کد خبر: 1114835
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
خطیب نماز جمعه تهران:
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت:‌ شایسته‌سالاری، روح تفکر دینی و جان اندیشه مدیریتی و سیاسی قرآن و پیامبر اعظم است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران (20 آبان) که در دانشگاه تهران برگزا شد، ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن، پیامبر واهل‌بیت آن بزرگوار تبیین فرموده‌اند، تضمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت  و آراستگی به مدارج بالای تقواست.

ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به نامه امیرالمومنین(ع) به مالک‌اشتر اظهار کرد: در این منشورِ حکمرانی از نگاه امیرالمؤمنین(ع) نقشه راه برای آراستگی مقامات اجرایی حاکمان در نظام اسلامی تعریف‌ شده است.در مباحث گذشته اشاره کردم نظریه دولت در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) آکنده از مبانی روشن عقلانی علمی و ارزش‌های اسلامی است و دارای هندسه اقتصاد اختصاصی خویش است. 

وی افزود: بنای رفیع سیاست ورزی که حضرت علی (ع) در این منشور بنیان نهاده‌اند بر سه اصل کلیدی و محوری شایسته‌سالاری، مردم‌سالاری و وحی‌مداری استوار شده است.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه شایسته‌سالاری روح تفکر دینی و جان اندیشه مدیریتی و سیاسی قرآن و پیامبر اعظم است، گفت: حضرت علی (ع) در تبیین ویژگی‌های حاکم در نظام سیاسی دینی می‌فرماید تواناترین و شایسته‌ترین و قوی‌ترین و لایق‌ترین فرد باید در رأس هرم قدرت قرار بگیرد و با فهم درست مبانی حکمرانی دینی مسیر حرکت جامعه را تعریف و مدیریت کند. با همین نگاه علی علیه‌السلام مالک اشتر را انتخاب کرده‌است. 

وی افزود: بسیاری از مشکلات امروز ما و اعتراضات مطرح به فاصله‌ ما از شایسته‌سالاری بازمی‌گردد. حضرت علی علیه‌السلام در مورد مالک این جمله‌ بلند را دارد مالک در کنار من جایگاهی دارد که من در کنار پیامبر داشتم به‌همین دلیل او را انتخاب کردم.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: شایسته‌سالاری در نظام دینی به دو اصل تقوا و امانت‌داری و رعایت بیت‌المال و حقوق مردم و حقوق عامه و دیگری دانش و علم و تخصص و قدرت مدیریت بازمی‌گردد. سِمَت‌‌های کلیدی در کشور را باید به دست کسانی بسپاریم که امین باشند و حقوق شما را پاس دارند و دغدغه مدیریت منابع کشور را عالمانه داشته باشند و از تخصص لازم بهره‌مند باشند، لذا مردم‌سالاری و دین با هم پیوند خوردند و جریان قدرتمندی که امروز روبه‌روی آمریکا ایستاده تکیه‌گاهش بعد از خداوند، ملت‌های مسلمان است و به همین خاطر مسئله مردم‌سالاری اصل مهمی در تفکر دینی است.

وی افزود: یکی از مهمترین اصول مدیریت وحیانی، مدیریت دانش‌بنیان است و  هر مقام و مسئولی در کشور که تلاش لازم را برای رسیدن به راهکار درست مبتنی بر دانش مبذول ندارد و  تصمیم نگیرد، در پیشگاه خدا مسئول است، لذا تصمیمات در نگاه قرآن کریم باید دانش‌پایه باشد و ما در این حوزه با افق‌های مورد نظر فاصله داریم. چرا دانشگاه در خدمت مدیریت کشور نیست؟ چرا حوزه، نقشه راه حرکت را تعریف نمی‌کند؟ هم دانشگاهیان و حوزویان و هم مسئولان باید پاسخ دهند. باید دستگاه حکمرانی به دانشگاه و حوزه فشار آورد.

ابوترابی فرد در ادامه تاکید کرد: دفاع مقدس به دلیل سپردن مسئولیت‌ها به اهلش قله اقتدار ایران شد. اگر مسئولیت‌ها به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه قطعا محقق نخواهد شد. این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر سمتی راه میفتند و تماس می‌گیرند و برای رسیدن به قدرت لابی می‌کنند؟ این موضوع  با اندیشه دینی سازگار نیست لذا باید به دنبال شایستگان رفت.

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه تصریح کرد: عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری مهم است و این مسئولیت خطیر بر عهده همه ماست.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار