کد خبر: 1115871
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شیوع آنفلوانزا برای ذخایر خونی بحران‌ساز نشد، گفت: هر سامانه سیار خونگیری ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری امروز با اشاره به اقدامات جدید سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: برخی اوقات تصادفات باعث خونریزی می‌شود و خونریزی در ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه ممکن است باعث واردشدن شوک به بیمار و وخیم‌تر شدن شرایط او شود. با تفاهمنامه‌ای که با سازمان اورژانس کشور منعقد شد، در گلوگاه‌های حساس، شرایط انتقال خون در نظر گرفته شد تا انتقال خون پیش‌بیمارستانی انجام شود و حتی با هلی کوپتر خون موردنیاز افرادی که در تصادفات و سوانح دچار خونریزی شده‌اند، به محل منتقل می‌شود تا جان آن‌ها را نجات دهد‌

به گفته وی این تفاهمنامه با سازمان اورژانس کشور تا یک‌سال آینده به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

کاهش استقبال جوانان از اهدای خون

وی با اشاره به ضعف‌های انتقال خون ایران بیان کرد: استقبال جوانان از اهدای خون کاهش یافته و میزان اهدای خون بانوان به زیر ۵ درصد رسیده است.

نبود مرکز اهدای خون در برخی شهرستان‌ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر اینکه باید هزینه انتقال خون به بیمارستان‌ها کاهش یابد؛ ادامه داد: در بسیاری از شهرستان‌های اطراف استان تهران مانند شهریار، رباط‌کریم و اسلامشهر، در بیشتر این نقاط مراکز اهدای خون نداریم و برای مثال بیمارستان شهریار برای دریافت خون، باید آمبولانس را به تهران اعزام و خون موردنیاز بیماران را دریافت کند که در حال تلاش برای راه‌اندازی پایگاه‌های انتقال خون در این شهرستان‌ها هستیم، در شهر جدید پرند نیز ساخت مرکز انتقال خون به عنوان پشتیبان اداره کل انتقال خون تهران، آغاز شده است.

هزینه راه‌اندازی هر سامانه سیار خونگیری در کشور

وی با اشاره به هزینه راه‌اندازی اتوبوس‌های خونگیری که به نام سامانه سیار اهدای خون شناخته می‌شوند؛ گفت: افزایش تعداد اتوبوس‌های خونگیری نیازمند حمایت‌های فراسازمانی است، زیرا بودجه‌ای برای تهیه این سامانه‌های سیار خونگیری وجود ندارد؛ ما این آرزو را داریم که این ناوگان را در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم تا امکان اهدای خون برای همه هموطنان فراهم شود. هر سامانه سیار خونگیری ۹ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد و اگر ۲۰۰ اتوبوس خونگیری داشته باشیم می‌توانیم اهدای خون کل کشور و حتی روستا‌ها را نیز پوشش بدهیم.

شیوع آنفلوانزا برای ذخایر خون بحران‌ساز نشد

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره تاثیر شیوع آنفلوانزا بر دخایر خونی کشور گفت: شیوع آنفلوانزا باعث تاثیر بر ظرفیت خونگیری ما به دلیل ابتلای برخی از پزشکان و کارکنان شد از سویی دیگر باعث شد تا مبتلایان آنفلوانزا تا سه روز بعد از رفع تب امکان اهدای خون نداشته باشند، اما این عوامل باعث بروز بحران در کشور نشد و در زمینه تامین خون به مشکلی برنخوردیم.

ایران اولین کشور منطقه در اهدای خون داوطلبانه

دکتر عباداله سالک مقدم، معاون فنی سازمان انتقال خون ایران نیز با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران یک سازمان افتخارآفرین برای کشور است؛ گفت: صد درصد اهدای خون ایرانیان داوطلبانه است و این مسئله ایران را از جهت اهدای خون به عنوان اولین کشور در حوزه کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی مطرح کرده است.

وی افزود: باتوجه به بازرسی‌های متعددی که از مراکز انتقال خون صورت گرفته به ما گواهی GMP داده شده است که به معنای استاندارد بودن روند انتقال خون در کشور ایران است. به همین دلیل می‌توان از فرآورده‌های پلاسمایی تهیه شده در ایران برای ساخت دارو‌های مشتق از پلاسما استفاده کرد.

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: میزان سلامت خون ما در رده کشور‌های بسیار پیشرفته است و از نظر هپاتیت ب، هپاتیت سی، HIV و ... کیفیت خون‌های ما در حد کشور‌های پیشرفته است که به علت وجود اهداکنندگان مستمر است.

نجات ۶.۵ میلیون نفر با اهدای خون در سال گذشته

وی با بیان این‌که در سال گذشته ۲ میلیون اهدای خون داشته‌ایم؛ تصریح کرد: هر خون جان سه نفر را نجات می‌دهد؛ در سال گذشته ۵.۵ تا ۶.۵ میلیون نفر از بیماران کشور با اهدای خون نجات پیدا کرده‌اند.

در ادامه عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به موفقیت‌های ایران در حوزه انتقال خون گفت: در حوزه فناوری‌های نوین، یکی از برترین سازمان‌های انتقال خون را در شمال آفریقا و شرق مدیترانه داریم و در مقایسه با بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان، در وضعیت مناسبی قرار داریم.

وی افزود: بحث ملی بودن سازمان انتقال خون ایران یکی از ویژگی‌های متمایز کشور ماست، در بسیاری از کشور‌های جهان، هر بیمارستان یک بخش اهدای خون دارد و بدون فرآورده‌گیری خون را به بیماران نیازمند تزریق می‌کند، اما نظارت و پایش بر اساس استاندارد‌های ملی برای بسیاری از این کشور‌ها انجام نمی‌شود و ما تنها کشور منطقه هستیم که یک نظام ملی برای انتقال خون داریم که در یک ستاد و سیستم مرکزی سیاستگذاری انجام و در اداره‌کل‌های استان‌ها این سیاست‌ها اجرا می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در مقایسه با بسیاری از کشور‌های پیشرفته، وضعیت خوبی داریم و صرفا خون‌هایی اجازه پخش به بیمارستان‌ها را پیدا می‌کنند که بر اساس استاندارد‌های ملی، عاری از هرگونه باکتری و ویروس هستند و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، کشور ما را به عنوان مرکز همکار این سازمان و مرجع آموزش و انتقال دانش و تجربه در منطقه نامیده است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار