کد خبر: 1115732
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با همتای چینی خود تصریح کرد واشنگتن دنبال درگیری یا جنگ سرد با پکن نیست.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با رئیس‌جمهور چین تأکید کرد واشنگتن به دنبال اجتناب از درگیری یا جنگ سرد با پکن است.

بایدن امروز در حاشیه نشست گروه ۲۰ در شهر «بالی» در اندونزی با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. این نخستین دیدار میان سران دو کشور از زمان به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا است.

دیدار میان روسای جمهور چین و آمریکا بعد از افزایش تنش‌های میان دو کشور در پی سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه تایوان انجام می‌شود. بایدن قول داده که در صورت حمله چین به تایوان از این منطقه دفاع خواهد کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این دیدار در روز دوشنبه تصریح کرده است: «بایدن در خصوص تایوان به طور مفصل تشریح کرد که سیاست ما در خصوص چین واحد تغییر نکرده است و ایالات متحده با هر گونه تغییر یکجانبه در وضع موجود از سوی هر یک از دو طرف مخالف است.»

سیاست چین واحد اظهار می‌کند که تایوان رسمی بخشی از چین است. با آنکه آمریکا با تایوان روابط «غیررسمی» دارد با این جزیره روابط قوی تجاری و امنیتی دارد و از آن به عنوان «شریک کلیدی» خود یاد می‌کند.

بایدن روز دوشنبه گفت که فکر نمی‌کند تهدید حمله چین به تایوان قریب‌الوقوع باشد. او گفت: «من کاملاً معتقدم که نیازی به ایجاد یک جنگ سرد جدید نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «من بار‌ها با شی جین پینگ دیدار کرده‌ام. ما گفتگو‌های صریح و صادقانه‌ای در خصوص همه موضوعات داشتیم. فکر نمی‌کنم تهدید قریب‌الوقوعی از سوی چین برای حمله به تایوان وجود داشته باشد و من این را به صراحت گفتم که سیاست ما در قبال تایوان اصلاً تغییر نکرده است.»

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار