کد خبر: 1115882
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کارآفرین هرمزگانی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
اقتصاد مقاومتی به معنی انجام کار‌های ویژه نیست بلکه استفاده از ظرفیت‌های موجود برای انجام یک کار بزرگ است

اقتصاد مقاومتی به معنی انجام کار‌های ویژه نیست بلکه استفاده از ظرفیت‌های موجود برای انجام یک کار بزرگ است. پرورش بوقلمون یکی از عرصه‌های اقتصادی به شمار می‌رود که با فراگیری رمز و راز‌های آن می‌توان در کنار اشتغال‌زایی به درآمدزایی خوبی هم رسید. برای پرورش بوقلمون می‌توان با سرمایه کم وارد این عرصه شد و کار را شروع کرد، درست مثل خانم لیلا امامدادی، بانوی کارآفرین هرمزگانی که کار خود را از سال ۹۶ و با کمک بسیج سازندگی شروع کرده است. حالا او با پرورش بوقلمون در روستای طارم شهرستان حاجی‌آباد برای خود و خانواده‌اش شغل ایجاد کرده و در تلاش است به هم‌روستایی‌ها و دیگر هموطنان نیز کمک کند تا بتوانند وارد این کار شوند.


چرا بوقلمون را برای پرورش انتخاب کردید؟
بوقلمون یک پرنده سخت‌جان است که می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی برای ما داشته باشد. با این حال یکی از مفرح‌ترین شغل‌هایی که در زندگی‌های روستایی می‌توان انجام داد پرورش همین پرنده است. بوقلمون‌ها پرندگانی بی‌آزار و اذیت هستند که می‌توان از آن‌ها درآمد‌های قابل توجهی کسب کرد. این پرنده حساسیت‌های مرغ محلی را ندارد و برای پرورش آن نیاز به تخصص خاص و پیچیده‌ای نیست و در برابر بیماری هم بسیار مقاوم است.

کار خود را با چقدر سرمایه و چطور شروع کردید؟
از وقتی که تصمیم به انجام این کار گرفتم زمان زیادی نگذشته بود که با گرفتن وام ۱۲ میلیون تومانی از بسیج سازندگی همه چیز آغاز شد. حدود پنج سال قبل همه چیز شروع شد و حالا جوجه‌هایی که ما خریداری می‌کنیم یک روزه هستند. تنها سختی‌ای که این دوران دارد مربوط به مناسب بودن دمای سالن است، چون باید گرما را بین ۳۵ تا ۳۷درجه سانتی‌گراد نگه داریم. بوقلمون باید از استرس و ترس به دور باشد و جای گرم و نرمی هم برای‌شان مهیا شود. تا زمانی که این موارد رعایت شود آرام و بی‌دردسرهستند، پرورش بوقلمون خانگی از کار‌هایی است که درآمد نسبتاً خوبی به همراه دارد. به نظرم اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت‌های کوچک و اراده بزرگ به وجود می‌آید.

یعنی سود پرورش بوقلمون نسبت به تولید انواع دیگر دام و طیور بیشتر است؟
بله همینطور است، چون ما تجربه پرورش دام و طیور دیگر را نیز داشته‌ایم. سود حاصل از پرورش بوقلمون نسبت به تولید و پرورش سایر دام‌ها و طیور بالاتر است. هر قطعه جوجه یک روزه را به قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزارتومان خریداری می‌کنم و هر قطعه بوقلمون حدود ۷۵ الی ۸۰هزار تومان هزینه دارد تا به وزن مطلوب برسد. بعد از اینکه بوقلمون‌ها به رشد کامل رسیدند، هر کدام از آن‌ها را بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان می‌فروشیم. در حالت کلی اگر استاندارد‌های مناسب برای پرورش بوقلمون رعایت شود، ماهانه ۲۰ الی ۴۰ میلیون تومان می‌توانید درآمد داشته باشید، جدا از درآمدی که به دست می‌آورید، گوشت این پرنده نیز می‌تواند برای شما صرفه زیادی داشته باشد.

نحوه فروش بوقلمون‌ها چطور است؟
توزیع و پخش بوقلمون‌ها به صورت زنده است، کار توزیع بوقلمون‌های زنده به این صورت انجام می‌گیرد که مشتری سفارش می‌دهد و طبق درخواست‌ها و به هر تعداد که بخواهد سفارش را به آن‌ها تحویل می‌دهیم، البته مشتری‌هایی هم داریم که به صورت حضوری مراجعه می‌کنند. بوقلمون تنها حیوانی است که دو نوع گوشت دارد. گوشت سینه این پرنده سفید و گوشت رانش قرمز است. گوشت قرمز این پرنده از خاصیت و فواید بیشتری نسبت به گوشت مرغ و گوشت قرمز بهره‌مند است و به طور کلی از هر بوقلمون آماده برای کشتار ۸۰ درصد گوشت به‌دست می‌آید.

آیا فقط از گوشت بوقلمون استفاده می‌شود؟
شاید برای‌تان جالب باشد که به غیر از گوشت، پوست پا‌های بوقلمون خریدار دارد و چرم خام حاصل از پا‌های این پرنده برای تکه‌دوزی روی انواع کیف و کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه صحبتی با کسانی که دوست دارند وارد این کار شوند، دارید؟‌
می‌خواهم بگویم بسیاری از افرادی که تازه پا به عرصه کسب‌وکار از طریق پرورش بوقلمون می‌گذارند، بیشتر به پرورش بوقلمون گوشتی روی می‌آورند، زیرا با سرمایه اندک می‌توان وارد این کار شد. فقط باید در نظر داشته باشند که ابتدا باید جای مناسبی برای نگهداری از این پرندگان وجود داشته باشد و با خرید تخم‌های نطفه‌دار یا جوجه‌های چندروزه کار را آرام‌آرام شروع کنند، ضمن اینکه باید به نکات ریز هم توجه داشته باشند. مثلاً بوقلمون در کنار اینکه دارای گوشت بسیار خوشمزه و پرفایده‌ای است، دارای روحیه بسیار حساس بوده و نگهداری و پرورش آن به صبر و بردباری و تحمل زیادی نیاز دارد.
بوقلمون‌ها دارای نژاد‌های مختلف هستند و برای پرورش آن‌ها باید هدفی خاص به دنبال داشت، زیرا گروهی از آن‌ها دارای تخم‌گذاری بالا و گروه دیگری وزن‌گیری بسیار خوبی دارند، پس نباید بدون مطالعه وارد این بازی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار