کد خبر: 1107946
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
وزارت نفت در یک سال گذشته با هدف دانش بنیان کردن صنعت نفت اقداماتی ازجمله احیای چاه‌های نفت کم بازده، تولید کاتالیست‌های صنعت نفت و برنامه‌ریزی برای پرداخت ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات را در دستور کار خود قرار داده است.

دانش بنیان کردن صنعت نفت به عنوان یکی از اولویت‌ها در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع نه‌تنها در بخش پایین‌دستی نفت که در بالادست آن نیز در دستور کار قرار دارد تا آنجا که افزایش تولید نفت با کمک شرکت‌های دانش بنیان برای احیای چاه‌های کم بازده در حال انجام است.

در این مسیر حمایت حدود ۷۰ شرکت دانش بنیان نفت و گاز با ارزش تقریبی حدود ۷۵۰ میلیون دلار انجام خواهد شد.

همچنین حداکثر سازی ضریب برداشت از مخازن، تدوین نقشه راه توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت، بهینه سازی عملیات تولید و افزایش ضریب بازیافت و حداکثر سازی برداشت اقتصادی، افزایش ضریب موفقیت و بهره‌وری در حوزه اکتشاف مورد توجه بوده ارائه نیازهای فناورانه چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت به شرکت‌های دانش بنیان در قالب ۶ نشست تخصصی صورت گرفته است.

در پایین‌دست صنعت نفت نیز توجه به شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد. در این راستا، خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید کاتالیست‌های صنعت نفت تا پایان دولت سیزدهم، امضای ۵ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش حدود ۵۵ میلیون دلار بین شرکتت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی، همکاری علمی- تحقیقاتی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و انعقاد ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری علمی- تحقیقاتی میان شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور صورت گرفته که امید می‌رود با این اقدامات صنعت نفت ایران با تکیه بر توان داخلی توسعه پیدا کند.

ساخت داخل ۱۰ قلم کالای مهم و اساسی مورد نیاز صنعت نفت نیز که در چند سال گذشته آغاز شده حالا با توان شرکت‌های دانش بنیان پیش می‌رود.

تعریف پروژه نوآورانه و فناورانه تولید لوله مغزی سیار برای عملیات درون چاهی به مبلغ ۲۷۵ میلیون دلار با همکاری جهاد دانشگاهی، تفاهم‌نامه امکان سنجی و برنامه‌ریزی بازسازی و تعمیرات اساسی و تامین تجهیزات بر اساس شرایط دستگاه‌های حفاری و اعلام نیاز شرکت ملی حفاری ایران بین شرکت ملی حفاری ایران و جهاد دانشگاهی و تفاهم‌نامه انجام خدمات مشاوره تصفیه پساب صنعتی واحد بهره‌برداری نفت قشم برای تخلیه به محیط پذیرنده بر اساس استانداردهای ملی کشور با استفاده از روش‌های ترکیبی و بیولوژیکی بین شرکت نفت فلات قاره ایران و جهاد دانشگاهی امضا شد.

همچنین قرارداد خرید فرآورش نفت خام با استفاده از تجهیزات فرآورش سریع الاحداث کارخانه‌ای به روش ساخت، مالکیت و بهره‌برداری بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و جهاد دانشگاهی و قرارداد تولید و تامین ۵۹ رول کلاف لوله مغزی سیار میان مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالا و جهاد دانشگاهی امضا شد.

مهندسی، ساخت و تامین کالا و خدمات مورد نیاز وزارت نفت از کالاهای ساخت داخل به ارزش یک میلیارد دلار، انعقاد تفاهم‌نامه ساخت داخل تجهیزات وارداتی مورد نیاز صنعت نفت با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تسهیل و تسریع در دستیابی به تولید حداکثری با به حداقل رساندن محدودیت‌های ناشی از طویل زمانی پیشبرد امور مرتبط با تولید و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متقابل در توسعه فناوری و نوآوری و استفاده از سرریز آن در توسعه اقتصاد دانش بنیان از دیگر اقداماتی است که در عمر یک ساله دولت سیزدهم برای دانش بنیان کردن صنعت نفت انجام شده است.

امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ۵ شرکت دانش بنیان درباره هوشمند سازی جایگاه‌های عرضه سی ان جی، روباتیک و ساخت روبات‌های آتش نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج‌های نور و پروژکتورهای فوق کم‌مصرف نیز در همین راستا صورت گرفته است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار