کد خبر: 1115791
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
بر اساس آمارها، مصرف آب ۵۴ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از لگوهای تعیین است، اما ۴۰ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند و ۴ درصد مشرکان بد مصرف هستند، یعنی بیش از ۲ برابرالگوهای تعیین شده مصرف آب می‌کنند.
وضعیت منابع آبی کشورمان این روزها متأثر از وضعیت بارشی در شرایط نه‌چندان مناسبی قرار گرفته و این در حالی است که مصارف همچنان فزاینده ادامه دارد.

گزارش‌های تازه منتشر شده از سوی وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع آب تجدیدپذیر تولیدی کشور حدود ۹۲ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که سهم بخش شرب ۲ درصد و سهم بخش صنعت ۶ درصد است.

فقط ۵۴ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از لگو آب مصرف می‌کنند

۷۹ درصد آب شرب در بخش خانگی مصرف شود

گرچه مصرف آب در بخش کشاورزی ایران بسیار بالا و نگران‌کننده است، اما روند مصرف آب شرب در بخش خانگی هم چندان مطلوب نیست.

بر اساس همین گزارش‌ها ۷۹ درصد آب شرب را  در حالی بخش خانگی به مصرف می‌رساند که  بخش غیر خانگی تنها ۲۱ درصد از آب شرب تولیدی را به مصرف می‌رساند.

مصرف آب شرب در بخش غیر خانگی به این ترتیب است که ۳ درصد در مراکز آموزشی و مذهبی به مصرف می‌رسد، بخش تجاری نیز ۳ درصد آب شرب را به مصرف می‌رساند.

بخش‌های صنعتی، عمومی و اداری و نیروهای مسلح هم ۳ درصد آب شرب را مصرف می‌کنند ۳ درصد هم در بخش فضای سبز و بنایی هم یک درصد آب شرب را به مصرف می‌رساند.

فقط ۵۴ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از لگو آب مصرف می‌کنند

۵۴ درصد خانوارهای ایرانی مصرفی، زیر لگوهای تعیین شده دارند و ۴۰ درصد بین الگو و تا ۲ برابر الگوی مصرف می‌کنند که جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند.

حداکثر الگوی مصرف ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز برای هر فرد ایرانی است که هرچه از این میزان بالاتر مصرف کند جزو مشترکان پرمصرف و یا بد مصرف محسوب می‌شوند؛ این در حالی است که سرانه مصرف کل ۲۳۰ لیتر به‌ازای هر فرد در شبانه‌روز است و بخش خانگی حدوداً ۱۹۰ لیتر به‌ازای هر فرد در شبانه‌روز است.

وقتی این سرانه مصرف را با سایر کشورها مقایسه کنیم درخواهیم یافت که سرانه مصرف هر فرد انگلیسی در شبانه‌روز ۱۵۳ لیتر است و این میزان در کشور اتریش هم همین میزان است.

مصرف شبانه‌روز به‌ازای هر فرد در لوکزامبورگ ۱۵۰ لیتر و در ایرلند ۱۴۲ لیتر است. این میزان در کشور فرانسه ۱۳۹ لیتر به‌ازای هر فرد در شبانه‌روز و در کشور آلمان ۱۲۹ لیتر به‌ازای هر فرد در شبانه‌روز است.

میزان مصرف هر فرد در کشور هلند ۱۲۹ لیتر به‌ازای هر فرد در شبانه‌روز و این رقم در کشور بلژیک ۱۱۲ لیتر محاسبه می‌شود.

دقت در آمار مصرف این کشورها بیانگر آن است که کشورمان در بخش خانگی بالاترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است.

در باره ضرورت صرفه جویی در مصرف رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: گرچه هنوز اوایل سال آبی جاری هستیم؛ اما تجربه سال‌های قبل بیانگر آن است که چاره‌ای جز اعمال مدیریت مصرف نیست.

«محمدرضا کاویان‌پور» در گفت‌وگوی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مدیریت مصرف اگر اعمال نشود با مشکلات آبی روبرو خواهیم شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار