کد خبر: 1114788
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که عامل انفجار‌ها در خطوط انتقال گاز نورد استریم همچنان نامشخص است.

«توبیاس بیلستروم» در نشست خبری مشترک با «آنالنا بائربوک» همتای آلمانی خود افزود: در حال حاضر، دادستانی و سازمان اطلاعات سوئد بر اساس این واقعیت که این انفجار‌ها ناشی از یک اقدام خرابکارانه بوده است، به تحقیقات ادامه می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: دولت سوئد هیچ سناریویی را رد نمی‌کند، اما مسئول این حادثه را برپایه حدس و گمان مشخص نخواهد کرد.

این درحالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۷ آبان اعلام کرده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد کارشناسان نیروی دریای انگلیس در برنامه‌ریزی و اجرای انفجار خرابکارنه در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) نقش داشته‌اند.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم - ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد.

سوئد و دانمارک در همان هفته‌های پس از حادثه، در حالی که روسیه را از تحقیق در مورد این حمله منع کردند، اعلام کرده بودند که این حادثه نتیجه یک خرابکاری بوده است.

دفتر دادستان کل روسیه نیز این انفجار‌ها را به عنوان تروریسم بین‌ٰالمللی طبقه بندی و اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره کرده بود.

به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تحقیقات درباره این انفجار‌ها تنها در صورتی قابل اعتماد خواهد بود که مسکو نیز در آن شرکت کند.

زاخارووا هچنین خواستار پاسخ انگلیس به ادعا‌ها درباره ارسال پیام مشکوک "انجام شد" (It’s done) از طرف لیز تراس نخست وزیر وقت این کشور در زمان وقوع انفجار‌ها به وزیر خارجه آمریکا شده بود

وی در پیامی نوشته بود: از لندن می‌خواهم به این پرسش پاسخ دهد: آیا لیز تراس بلافاصله پس از انفجار خط لوله گاز نورد استریم پیامی به وزیر امور خارجه آمریکا با محتوای "انجام شد" را نوشته و ارسال کرده است؟.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار