره به اینکه در ۱۳ COP ۱۸ شهر به عنوان شهر تالابی انتخاب شده بودند، می‌گوید: «برای COP۱۴ که نوامبر (آبان ماه) امسال برگزار شد از مجموع درخواست‌های جهانی برای پیوستن به شهر‌های تالابی، ۲۵ شهر از نقاط مختلف دنیا از جمله چین، ژاپن، کانادا، کشور‌های قاره اروپا و آفریقای جنوبی و... انتخاب شدند که شهر ورزنه از استان اصفهان به همراه بندر خمیر (تالاب خورخوران بندرعباس) نیز به عنوان نخستین شهر‌های تالابی ایران انتخاب شدند.»
حامد اَخگر با بیان اینکه پیوستن به شهر‌های تالابی از این حیث اهمیت دارد که مدیریت شهری و جوامع محلی هم صدا و دغدغه‌مند برای محافظت از تالاب و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مختلف آن با مسئولیت بین‌المللی حرکت کنند، ادامه می‌دهد: «لوح شهر‌های تالابی جهان این موضوعیت را می‌دهد که اگر تاکنون نسبت به تالاب و همنشینی با تالاب تنها دغدغه داشتیم اکنون به واسطه این اعتبارنامه مسئولیتی بر عهده داریم؛ مسئولیتی که مجامع بین‌المللی از این پس عملکرد ما را در قبال حفاظت از تالاب رصد و ارزیابی می‌کند و تحت نظارت قرار می‌دهد.»
وی با ابراز تأسف در مورد خشک شدن تالاب گاوخونی، تصریح می‌کند: «همه صحبت ما این بود که تالاب زنده است و از ظرفیت‌های زیست بومی آن هنوز استفاده می‌شود، زیرا اگر تالاب گاوخونی به عنوان تالابی خشک معرفی شود از کنوانسیون بین‌المللی رامسر خارج می‌شود و به لیست مونترو (تالاب‌های در معرض خطر) تنزل می‌یابد و در جوامع بین‌الملل، کشور و دولت ما به از بین بردن تالاب‌ها و به مخاطره انداختن محیط‌زیست محکوم می‌شود.» شهردار شهر تالابی ورزنه با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت محلی، سازمان‌های مردم نهاد، مدیریت شهری و رسانه‌ها مسائل تالاب بین‌المللی گاوخونی را پیگیری کنیم، تصریح می‌کند: «در جلسه با مسئولان کشوری و استانی حفاظت محیط زیست تأکید‌ها بر تأمین حقابه زیست محیطی تالاب بود، مضاف بر اینکه در سخنرانی که در ژنو سوئیس داشتم که محیط زیست یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک مسئله بین نسلی و دغدغه عمومی است.» اگر می‌خواهیم اصفهان فرونشست و ریزگرد نداشته باشد باید از تالاب گاوخونی محافظت کنیم و آب در زاینده‌رود حتی با حجم کم، اما دائم جاری باشد که زیست بوم منطقه که بخشی به یزد و کرمان و بخشی دیگر به قم، سمنان و تهران برمی‌گردد و فلات مرکزی ایران دچار بحران زیست محیطی منتج از خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود نشود. به گفته شهردار شهر تالابی ورزنه، این اعتبارنامه به نوعی مانند یک مدرک دانشگاهی است که به شهر ورزنه داده شده تا از ظرفیت آن در مجامع بین‌المللی استفاده و سهم آب و مسائل جوامع محلی، اقتصادی و اجتماعی شهر و تالاب را پیگیری کند و به مدیریت شهری مسئولیت می‌دهد از این ظرفیت استفاده کند.
تشکیل شبکه شهر‌های تالابی
شهردار شهر ورزنه با بیان اینکه این گواهی اعتبار سه ساله دارد و پس از آن دوباره قابل تمدید است، می‌گوید: «تمدید این اعتبارنامه به واسطه گزارش عملکرد سالانه‌ای است که در خصوص تالاب گاوخونی و شهر تالابی ورزنه انجام شود. در کاپ ۱۴ در ژنو ما پیشنهاد دادیم شبکه شهر‌های تالابی برای ایجاد دیپلماسی شهری در حاشیه این کنوانسیون شکل گیرد و جلسات سالانه داشته باشد، زیرا بسیاری از اموری را که بخواهیم انجام دهیم به دلیل حواشی موضوعات سیاسی نمی‌توانیم، اما دیپلماسی شهری با ارتباطی که بین شهر‌ها ایجاد می‌کند، می‌تواند این موضوعات را پیش ببرد.» شهر ورزنه به عنوان نامزد رسمی برای کسب عنوان جهانی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر مطرح بود و در چند سال اخیر با تلاش مسئولان شهرستان ورزنه و دوستداران محیط زیست در جهت حفظ و حراست از تالاب بین‌المللی گاوخونی، مردم و مسئولان منتظر ثبت جهانی این شهر بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار