کد خبر: 1113989
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
خط تولید موشک برد بلند صیاد B۴ رونمایی و افتتاح شد
آزمون سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیما‌های جنگنده و بمب‌افکن با موشک برد بلند صیاد B۴ با موفقیت انجام شد. در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر با رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با شش هدف درگیر شود و آن‌ها را منهدم کند

در مراسمی با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش سامانه باور ۳۷۳ برد بلند رونمایی و در حاشیه آن خط تولید موشک پدافندی صیاد B۴ افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، با اتمام مراحل تحقیقات و انجام آزمون موفق سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا، موشک برد بلندصیاد B۴ با حضور امیر سرتیپ دکتر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی و خط تولید این موشک به بهره برداری رسید. آزمون سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد B۴ با موفقیت انجام شد. در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. موشک برد بلند صیاد B۴ دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.
بسیاری آرزوی سامانه‌ای مانند باور ۳۷۳ را دارند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از موشک صیاد B۴ گفت: بسیاری از کشور‌ها آرزوی داشتن سامانه‌ای مانند باور ۳۷۳ را دارند.
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه امروز یکی از دستاورد‌های شگرف و بسیار بزرگ دفاعی و ملی رونمایی شد، افزود: وزارت دفاع مأموریت تأمین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرز‌ها به ویژه مرز‌های هوایی برعهده دارد.
وزیر دفاع با بیان اینکه تحقیقات درباره این سامانه از سال‌های قبل آغاز شد، تصریح کرد: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه‌های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند. برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه موفق شد در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیما‌های جنگنده و بمب‌افکن، هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد. امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با شش هدف درگیر شود و آن‌ها را منهدم کند. بسیاری از کشور‌های صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند. وی در پایان تأکید کرد: قطعاً این دستاورد دفاعی در ارتقای توان رزم نیرو‌های مسلح نقش آفرینی بسیاری خواهد داشت.
سامانه باور ۳۷۳ با قابلیت مقابله با جنگنده‌های نسل پنجم
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در مراسم رونمایی از موشک صیاد B۴ گفت: این توانمندی در باور ۳۷۳ وجود دارد که بتواند با پهپاد‌ها و همه هواپیما‌ها حتی هواپیما‌های نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین مقابله کند.
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد اضافه کرد: امروز ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، باور ۳۷۳ را داریم، سامانه‌ای که در جهان حرف برای گفتن دارد و همه مراحل ساخت و ارتقای این سامانه در یک کار مشترک توسط عزیزان وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش انجام شد. وی با بیان اینکه ساخت چنین سامانه‌ای با این برد و قدرت در جهان به سال‌ها زمان نیاز دارد، تصریح کرد: در حالی که چند سال بیشتر از ساخت و تحقیقات نمونه اولیه این سامانه نمی‌گذرد، دو سال قبل، تست‌های اولیه در برد ۱۵۰ کیلومتر انجام شد و هدف مورد استفاده برای این سامانه، پهپاد بومی ساخت خودمان بود. وی افزود: هنگامی که در دنیا می‌خواهند هدفی را در برد زیر ۲۰۰ کیلومتر منهدم کنند از یک پهپاد یا هواپیمایی با سطح مقطع بسیار بالا استفاده می‌کنند، اما این توانمندی در باور ۳۷۳ وجود دارد که بتواند با پهپاد‌ها و همه هواپیما‌های حتی هواپیما‌های نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین، مقابله کند.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه برای ارتقای برد سامانه باور۳۷۳ یک کار تحقیقاتی بسیار سنگین و شبانه‌روزی در فاصله زمانی کمتر از دو سال انجام شد، تصریح کرد: موفق شدیم در کمتر از دو سال برد این سامانه را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقا بدهیم، یعنی توانستیم یک هدف را در بالای ۳۰۰ کیلومتری با پهپاد ارتقا یافته بومی منهدم کنیم. این پهپاد مجهز شده بود تا بتواند سقف ارتفاع بسیار بالا در بیش از ۴۰ هزار پا را انجام دهد. وی ادامه داد: ما جزو اندک کشور‌های جهان هستیم که توانستیم این سامانه پرقدرت بومی را بسازیم. هر میزان که تهدیدات به پیش برود، سامانه باور و سایر سامانه‌های پدافند هوایی جلوتر از تهدیدات به‌روز به پیش می‌روند. امیر صباحی فرد در پایان تأکید کرد: تجهیزاتی که اکنون در پدافند هوایی وجود دارد که گل سرسبد آن باور ۳۷۳ است و از حیث فناوری تجهیزات به روز دنیا بوده و دنیا نیز از آن مطلع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار