کد خبر: 1114947
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

جمهوریخواهان تاکنون موفق به کسب ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان امریکا شده‌اند و تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها نیز به ۱۹۸ کرسی رسیده که جمهوریخواهان را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد، ولی جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات امریکا گفته که هنوز از پیروزی حزب دموکرات در مجلس نمایندگان ناامید نیست.
سرنوشت ریاست مجلس‌های کنگره امریکا با توجه به رقابت بسیار نزدیک بر سر ۳۱ کرسی مجلس نمایندگان و باقی ماندن صد‌ها هزار رأی شمارش نشده در ایالت تعیین‌کننده آریزونا، هنوز نامشخص است. بر اساس گزارش «جوان» به نقل از سی‌ان‌ان، در مجلس سنا، هر دو حزب ۴۸-۴۸ مساوی‌اند و برای اینکه به پیروزی برسند، نیاز دارند ۵۱ کرسی به دست بیاورند. در مجلس نمایندگان نیز جمهوریخواهان تاکنون ۲۱۱ کرسی به دست آورده‌اند که تا اینجای کار، هفت کرسی بیشتر از قبل است. در مقابل دموکرات‌ها ۱۹۸ کرسی به دست آورده‌اند که ۹ کرسی کمتر از قبل است. کنترل سنا و مجلس نمایندگان به تعداد نسبتاً کمی کرسی‌های به شدت رقابتی در ایالت‌هایی بستگی دارد که اصطلاحاً «میدان‌های جنگ» نامیده می‌شوند. با وجود وضعیت بهتر جمهوریخواهان تا اینجای کار، دموکرات‌ها همچنان امید خود را از دست نداده‌اند و عملکرد جمهوریخواهان از آنچه فکر می‌کردند، ضعیف‌تر بوده است. براساس تحلیل رویترز از پیش‌بینی‌های معتبر غیرحزبی، با اینکه هنوز احتمال دستیابی جمهوریخواهان به اکثریت این مجلس بیشتر از رقیب‌شان است، اما با توجه به روشن نشدن سرنوشت ۳۱ کارزار شامل ۱۹ مورد از حساس‌ترین رقابت‌ها، به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی نامشخص باقی خواهد ماند. رئیس هیئت ناظران برای رأی‌گیری آریزونا، پرجمعیت‌ترین ایالت امریکا به رویترز گفته است که تا عصر پنج شنبه (به وقت محلی)، نزدیک به ۴۰۰ هزار رأی شمارش نشده باقی مانده است. به همین دلیل، جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات امریکا اعلام کرده که هنوز از پیروزی حزب دموکرات در مجلس نمایندگان ناامید نیست. او همچنین در طعنه به رقبای جمهوریخواهش گفت: موج قرمز رخ نداد. بی‌بی‌سی با اشاره به نامزد‌هایی که دونالد ترامپ از آن‌ها حمایت کرده بود نوشت که کاملاً روشن است که نتایج ترامپ در بهترین حالت مختلف و یکدست نبوده است. به نوشته بی‌بی‌سی، از میان نامزد‌های سطح بالای سنا که ترامپ از آن‌ها حمایت کرده بود، فقط یک نفر، جی‌دی ونس جمهوریخواه در اوهایو به پیروزی قاطعی رسیده است که تیم رایان، نماینده دموکرات‌ها را شکست داد. سایر نامزد‌هایی که ترامپ از آن‌ها حمایت کرده بود از جمله دکتر مهمت اوز که امید به کرسی سنا در پنسیلوانیا داشت و تودور دیکسون، نامزد فرمانداری میشیگان شکست خوردند و نتایج چندین رقابت دیگر هنوز مشخص نشده‌اند. جان هوداک، پژوهشگر ارشد مؤسسه بروکینگز در واشنگتن گفته است که شکست نامزد‌های تحت حمایت او «پرسش‌هایی را درباره هوش سیاسی او» در میان حامیان بالقوه و رأی‌دهندگان مردد ایجاد می‌کند. شبکه ان‌بی سی‌نیوز امریکا پیش از این پیش‌بینی کرده بود در انتخابات مجلس نمایندگان، ۲۲۰ کرسی به جمهوریخواهان و ۲۱۵ کرسی به دموکرات‌ها تعلق می‌گیرد که بدین ترتیب کنترل این مجلس در اختیار جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت و از کنترل دموکرات‌ها و حزب بایدن خارج خواهد شد. جمهوریخواهان حتی در صورت پیروزی شکننده بر هر یک از مجالس نمایندگان و سنا به شکل مؤثری می‌توانند برنامه‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات فعلی امریکا را در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری به چالش بکشند. به خصوص جو بایدن گفته اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.
ضربه بزرگ به اسرائیلی‌ها
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نوشت که حامیان تل‌آویو در دو رقابت مهم انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا شکست خورده و حالا ضربه بزرگی به جناح طرفدار «اسرائیل» وارد شده است. به گزارش فارس، «هاآرتص» در مطلبی که روز پنج شنبه (۱۰ نوامبر) درباره نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا منتشر کرده، نوشت که «اکنون نمایندگان رادیکال حزب جمهوریخواه درگیر بحث یهودستیزی در سراسر امریکا هستند». به نوشته هاآرتص، صرف‌نظر از اینکه جمهوریخواهان در نهایت قدرت مجلس نمایندگان یا سنا را به دست خواهند آورد، انتخابات میان‌دوره‌ای، ناامیدی بزرگی برای حزب جمهوریخواه رقم زد». این روزنامه در ادامه تأیید کرد: «کمیته روابط امریکایی-اسرائیلی (آیپک) در دو رقابت مهم در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا شکست خورد؛ اولی در ویرجینیا بود، جایی که آیلین لوریا، نماینده دموکرات طرفدار اسرائیل شکست خورد». هاآرتص رأی نیاوردن لوریا را ضربه بزرگی به حزب دموکرات و جناح طرفدار رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: «عملکرد آیپک در پنسیلوانیا هم بهتر از این نبود، زیرا سامر لی، نماینده دموکرات‌ها رقیب جمهوریخواه خود، مایک دویل را شکست داد. آن هم در شرایطی که گروه حامی اسرائیل بیش از یک میلیون دلار در روز‌های پایانی این کارزار انتخاباتی هزینه کرد». این روزنامه در گزارشش خاطرنشان کرد: این دومین بار است که آیپک در سال جاری مبالغ هنگفتی را علیه لی هزینه می‌کند. یک فرد یهودی به نام «رونالد لادر» ۱۱ میلیون دلار برای حمایت از نماینده جمهوریخواه «لی زلدین» هزینه کرده، اما در نهایت «کتی هوکول»، رقیب دموکرات او رأی آورده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار