کد خبر: 1115509
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
رئیس صندوق بین المللی پول درباره وقوع جنگ سرد مجدد در صورت تداوم رویاویی بین آمریکا و چین هشدار داد.

رئیس صندوق بین المللی پول نسبت به وقوع دور جدیدی از جنگ سرد درپی تداوم رویارویی بین ایالات متحده آمریکا و چین هشدار داد.

بر اساس این گزارش، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول گفت که رویارویی بین ایالات متحده و چین جهان را به بلوک‌های متضادی تقسیم می‌کند که ما را به دور جدیدی از جنگ سرد بازمی گرداند.

وی افزود: من درباره اختلافات عمیق در اقتصاد جهانی که می‌تواند موجب ایجاد جهانی فقیرتر و نا امن تر شود، احساس نگرانی می‌کنم. من دوره اول جنگ سرد را تجربه کردم و فکر می‌کنم که که تکرار آن ایده غیرمسئولانه ای باشد.

جورجیوا همچنین افزود که در صورت تشدید رویارویی، اقتصاد جهان به میزان ۱.۵ درصد یا بیش از ۱.۴ تریلیون دلار در سال منقبض خواهد شد.

این در حالی است که گلوبال تایمز پیش از این نوشته بود که ایالات متحده آمریکا سعی بر استفاده همه جانبه از بحران اوکراین بویژه از طریق تضعیف کشورهای اروپایی دارد.

طبق گفته آلکسی بوشکوف، ایالات متحده آمریکا قصد دارد به منظور سیطره سیاسی بر اتحادیه اروپا، این اتحادیه را از لحاظ اقتصادی تضعیف نماید.

جمله «اکنون در خطرناک‌ترین دوران از زمان پایان جنگ سرد به این سو به سر می بریم» را «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه شنبه گذشته با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها در مرز روسیه-اوکراین به زبان آورد. جالب آنکه بورل همان مقام اروپایی است که در خرداد ۹۹، به دولت پکن اطمینان داده بود که اروپا قرار نیست به هیچ نوعی از جنگ سرد با چین دست بزند. با این اوصاف، دغدغه‌ها پیرامون گرفتار شدن در دوره جدیدی از جنگ سرد، از مدت‌ها پیش از آغاز بحران اوکراین، گریبانگیر سران کشورهای جهان به ویژه آنهایی شده که در حد فاصل انتخاب میان هژمونی کهنه آمریکا و قدرت نسبتاً نو ظهور چین گیر افتاده‌اند.

جنگ سرد به دوره مشخصی بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۱ اطلاق می‌شود که طی آن رفته رفته اتحاد موقت ایالات متحده و شوروی سابق که در سایه مبارزه با آلمان نازی به دست آمده بود، رنگ باخت و بسط قدرت نظامی و کشمکش‌های سیاسی منجر به صف آرایی کشورهایی شد که بسته به موقعیت ژئوپلیتکی و ایدئولوژیکی خود، جانب واشنگتن یا مسکو را نگه داشته و به تقابل جویی با یکدیگر روی آوردند. از آنجا که در این بازه زمانی هرگز میان نیروهای آمریکا و شوروی سابق درگیری نظامی مستقیمی پیش نیامد، برای توصیف آن به اصطلاح جنگ سرد استناد می‌شود.

 

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار