کد خبر: 1115452
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

در حالی که نرخ گاز در اروپا به حدی افزایش داشته است که مردم اروپا از رؤیت قبوض گاز و برق متعجب می‌شوند و امریکایی‌ها نیز برای جذب بنگاه‌های اروپایی دندان تیز کرده‌اند، در ایران به گفته سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز، حدود یک‌میلیون‌و۱۱۹‌هزار مشترک شامل گازب‌های رایگان شدند که ۸۷۳‌هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶‌هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.
در جریان درگیری‌هایی که در اوکراین رخ داد، تحریم‌های سفت و سختی از سوی امریکا و اروپا متوجه روس‌ها شد که روس‌ها نیز در عوض شیر گاز اروپا را بستند و همین وضعیت نرخ انرژی در اروپا را با رشد قابل توجهی مواجه کرد. در این زمستان سخت اروپایی‌ها پا در ادبیات سیاسی دنیا گذاشتند، به طوری که برخی کارشناسان مدعی شدند بعید است اروپایی‌ها بتوانند این وضعیت را تحمل کنند و در مقابل نیز برخی تحلیگران معتقد بودند هر چند با سختی، ولی کشور‌های اروپا این وضعیت را پشت سر می‌گذارند، اما گرانی انرژی امری اجتناب‌ناپذیر است.
طی روز‌های اخیر برخی از مردم اروپا با انتشار قبوض گاز خود به افزایش شدید نرخ گاز و برق اشاره کردند، در این میان بنگاه‌های اروپایی نیز که از وضعیت کنونی انرژی در اروپا به تنگ آمده‌اند، نیم‌نگاهی به انتقال کسب‌وکار به کشورهایی، چون چین یا امریکا دارند، همچنین امریکایی‌ها در تلاش هستند نظر صاحبان بنگاه‌های اروپایی را برای ورود به امریکا جلب کنند. به نظر می‌رسد اگر این انتقال بنگاه‌ها اتفاق بیفتد، ماجرایی شبیه جنگ جهانی رخ می‌دهد که امریکا پذیرای بسیاری از بنگاه‌های اروپایی بود که برای در امان ماندن از جنگ و نزاع از اروپا به امریکا عزیمت و مهاجرت کردند.
در شرایطی که اروپا با سختی‌های ناشی از افزایش هزینه انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، نرخ انرژی در ایران بسیار مناسب به نظر می‌رسد تا جایی که برخی کارشناسان می‌گویند پایین بودن نرخ یکی از دلایل ناترازی تولید و مصرف گاز، بنزین و برق است.
افزایش حدود ۶‌درصدی مصرف گاز در زمستان
مسلم رحمانی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه امسال هم شاهد ناترازی بین تولید و مصرف گاز هستیم، افزود: بی‌شک امسال نیز بعضی واحد‌های صنعتی بزرگ کشور به جمع مشترکان پیوستند و به تعداد مشترکان خانگی هم افزوده شده است، بنابراین مجموعاً حدود ۴ تا ۶‌درصد افزایش مصرف گاز خواهیم داشت، به همین دلیل تمهید‌ها و اقدام‌هایی برای کنترل این ناترازی پیش‌بینی شده است. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: همسو با این موضوع نشست‌هایی به منظور افزایش بهینه‌سازی و کنترل مدیریت مصرف گاز با شرکت‌های تابع و نهاد‌های مربوط برگزار و دستورالعمل‌هایی را به شرکت‌های گاز استانی ابلاغ کردیم و پیگیری‌ها همچنان تداوم دارد. رحمانی همچنین از ذخیره‌سازی سوخت مایع در فصل تابستان برای تأمین مصرف بعضی صنایع و نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد سال خبر داد.
تعیین قیمت مناسب؛ اثرگذارترین پارامتر
برای اصلاح الگوی مصرف
وی در ادامه با اشاره به اعمال قانون رایگان شدن گازب‌ها برای مشترکان زیر پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) بیان کرد: تعیین قیمت مناسب بی‌شک اثرگذارترین پارامتر برای اصلاح الگوی مصرف انرژی است، اما در سال۱۴۰۰ به دلیل اینکه قیمت گاز برای سه پله نخست هیچ تغییری نکرده بود و ۷۶‌درصد مشترکان کشور هم در این سه پله قرار دارند، تغییر محسوسی در کاهش مصرف گاز در این بخش نداشتیم، اما در مصرف پله‌های بالاتر حدود ۲/۰ درصد شاهد کاهش مصرف بودیم، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که پارسال هم سرما شدید بود و هم گستره سرما بیشتر و زودتر رسیده بود که مصرف کل بخش خانگی در سال۱۴۰۰ به ۱۲۲میلیارد مترمکعب رسید.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: مشترکانی که شامل گازب‌های رایگان شدند و در سه پله نخست قرار دارند، حدود یک‌میلیون و ۱۱۹‌هزار مشترک هستند که ۸۷۳‌هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۴۶‌هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است. رحمانی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد افزایش می‌یابد، گفت: بله، زیرا هر ساله اشتراک‌های جدیدی به مشترکان افزوده می‌شود و اشتراک‌های جدید هم به طور عمده از روستا‌ها هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار