کد خبر: 1116039
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
رئیس یک اندیشکده آمریکایی طی یادداشتی از رژیم صهیونیستی خواست با ایجاد بحران ارزی و فشار اقتصادی بر مردم ایران، به اغتشاشات دامن بزند.
«مارک دابوویتز»، مدیر گروه موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) که موسسه‌ای با تمرکز بر ایجاد جنگ داخلی در ایران است در مقاله‌ای از رژیم صهیونیستی خواسته با انجام اقدامات مختلف از جمله ایجاد التهابات ارزی به شعله‌ور کردن آتش اغتشاشات در ایران کمک کند.

دابوویتز در این مقاله به همراه یکی دیگر از همکارانش در اندیشکده FDD در مجله نیوزویک با اشاره به اغتشاشات ایران نوشته است: «اسرائیل باید بزرگترین فرصت ایجاد شده از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ را برای تغییر حکومت [ایران] غنیمت بشمرد.»

وی می‌افزاید: «دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بایستی سردمدار باشند؛ آنها باید از قدرتشان برای تضعیف رژیم، مهار آن با زور و سرنگونی آن در صورت بخت‌یاری، استفاده کنند.»

دابوویتز که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به طراح رسمی سیاست‌های آمریکا ضد ایران تبدیل شده بود و در خروج او از برجام هم نقش داشت ابراز امیدواری کرده رئیس جمهور فعلی آمریکا مذاکرات با ایران را متوقف کرده و از «معترضان» حمایت کند.

رئیس اندیشکده FDD با وجود این نوشته که به نظر می‌رسد اولویت اصلی دولت بایدن در حال حاضر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام با ایران است. او، به عنوان شاهدی بر این مدعا نوشته وقتی جو بایدن در یک سخنرانی وعده داد که به «آزادسازی ایران» کمک خواهد کرد، کاخ سفید به سرعت دست به کار شد و این را روشن کرد که تغییری در سیاست آمریکا ایجاد نشده است.

او در ادامه این مقاله نوشته است: «اسرائیل باید از این موقعیت استفاده کند. هیچ کشوری بیشتر از اسرائیل توسط جمهوری اسلامی تهدید نمی‌شود. ضمن آنکه هیچ دستگاه امنیتی از توانمندی‌های بهتری در داخل ایران برای حمایت عملی از معترضان برخوردار نیست.»

دابوویتز در توضیح درباره اقداماتی که رژیم صهیونیستی می‌تواند برای دامن زدن به اغتشاشات انجام دهد پیشنهاد کرده اسرائیل از طریق «یک عملیات نفوذ در داخل ایران» فشارهای اقتصادی را بر مردم ایران افزایش دهد.

او مینویسد: «در ابتدا، اسرائیل بایستی فشار اقتصادی را از طریق کمپینی از عملیات‌های نفوذ در داخل ایران افزایش دهد. نرخ مبادله ارز در پایین‌ترین نقطه خود قرار دارد... هدف این عملیات نفوذ بایستی ایجاد یک بحران گسترده ارزی باشد که موجب شود رژیم، ذخایر ارز خارجی خودش را خرج کند و ایرانی‌های عصبانی بیشتری به خیابان‌ها بیاییند.»

دابوویترز در ادامه توصیه کرده رژیم صهیونیستی همزمان با ایجاد این بحران‌های ارزی به مردم ایران پیام بدهد که «این رژیم فاسد» پول آنها را دزدیده است و اینکه بانک‌های ایرانی پول کافی برای پس دادن سپرده‌های آنها را ندارد.

رئیس اندیشکده FDD در ادامه توصیه ایجاد یک «صندوق اعتصابات کارگری» برای حمایت از اعتصاب در ایران را مطرح کرده است. او نوشته است: «دستگاه امنیتی اسرائیل بایستی یک کمپین ادامه‌دار را هدایت کرده و همزمان با حمایت از ده‌ها هزار دانش‌آموز و معلم عصبانی صنایع کلیدی را هدف قرار دهد.»

مارک دابوویتز در ادامه پیشنهاد داده اسرائیل بایستی اطلاعات مربوط به نیروهای امنیتی ایران را افشا کند. او نوشته هر کسی که اقدام به افشای اطلاعات درباره «قاتلان مهسا امینی» کرد نشان داد که چگونه چنین اطلاعاتی می‌توانند «تظاهرات‌ها را شعله‌ور کنند.»

در ادامه این مقاله آمده است: «اسرائیل بایستی مطالبی را در خصوص اینکه ایرانی‌ها چطور می‌توانند به بهترین نحو خودشان را در قالب گروه‌های کوچک در هر محله سازمان‌دهی کنند تهیه کرده و اقدام به انتشار اطلاعات درباره تحرکات نیروهای امنیتی کرده و در سامانه‌های کنترل و فرماندهی، لوجستیکی و توانمندی‌های تجسسی رژیم اختلال ایجاد کند.»

FDD و دلایل تخاصم آن با ایران

اندیشکده FDD که دابوویتز رئیس آن است یک موسسه تحقیقاتی فراحزبی مستقر در واشنگتن دی سی است که در سال‌های گذشته از سوی برخی از سرمایه‌گذاران صهیونیست تأمین مالی شده است.

برای پی بردن به دلایل نفوذ این موسسه و تخاصم آن با ایران، کافی است به نحوه شکل‌گیری FDD و حامیان مالی آن نگاهی بیاندازیم.  برای این کار باید اندکی به عقب بازگشت. به آوریل ۲۰۰۱ زمانی که گروهی از ثروتمندان طرفدار اسرائیل موسسه‌ای را با نام «EMET» (در عبری به معنی «حقیقت»)، راه‌اندازی کردند. 

بر اساس برگه درخواست معافیت مالیاتی که «کلیفورد می» موسس FDD در سال ۲۰۰۲ پر کرده بود، هدف اصلی EMET «ارتقا تصویر اسرائیل در آمریکای شمالی با استفاده از ابزارهای آموزشی» بوده و این هدف همچنان «به عنوان بخشی از هدف FDD ادامه خواهد یافت.»

در واقع بر خلاف آنچه که در وبسایت این موسسه ادعا شده، FDD نه بعد از حادثه یازده سپتامبر تأسیس شده و نه هدف آن «گسترش پلورالیسم، دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و مبارزه با ایدئولوژی‌های عامل تروریسم» است؛ چه آنکه همین حالا عربستان و امارات از متحدان نزدیک این گروه به شمار می‌آیند.

سال ۲۰۱۱ فهرستی از اسامی شماری از حامیان مالی FDD به رسانه‌ها درز پیدا کرد. این سند و اسناد مربوط به تأسیس FDD نشان داد تقریبا تمام حامیان مالی و موسسان این موسسه از یهودیان شناخته‌شده آمریکایی هستند که روابط نزدیک و دیرینه‌ای با اسرائیل و به خصوص حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» دارند.

این افراد که عمدتا با عنوان «خیّر» فعالیت می‌کنند، بخشی از سرمایه خود را برای تأمین امنیت اسرائیل صرف کرده‌اند و عمدتا هم سابقه‌ای طولانی در دشمنی با ایران دارند.

«ادگار برونفمن» رئیس سابق کنگره یهودیان جهان که تا زمان مرگ در سال ۲۰۱۳ از حامیان سرسخت اسرائیل بود، به همراه برادرش  یکی از حامیان مالی FDD بوده است. 

در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۵) زمانی که ایران برای توسعه میدان نفتی «سیری» در آستانه عقد قرارداد با شرکت آمریکایی «کونوکو» بود، «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی هرگونه همکاری شرکت‌های این کشور را با ایران در زمینه توسعه میادین نفتی، ممنوع کرد.

این اتفاق اندکی پس از آن رخ داد که لابی آمریکا-اسرائیل (آیپک) اعلام کرد هدفش دستیابی به «تحریم‌های جامع علیه ایران» و قطع هرگونه روابط تجاری میان ایران و آمریکاست. کلینتون بعدها گفت برونفمن «یکی از تأثیرگذارترین مخالفان» قرارداد کونوکو و ایران بوده است. او اندکی بعد در کنگره یهودیان به ریاست برونفمن اعلام کرد که قصد دارد هرگونه تجارت با ایران را ممنوع اعلام کند. یک هفته بعد، کلینتون با امضای فرمان اجرایی تازه‌ای رسما دستور توقف تجارت با ایران را صادر کرد.

«برنارد مارکوس» میلیاردر یهودی آمریکایی یکی دیگر از حامیان مالی عمده FDD است. او که هرکجا نامی از حمایت از اسرائیل و اقدام علیه ایران باشد حضور دارد، سال‌هاست که بخش مهمی از هزینه‌های FDD و البته دیگر موسسات حامی اسرائیل در آمریکا را تأمین می‌کند.

کمک‌های مارکوس به FDD هنوز هم ادامه دارد. او تنها در سال ۲۰۱۵، ۳.۵ میلیون دلار به FDD کمک کرده است. او ۱ میلیون دلار هم به لابی آیپک، ۷۵۰۰۰ دلار به «ائتلاف اضطراری اسرائیل»، ۲۵۰۰۰۰ دلار به «پروژه اسرائیل»، ۳۵۰۰۰۰ دلار به «موسسه یهودی امور امنیت ملی» و ۲۵۰۰۰۰ دلار به «سازمان صهیونیستی آمریکا» کمک کرده است. تمام این گروه‌ها از حامیان فشار به ایران و حمایت از اسرائیل هستند.

چند سال پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد مارکوس از طریق یکی از حساب‌های حزب جمهوری‌خواه، بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای تأمین هزینه‌های حقوقی ترامپ و فرزندش در پرونده «مداخله روسیه در انتخابات آمریکا» کمک کرده است؛ کمکی که قطعا بی‌چشم‌داشت نبوده است.

او در مصاحبه‌هایش ایران را «شر» و اسرائیل را «مایه خیر» و «عامل تغییر جهان» توصیف کرده است.

حتی حامیان غیرمذهبی FDD هم شدیدا دلبسته و حامی اسرائیل هستند. «مایکل اشتینهارت» دیگر میلیاردر آمریکایی حامی این موسسه، تباری یهودی دارد، اما می‌گوید در عمل مذهبی نیست.

با این وجود او «اسرائیل را جایگزینی برای دین» توصیف کرده و گفته است: «یهودیت دین ناامیدکننده‌ای است و واقعیات زندگی امروز ما را نادیده می‌گیرد؛ اما وقتی بحث اسرائیل در میان است، من می‌توانم همه این‌ها را نادیده بگیرم. اسرائیل برای من معجزه‌ای یهودی است.»

دستکم تا سال ۲۰۱۳، «شلدون ادلسون» معروف هم از حامیان مالی FDD بوده است. این مالک کازینوهای زنجیره‌ای و حامی مالی حزب «لیکود» اسرائیل، همان کسی است که در سال ۲۰۱۳ گفت آمریکا باید برای هشدار دادن به تهران، در یکی از بیابان‌های ایران یک بمب اتم پرتاب کند و بگوید: «ببینید، بعدیش ممکن است بیوفتد وسط تهران.»

در ماه می سال ۲۰۱۶، وقتی رقابت‌های انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز در جریان بود، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که ادلسون در یک محفل خصوصی به ترامپ گفته اگر متعهد به حمایت از اسرائیل باشد، حاضر است ۱۰۰ میلیون دلار به کارزار تبلیغاتی‌اش کمک کند؛ رقمی که پیش از این ادلسون به هیچ نامزدی کمک نکرده بود. او نهایتا دستکم ۳۰ میلیون دلار به ترامپ کمک کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار