کد خبر: 1111223
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر درخواست کرد بی‌بی‌سی و اینترنشنال و عوامل آن‌ها به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه شوند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر درخواست کرد بی‌بی‌سی و اینترنشنال و عوامل آن‌ها به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه شوند.
هفته گذشته وزارت خارجه کشورمان در بیانیه‌ای، فهرستی از تحریم‌های ایران را علیه برخی نهاد‌ها و اشخاص در انگلیس اعلام کرد. مطابق بیانیه مذکور، این تحریم‌ها «وفق مصوبات مراجع ذی‌ربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکار‌های تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل» انجام می‌پذیرد. دلیل و مبنای آن هم روشن است: «به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر».
وزارت خارجه ایران در بیانیه خود تصریح می‌کند که «اشخاص حقیقی و حقوقی فهرست شده، فعالیت‌هایی کرده‌اند که منجر به اغتشاش، خشونت و اقدامات تروریستی علیه ملت ایران گردیده است.»
همچنین در این بیانیه «جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات بین المللی بریتانیا در زمینه مبارزه با تروریسم و نفرت پراکنی و رعایت حقوق بشر، اعلام می‌کند که خودداری آن دولت از مقابله با اقدامات اشخاص مذکور و حمایت و تسهیل اقدامات آنان، نقض فاحش تعهدات بین‌المللی بریتانیاست.»
از جمله نهاد‌های مورد تحریم ایران که در این بیانیه به آن‌ها اشاره شده، دو رسانه تروریستی بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال هستند؛ دو رسانه‌ای که آخرین اقدامات آن‌ها تشویق به ایجاد ناامنی در شهر‌های ایران به بهانه فوت یک دختر در مقر پلیس امنیت اجتماعی تهران بود.
سه روز پس از بیانیه وزارت خارجه ایران در مورد این تحریم‌ها، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر درخواست کرد بی‌بی‌سی و اینترنشنال و عوامل آن‌ها به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه شوند.
غریب‌آبادی اشاره می‌کند که این دو شبکه تلویزیونی «در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسایل مربوطه» نقش داشته‌اند و به همین دلیل هم باید به فهرست «گروه‌ها و افراد تروریستی» اضافه شوند.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر همچنین می‌گوید: «به دلیل دخالت و نقش مستقیم امریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر شد پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه این کشور صادر شود.»
او درباره نقش کشور‌های میزبان و حامی این شبکه‌ها هم صحبت می‌کند: «نقش کشور‌های میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.»
یک نگرانی هم در مورد عدم محافظت صحیح از اماکن دیپلماتیک ایران در اروپا نسبت به تعرض و آشوب براندازان وجود دارد. غریب‌آبادی می‌گوید: «کلیه اماکن و مأمورین دیپلماتیک نسبت به هرگونه تجاوز، تعرض و ایجاد خسارت مصونیت دارند و کشور پذیرنده وظیفه خاصی برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم به منظور حفاظت و جلوگیری از تهاجم و ایراد خسارت به اماکن و مأمورین دیپلماتیک دارد.»
او اضافه می‌کند «کشور‌هایی که اماکن و مأمورین دیپلماتیک ایرانی در قلمرو آن‌ها مورد حمله و تعرض قرار گرفته اند، ضمن عمل به تعهدات بین‌المللی خود در ارتقای حفاظت و تضمین عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی، مسببین و مباشرین این حوادث را نیز تحت تعقیب و رسیدگی قضایی قرار دهند.»
رسانه‌های ابزار تروریسم
حمله تروریستی تکفیری‌ها به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور ۹۷ شاید اولین مواجهه مستقیم مردم ایران با شکل عریان حمایت از اقدامات تروریستی در یک رسانه بود. پیش از آن‌ها نشانه‌هایی تلویحی از حمایت رسانه‌های فارسی زبان غربی از تروریسم علیه ایران وجود داشت، اما در ماجرای رژه اهواز این موضوع عیان شد. اگر پیش از آن، بی‌بی‌سی از عبارت تروریستی برای حملات داعش در تهران استفاده نمی‌کرد، در حالی که حملات همین داعش در انگلیس را «تروریستی» وصف می‌کرد و یا اگر شهدای نبرد ایران با داعش را کشته‌های سپاه به دلیل دخالت در نبرد سوریه می‌دانست و داعش را نه گروهکی تروریستی، بلکه پیکارجویانی مخالف می‌نامید، در ماجرای حمله به رژه اهواز، در حالی که هنوز پیکر‌های خونین مردم کف خیابان بود، اینترنشنال آنتن زنده خود را در اختیار اعضای گروهک تروریستی الاهوازیه قرار داد تا مسئولیت حمله به مردم ایران را بپذیرند و بگویند ما بودیم که در اهواز به سمت مردم گلوله گشودیم و از کار خود هم دفاع می‌کنیم!
با این حال حمایت این رسانه‌ها از تروریسم علیه ایران مسبوق به سابقه بود. عبدالمالک ریگی در تلویزیون بی‌بی‌سی فرصت صحبت یافت و نه به عنوان یک تروریست که دستش به خون مردم ایران آلوده است، بلکه به عنوان یک مخالف بلوچ معرفی شد!
گروهک رجوی هم که دستش به خون هزاران نفر از مردم ایران آغشته و آلوده است، فرصت دارد که همایش خود را به طور مستقیم از تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال پخش و ادعای تلاش برای آزادی ایران را بکند.
رسانه‌های حامی آشوب
اینترنشنال برنامه‌های عادی خود را متوقف کرده است و طی یک ماه گذشته فقط در مورد کف خیابان‌های ایران صحبت می‌کند. این برنامه‌ها فراتر از اخبار دروغ، فیلم‌های تکراری، ادعا‌های بی سند و دعوت به حضور در کف خیابان است. تحسین آشوبگران به دلیل حمله به پلیس، آموزش چگونگی ایجاد آشوب و اغتشاش و حمایت از تحریم علیه مردم ایران بخشی از این فعالیت‌هاست.
بی‌بی‌سی فارسی هم وضعیت بهتری ندارد، هر ایجاد آشوب و اغتشاشی در ایران با مبالغه و تحسین بی‌بی‌سی مواجه می‌شود. در نشر روایت‌های دروغ و تحریک معترضان هم بی‌بی‌سی تلاش کرده در خط مقدم بایستد! نشر مداوم اخبار دروغ از کشته‌های خیالی، کشته‌سازی برای وقایع ایران و تلاش برای ایجاد خشم و نفرت عمومی بخشی از این فعالیت‌هاست.
گروه‌های مختلف تجزیه‌طلب در این رسانه‌ها فرصت بروز و ظهور می‌یابند و البته به مردم هویت و هدف سیاسی واقعی آن‌ها گفته نمی‌شود و نه به عنوان تجزیه‌طلب بلکه به عنوان مخالفان و معارضان معرفی می‌شوند.
رسانه در اوج کارکرد تروریستی خود در بی‌بی‌سی و اینترنشنال نمود یافته و آن‌ها حتی ابایی هم ندارند که حامیان تحریم و حمله نظامی به ایران را پوشش خبری بدهند.
کیهان می‌نویسد: «شبکه دولتی بی‌بی‌سی فارسی و شبکه سعودی ایران اینترنشنال مستقر در لندن این روز‌ها نقش اصلی در هدایت اغتشاشات در ایران را به عهده داشتند و از اصلی‌ترین ابزار‌ها و بازو‌های جریان‌های معاند و برانداز در پروژه آشوب علیه ایران بودند. این بوق‌های تبلیغاتی بر خلاف ویترین زیبا و فریبنده‌ای که در مورد آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات نمایش می‌دهند و عملاً با اتخاذ شیوه استبداد خبری و دروغ پراکنی با تمام توان سعی در «وارونه‌نمایی» و سمت و سو دادن به درک و شناخت جامعه مخاطب بر اساس اهدافی تعیین شده دارند، در راستای مأموریتی که برایشان تعریف شده، تلاش دارند ایران را در حال انفجار و اعتصابات سراسری شبانه‌روزی نشان دهند... دروغ‌پردازی‌هایی که می‌توان عمده آن را بخشی از پازل یک عملیات روانی بزرگ و حساب شده علیه تمامیت ارضی و آرامش افکار عمومی ایران دانست.»
این رسانه‌ها تلاش می‌کنند تحریم علیه مردم ایران را به عنوان یک مطالبه مردمی به نهاد‌های بین المللی مرتبط تحمیل کنند و بازخورد مدنظر خود را بگیرند. همچنین آموزش نبرد چریکی، ماندن در خیابان، ایجاد تجمعات کوچک و تداوم اعتراضات کف خیابان را در برنامه‌های خود دارند. روزنامه جام جم می‌نویسد: «به طور مثال کارشناسان این شبکه لندنی در نشستی رسانه‌ای با ادعای ورود روند اغتشاشات به مرحله جدیدی از رادیکالیزه شدن و گستردگی و ابعاد جمعیت شرکت‌کننده مدعی هستند در تهران تاکتیک «بزن دررو» و «محله‌محوری» برجسته شده و در برخی محلات، معترضان برای ساعاتی داشتن یک منطقه آزاد شده را تجربه کرده‌اند که این دستاورد بالایی برای مقابله نهایی با نظام است.»
با وجود این، ایران برای مقابله با این رسانه‌ها چه راهی جز تحریم دارد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار