کد خبر: 1115728
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وجود اختلافات میان اعضای ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی بر سر ترکیب کابینه جدید این رژیم، منابع رسانه‌ای امروز دوشنبه از کشیده شدن این اختلافات به داخل حزب "لیکود" و خشم اعضای این حزب از تصمیمات بنیامین نتانیاهو پرده برداشتند.

وب سایت صهیونیستی "زمان یسرائیل" در این باره اعلام کرد: پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سپردن دو وزارتخانه مهم دارایی و امور داخلی به "بتسلئیل اسموتریچ" رهبر حزب صهیونیسم دینی و "اریه ادرعی" رئیس حزب شاس، منابع از تمایل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مامور شده به تشکیل کابینه به تعیین "رون دیرمر" سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در واشنگتن به عنوان وزیر خارجه در کابینه جدید خبر داده‌اند.
طبق گزارش این پایگاه خبری، این تصمیم نتانیاهو خشم اعضای حزب لیکود را به همراه داشته است. آن‌ها با سپردن وزارتخانه‌های مذکور به اسموتریچ و ادرعی مشکلی ندارند و آن را از الزامات بقای ائتلاف تشکیل کابینه می‌دانند.
برپایه این گزارش، خشم اعضای لیکود به این دلیل است که درصورت سپردن وزارت خارجه به دیرمر به عنوان یکی از افراد مورد اعتماد نتانیاهو وزارتخانه مهمی برای اعضای حزب لیکود باقی نمی‌ماند؛ چراکه وی عضو حزب لیکود و حتی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نیست و صرفا به دلیل مورد اعتماد نتانیاهو بودن قرار است که این سمت را بر عهده بگیرد.
این رسانه به نقل از یکی از اعضای لیکود نوشت: این نتانیاهو است که این وزارتخانه را به دیرمر پیشنهاد داده است، انگار لیکود وجود ندارد. ما افراد بسیار خوبی داریم که سال‌ها زحمت کشیده‌اند و تجربه سیاسی دارند. ما شوکه شده‌ایم و هیچ پست وزارتی برایمان باقی نمانده است.
پس از مامور شدن بنیامین نتانیاهو به تشکیل کابینه توسط رئیس رژیم صهیونیستی، رسانه‌های این رژیم از چینش احتمالی کابینه و اختلافات در ائتلاف او برسر وزارتخانه‌های مختلف پرده برداشتند.
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد: انتظار می‌رود که نحوه توزیع وزارتخانه‌های مهم در کابینه نتانیاهو به این شکل باشد "وزیر جنگ "یوآو گالانت" از حزب لیکود، وزیر امنیت داخلی "بن غفیر"، وزیر امور داخلی "اریه ادرعی" و وزیر دارایی نیز به بتسلئیل اسموتریچ سپرده شود.
این شبکه همچنین فاش کرد: نتانیاهو تصمیم گرفته است تا زمان انتصاب اعضای کابینه‌اش را به تعویق بیندازد.
برپایه این گزارش، دلیل اتخاذ این تصمیم ازسوی نتانیاهو اختلافات در ائتلاف وی بر سر مسائل مختلف و ازجمله نحوه توزیع وزارتخانه‌ها است.
روزنامه هاآرتص نیز در این باره گزارش داد: اختلافات اصلی در مذاکرات ائتلافی میان نتانیاهو و بتسلئیل اسموتریچ رهبر حزب صهیونیسم دینی و اریه ادرعی رئیس حزب شاس است و اختلافات آن‌ها بر سر وزارتخانه‌هایی است که نتانیاهو به این دو خواهد داد.
روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: علی‌رغم این اختلافات آن‌ها توافق کرده‌اند که شهرک‌سازی در مناطق موسوم به "ج" در کرانه باختری اشغالی را تشدید و قانونی کنند و نتانیاهو با خواسته‌های اسموتریچ مبنی بر تجهیز شهرک‌ها به تجهیزات زیربنایی با وضع قوانین در این زمینه موافقت کرده است.
نتانیاهو از امروز ۲۸ روز فرصت دارد تا کابینه‌اش را تشکیل دهد و اگر در این مدت موفق به این کار نشود می‌تواند ۱۴ روز فرصت بیشتری را درخواست کند و اگر در این ۱۴ روز نیز نتواند ترکیب کابینه‌اش را تکمیل کند، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند فرد دیگری را به جای وی مامور تشکیل دولت کند.
اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه (۲۲ آبان) در محل اقامت خود با بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود در کنست این رژیم دیدار و وی را رسما مامور تشکیل کابینه جدید کرد.
هرتزوگ روز جمعه بعد از دیدار با همه گروه‌های سیاسی در کنست این رژیم اعلام کرد: بعد از پایان مشورت‌ها، ۶۴ عضو کنست بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود را برای تشکیل دولت پیشنهاد کردند.
وی یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی را مورد حمایت ۲۸ عضو کنست اعلام کرد و افزود: همین تعداد از اعضای کنست هیچ کس را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی نکردند.
بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی، نتانیاهو ۲۸ روز فرصت دارد تا کابینه جدید را تشکیل دهد و در صورت لزوم، امکان تمدید آن تا ۱۴ روز خواهد بود.
براساس گزارش ها، نتانیاهو از معرفی اعضای کابینه طی هفته آینده خبر داده است.
کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری حزب لیکود شامل احزاب راست‌گرا از جمله اتحاد اوتسما یهودیت-صهیونیسم مذهبی و احزاب حریدی شاس و اتحاد یهودیت توراتی است.
از زمان افشای فساد نتانیاهو و تشکیل دادگاه وی در چهار سال گذشته، بی ثباتی سیاسی رژیم صهیونیستی را فرا گرفته و در این مدت ۵ انتخابات برگزار شده است.
فساد اقتصادی نتانیاهو در کنار حضور صهیونیست‌های افراطی مثل بن گویر در ائتلاف پیروز انتخابات، از جمله چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه جدید هستند.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار