کد خبر: 1114797
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
معاملات بازار سهام پس از مدت‌ها نزول، سرانجام از ۲ هفته گذشته و تحت تاثیر تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و سازمان بورس به مدار صعودی بازگشت و امیدواری سهامداران برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار و کسب بازدهی معقول از این بازار را افزایش داد و شاخص کل بورس رشد ۱۰.۲۱ درصدی را ثبت کرد.
معاملات بورس طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر وعده‌های دروغین دولت قبل و بی‌اعتمادی‌های ایجاد شده در این بازار بر مدار روند نزولی قرار گرفت و زمینه‌ساز ضرر و زیان سنگین سهامداران در بازار سهام شد.

هم‌زمان با پایان یافتن دولت دوازدهم و نیز روی کار آمدن دولت سیزدهم، مسوولان حاضر در کابینه این دولت از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت این بازار کوتاهی نکردند و تصمیمات زیادی را در راستای تغییر مسیر این بازار اتخاذ کردند؛ این در حالی است که علی‌رغم تلاش و انجام اقدامات موثر از سوی مسوولان اما سرمایه‌گذاران از ترس تکرار اشتباهات دولت گذشته از ورود سرمایه‌های خود به این بازار خودداری کردند که همین امر به کاهش چشمگیر ورود نقدینگی به بورس و نیز تداوم افت شاخص بورس در بازار منجر شد.

در ادامه تلاش‌های صورت گرفته برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بورس و ورود سرمایه سهامداران به بازار سهام، بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه مورد تایید مسوولان قرار گرفت که در این بسته، مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور مدنظر قرار گرفته بود.

کاهش بی‌اعتمادی سهامداران برای ورود نقدینگی به بورس

این اقدام مسوولان توانست شعله‌های بی‌اعتمادی سهامداران را نسبت به این بازار کاهش دهد و به کلی روند معاملات بورس را با تغییر همراه کند؛ به‌گونه‌ای که شاخص بورس با صعود پیاپی خود برای ۲ هفته متوالی، بار دیگر کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را فتح کند.

جزییات مصوبه ۱۰ بندی دولت مورد تایید اکثر فعالان بازار قرار گرفت و معتقد بودند این اقدام مسوولان دولتی و نیز تصمیمات مربوط به آن در بحرانی‌ترین روزهای بازار اتخاذ شد که تحت تاثیر ارزندگی قیمت سهام اکثر شرکت‌های حاضر در بازار می‌توان طی روزهای آینده شاهد معاملات امیدوارکننده در بورس باشیم.

همچنین از نظر اکثر کارشناسان این بازار بیمه سبد سهام که جزو تصمیمات مهم این بسته ۱۰ بندی بود، نور امید را بین سرمایه‌گذاران که به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی معقول و تضمین شده از آن بازار بودند؛ ایجاد خواهد کرد.

در کنار این بسته ۱۰ بندی، خرید سهام از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقداماتی بود که به منظور حمایت از بازار سهام در دستور کار قرار گرفت و این امر سبب سرعت بخشی هر چه بیشتر رشد شاخص بورس در بازار شد؛ به‌گونه‌ای که بازار سهام در یک روز به صعودی بیش از ۴۰ هزار واحد دست پیدا کرد که چنین رشدی در بازار طی چند ماه گذشته بی‌سابقه و از نگاه سهامداران دور مانده بود.

 آشتی‌کنان سرمایه‌گذاران با بازار سهام

با توجه به اینکه سهامداران تحت تاثیر سوءاستفاده‌های دولت قبل طی ۲ سال گذشته از این بازار فاصله گرفته بودند و به دنبال بازاری جایگزین برای ورود سرمایه‌های خود بودند اما تلاش دولت سیزدهم برای بازگرداندن بازار سهام به مسیر اصلی خود جواب داد و سرمایه‌گذاران در هفته‌ای که گذشت بار دیگر با ورود سرمایه‌هایشان به بورس از این بازار حمایت کردند و پس از چند ماه رکود معاملات؛ زمینه ساز سبزپوشی شاخص بورس در بازار شدند.

در ادامه تغییر نگاه سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه، رکورد ورود سرمایه سهامداران خرد در سال ۱۴۰۱ به این بازار شکسته شد و در یک روز رقمی معادل ۵۸۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد این بازار شد که این اتفاق ناشی از اعتماد و آشتی دوباره سهامداران حقیقی با بازار سهام بود.

رشد ۱۳۱ هزار واحدی شاخص بورس در هفته سوم آبان ماه

شاخص کل بورس پس از هفته ها نزول در دو هفته گذشته روند صعودی داشت به طوری از هفته دوم آبان ماه و بعد از رونمایی از بسته حمایتی دولت روندی صعودی به خود گرفت و بازدهی هفتگی شاخص کل در هفته دوم آبان به ۳.۴ درصد رسید، اما در هفته‌ای که گذشت (هفته سوم آبان) شاخص کل بورس با رشد قابل توجهی رو به رو شد.

بورس اوراق بهادار در نخستین روز از هفته سوم آبان ماه نیز معاملات خود را در کانال یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحد آغاز کرد و در ادامه تداوم صعود خود در بازار در آخرین روز معاملاتی هفته با ۱۳۱ هزار واحد رشد به کانال یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحد رسید. 

بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته سوم آبان ماه ۱۰.۲۱ درصد را نشان می‌دهد که بالاترین میزان بازدهی در سال جاری محسوب می ‌شود و کسب چنین رشدی در بازار سهام طی چند ماه گذشته بی‌سابقه بود.

همچنین در کنار رشد غافلگیرکننده شاخص کل بورس در هفته سوم آبان ماه، شاخص هم‌وزن از عدد ۳۶۵ هزار و ۷۵۰ واحد به ۳۹۷ هزار و ۵۶۶ واحد رسید که توانست با رشد حدود ۳۲ هزار واحدی خود بازدهی چشمگیری را ثبت کند تا همانند شاخص کل بهترین عملکرد هفتگی امسال را از خود بر جای بگذارد.

گفتنی است، ارزش معاملات در این بازار طی چند ماه گذشته و در ادامه کاهش ورود نقدینگی به این بازار به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود اما در هفته‌ای که گذشت و در ادامه بهبود وضعیت بازار ارزش معاملات خرد به بیش از پنج هزار واحد رسید که این عدد از خردادماه تا کنون بی‌سابقه بود و این امر حکایت از استقبال دوباره سهامداران خرد برای سرمایه‌گذاری در این بازار دارد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار