کد خبر: 1115733
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه که تولید غلات به طور جامع ۱۳.۵ درصد رشد داشته گفت: در سال پایانی دولت دوازدهم مجموع تولید گندم و جو و ذرت ۱۷.۹ میلیون تُن بوده، اما در نخستین سال دولت سیزدهم به ۲۰.۳ میلیون تن رسیده‌است.

سید جواد ساداتی‌نژاد شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه گردهمایی مسئولان حوزه‌های نمایندگی، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) قم، همچنین رشد ۵۵ درصدی خرید تضمینی گندم را نیز در سال ابتدایی دولت سیزدهم مورد توجه قرار داد و افزود: برنج ۲۵ درصد، جو ۳۰ درصد و ذرت بوفه‌ای هم ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در صادرات سبزی و صیفی رشد داشتیم، بیان داشت: از یک میلیارد دلار به ۱.۲ میلیارد دلار صادرات رسیدیم و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز یک دهم رشده کرده و از ۱.۹ اسب بخار در هکتار به ۲ اسب بخار در هکتار رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحویل تراکتور به کشاورزان ۲۵ درصد و سطح زیر کشت دیم هم ۱۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و امسال نیز افزایش خواهد یافت.

ساداتی‌نژاد با ذکر افزایش هفت درصدی تولید محصول‌های باغی خاطرنشان کرد: حتی در محصولی مانند زیتون محبور شدیم، واردات روغن زیتون را ممنوع کنیم.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی افزایش پیدا کرده و از ۲۵۴ هزار هکتار در اواخر دولت قبل به ۲۸۰ هزار هکتار در سال اول این دولت رسیدیم، احداث گلخانه ۱۵ درصد رشد کرده و از ۲ هزار هکتار به ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه باغات مادری ۱۰ برابر توسعه پیدا کرده است، گفت: ذخایر گندم کشور ۴۰ درصد رشد داشته، هیچ وقت ذخایر گندم کشور تا این اندازه رشد نکرده و برخی از ذخایر نیز اکنون ۱۶۰ درصد است.

ساداتی‌نژاد در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: در بحث مربوط به بازرسی تا امروز یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازرسی توسط جهاد در واگذاری بازار انجام شده، در حالیکه در دولت قبل بازرسی برای وزارت جهاد نبود، هنوز هم که هنوز است، نیرو و چارت نداریم و بعضا از بسیج و بازنشستگان استفاده شده است.

وی ادامه داد: بازار را بهتر از زمانی که برعهده وزارت صمت بود، بدون داشتن نیرو، ساختار، امکانات و اعتبار اداره کرده‌ایم و بازار آرام‌تری وجود داشته است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: ما به یُمنِ همین درصد‌های افزایش دچار ایجاد صف و کمبود مواد غذایی نشده‌ایم، در حالی اوکراین دچار صف شد و اروپایی‌ها نتوانستند مایحتاج خود را تامین کنند.

وی تصریح کرد: در سال اول دولت سیزدهم جوجه‌ریزی را به ۱۳۵ میلیون عدد در ماه رسانده‌ایم؛ ظرفیت صنایع تبدیلی نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و درحایکه در گذشته سالانه ظرفیت صنایع تبدیلی پنج میلیون تُن افزایش می‌یافت؛ ولی در این دولت به ۶ میلیون تُن رسیدهاست.

ساداتی نژاد ادامه داد: در حوزه شیلات هم ۲۳ درصد تولید محصول‌های آبزی پروری و ۲۵ درصد تولید ماهی در قفس و ۲۷ درصد تولید میگو افزایش پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاوزی خاطرنشان کرد: در ابتدای این دولت رشد ارزش افزوده کشاورزی منفی ۵.۱ بوده، اما در سه ماهه نخست سال جاری با کاهش ۴.۳ درصدی به منفی هشت دهم رسیده، همچنین تا سال پایان دولت گذشته از محل تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸ در مجموع ۵۰ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شده، ولی در سال آغازین این دولت این رقم ۴۰ هزار میلیارد بود.

وی بیان کرد: در شرایطی که صادرات سیب و مرغ به کشور‌های پاکستان و عراق ممکن نبود، این مساله را حل کرده‌ایم. همچنین صادرات به چین نداشتیم، اما الان چهار محصول ما صادر می‌شود، ابتدای دولت نمی‌توانستیم، فلفل دلمه به روسیه صادر کنیم، امروز همه محصول‌هایمان به این کشور صادر می‌شود، از این رو در حوزه دیپلماسی غذایی عملکرد خوبی داشته‌ایم.

دوره توجیهی ۲ روزه مسئولان حوزه‌ها و دفاتر نمایندگی، ولی فقیه و روسای فرهنگی و عقیدتی در جهاد کشاورزی با حضور ۴۰۰ تَن از روحانیان این وزارتخانه در قم برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار