کد خبر: 1115686
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در قسمت پنجم مستند غیررسمی، تصاویری از حضور سرزده رهبر انقلاب پس از حادثه زلزله بم و فعالیت‌های جهادی ایشان از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تا دوره‌های مسئولیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده‌است

«غیر‌رسمی» عنوان سلسله مستند‌هایی است که قصد دارد از آن چهره رسمی و همیشگی که در قالب اخبار تلویزیونی از رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود، قدری فاصله بگیرد و از زاویه‌ای نزدیک‌تر شخصیت ایشان را به نمایش گذارد. جمعه این هفته تازه‌ترین قسمت از مستند «غیررسمی» روی آنتن تلویزیون می‌رود. «غیر‌رسمی ۵» قرار است باز هم ما را به ضیافت تصاویری تازه از سلوک رهبر انقلاب با اقشار مختلف مردم ببرد؛ دیدار‌هایی که عمدتاً به شکل خصوصی انجام شده‌است.
رسانه ملی همواره کوشیده چهره‌ای رسمی از رهبر معظم انقلاب به مخاطب ارائه دهد و خواسته یا ناخواسته بخش‌هایی را که ایشان در حالتی غیررسمی‌تر دیده می‌شوند، از تصاویر تلویزیون حذف می‌کند، اما مستند‌های «غیررسمی» می‌کوشد طرحی نو دراندازد و رهبر انقلاب را در وضعیت‌هایی غیررسمی‌تر نشان دهد.
شاید بتوان گفت این ظلم به مردم و شخص رهبر معظم انقلاب است که رسانه همه ابعاد شخصیتی ایشان را بازتاب نداده و صرفاً روی شخصیتی که در حالتی کاملاً رسمی است، تمرکز کرده‌است. پیش از این شاید سلسله نشست‌های رهبری با شاعران قدری از آن فضای رسمی فاصله می‌گرفت و پخش آن از سیما ابعاد دیگری از شخصیت رهبر انقلاب را ارائه می‌داد، اما مستند «غیررسمی» پا را از این فراتر گذاشته و سعی می‌کند اتفاقاً آن بخش‌هایی را که در اخبار و گزارش‌های صداوسیما حذف می‌شود، کنار هم قرار دهد.
رهبر انقلاب در زلزله بم
روز گذشته مستند غیررسمی ۵ برای اهالی رسانه اکران خصوصی شد. موضوع غیررسمی ۵ دیدار پنج‌شنبه‌های رهبر انقلاب با نمایندگان گروه‌های جهادی است. علی صدری‌نیا، کارگردان مستند غیر‌رسمی و ایمان عطار‌زاده معاون هماهنگی و رئیس حوزه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب میزبان این مراسم بودند.
کارگردان مجموعه مستند «غیررسمی» گفت: تلاش این مجموعه روایت ابعادی از وجوه شخصیتی رهبر انقلاب در دیدار‌های پنج‌شنبه‌های ایشان بود که از ابتدا به بهانه این دیدار‌ها سراغ روایتگری آن‌ها رفتیم و حتی تصمیمی برای انتشار آن گرفته نشده‌بود. در قسمت پنجم مستند غیررسمی، تصاویری از حضور سرزده رهبر انقلاب پس از حادثه زلزله بم و فعالیت‌های جهادی ایشان از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تا دوره‌های مسئولیت ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده‌است.
ایمان عطار‌زاده، معاون هماهنگی و رئیس حوزه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در ابتدای این جلسه گفت: حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب یکی از مأموریت‌های اصلی دفتر حفظ و نشر آیت الله خامنه‌ای است و تلاش می‌کنیم در قالب‌های مختلف فرهنگی، هنری و پژوهشی، اندیشه و سیره ایشان را به گوش مخاطبان و علاقه‌مندان به گفتمان رهبری برسانیم. رساندن پیام و اندیشه رهبری به مخاطبان، در داخل و خارج از کشور نیاز به یک حرکت انقلابی دارد و بخش زیادی از فعالیت‌های ما در سایت و شبکه‌های اجتماعی معطوف به همین موضوع است.
وی افزود: غیر رسمی در ادامه حرکتی است که از گذشته در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری جریان داشته و فیلم‌های مستندی در موضوعات مختلف تولید می‌شده‌است. از سال ۱۳۸۲ که سایت خامنه‌ای دات آی آر راه افتاد، تولید مستند‌های متفاوتی را درباره رهبر انقلاب دنبال کردیم.
علی صدری‌نیا، کارگردان غیر‌رسمی نیز در این جلسه ضمن اشاره به جزئیات قسمت پنجم غیر رسمی گفت: قسمت پنجم غیر‌رسمی شهریورماه امسال آماده شد و رونمایی آن نیز در جمع فعالان جهادی شهر فردوس انجام گرفت. در ماه‌های اخیر اکران‌های میدانی و استانی آن انجام شد و قرار است این هفته به پخش تلویزیونی برسد. ما یک مسیری را برای غیررسمی‌ها طی کردیم که شاید گفتن آن خالی از لطف نباشد؛ ما می‌توانستیم برای روایت این جلسات صرفاً به روایات درون جلسات اکتفا و فقط جلسات پنج‌شنبه‌ای را روایت کنیم.
روایتگر روحیه جهادی رهبر انقلاب
صدری‌نیا ادامه داد: در غیر رسمی ۵ سراغ وجه تازه‌ای رفتیم. می‌توانستیم به روایت جلسه‌ای که افراد علاقه‌مند به خدمت‌رسانی به مناطق محروم هستند، بپردازیم، ولی به ذهنمان رسید که آن حرفی که باید زد، روحیه جهادی رهبر انقلاب است و روحیه‌ای را که ایشان پیش از انقلاب داشته‌اند، دارند و در حوادث مختلف در سال‌های بعد از رهبری نیز دنبال کرده‌اند.
کارگردان مجموعه مستند غیر رسمی در گفتگو با فارس با اشاره به ویژگی‌های مستند غیر رسمی در روایتگری جلسات رهبر انقلاب با فعالان حوزه‌های مختلف گفت: یکی از نکاتی که از ابتدای شروع مستند در ذهن تیم سازنده اثر بود، در رابطه با اقبال نسبت به نمایش ابعاد غیر‌رسمی حوزه‌های فعالیت و زندگی شخصیت‌های سیاسی و بزرگ دینی و توجه و علاقه‌مند بودن مخاطب به وجوه غیر‌رسمی زندگی این شخصیت‌ها بوده‌است. هر چه جایگاه این افراد بالاتر باشد، از سوی مخاطبان این علاقه‌مندی هم بیشتر می‌شود، زیرا با توجه جایگاه فرد، میزان محدودیت‌ها در به تصویر کشیدن وجوه غیر‌رسمی زندگی شخصیت بزرگان نیز بیشتر است.
کارگردان غیر‌رسمی ادامه داد: در دهه‌های گذشته آن چیزی که در بازنمایی تصویری رهبر انقلاب غالب بود، تصاویر رسمی، سخنرانی‌های رسمی و ابعاد رسمی از زندگی ایشان است و در این میان دیدار‌های غیر رسمی همچون دیدار با خانواده شهدا و دیدار‌های سالانه دانشجویان همواره بازخورد‌های مثبتی داشته است، اما جلساتی که وجه خصوصی‌تر دارد، هیچ‌گاه پخش نمی‌شده و این ابعاد از شخصیت ایشان کمتر روایت شده‌است.
صدری‌نیا افزود: تلاش مجموعه غیر‌رسمی روایتی از وجوه شخصیتی رهبر انقلاب در دیدار‌های خصوصی پنج‌شنبه‌های ایشان بود که از ابتدا به بهانه این دیدار‌ها به سراغ روایتگری آن‌ها رفتیم و حتی تصمیمی برای انتشار آن گرفته نشده‌بود. در برخی از تصاویر منتشر شده این دیدارها، از نبودن میکروفن در برخی جلسات و نوع فیلمبرداری این نکته مشهود است. کم‌کم افراد حاضر در جلسه این استقبال و علاقه‌مندی را برای پخش این جلسات نشان دادند و برخی‌ها روایت‌هایی از این دیدار‌ها را منتشر می‌کردند. این اشتیاق در نهایت باعث شد تا مؤسسه حفظ و نشر رهبر انقلاب به سمت انتشار این جلسات برود.
بر اساس اعلام کارگردان مجموعه مستند «غیررسمی»، این مجموعه جمعه ۲۷ آبان‌ماه ساعت ۱۵ از شبکه سه سیما، جمعه ۲۷ آبان‌ماه ساعت ۲۰ از شبکه یک سیما، شنبه ۲۸ آبان ساعت ۲۱ از شبکه افق سیما و یک‌شنبه ۲۹ آبان ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار