کد خبر: 1107836
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب دلالت بر این دارد که همه هنرمندان این سرزمین در امنیت و آسایش خواهند بود و کسی از دایره عنایت و عطوفت نظام جمهوری اسلامی بیرون نخواهد ماند.
 

محمود سالاری که برای حضور در جمع هنرمندان پیشکسوت کشور به مشهد مقدس سفر کرده بود، این را در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا اظهار داشت و تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود راه برون‌رفت از اتفاقات اخیر و دسیسه های دشمنان را، که همیشه پشت این جریانها قرار دارد، برای همه تبیین کردند که البته مورد توجه هنرمندان قرار گرفت.   

وی با اشاره به تحولات اخیر کشور و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اظهار نظر برخی هنرمندان، گفت: بیشتر هنرمندان ما همواره به دنبال حقیقت بوده اند که پس از روشنگری رهبر معظم انقلاب در خصوص وقایع اخیر، یقینا اندک افرادی هم که دچار غلبه احساسات بر خرد شده بودند، متوجه اصل ماجرا شده و خود را از مسیر بیراهه کنار کشیدند.

سالاری در خصوص حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان پیشکسوت کشور افزود: افق ترسیمی ما ایجاد نشاط و شادابی برای این قشر از جامعه هنری است و همه تلاش ها بر این است که این استادان در هیچ حوزه ای دغدغه نداشته باشند.

وی ادامه داد: هنرمندان پیشکسوت کشور، دارای قرن ها تجربه هستند که هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه بر بهره مندی از تجارب آنها، حمایت در حوزه تولید، نشر و چاپ آثار این استادان است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر این اهداف، حمایت های پزشکی و درمانی و همچنین تلاش برای تامین مسکن این افراد از اولویت های ماست که با توجه به منابع موجود به دنبال تحقق آن هستیم تا رفاه و آسایش را برای آنها به ارمغان آوریم.

سالاری، تکریم پیشکسوتان عرصه هنری را از مهمترین وظایف حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و افزود: این اقدامات با هدف ایجاد انگیزه برای جوانان و علاقه مندانی است که می خواهند مسیر هنروی را سالم و سلامت طی کنند.

به گزارش ایرنا، ۱۴۵ هنرمند پیشکسوت در سفری ۲ روزه در هتل "حیات" شهر ییلاقی طُرقَبه، در مجاورت مشهدالرضا اقامت گزیدند تا علاوه بر بهره‌مندی از سعادت معنوی زیارت مضجع منور رضوی، ساعاتی را در کنار خانواده وقت گذرانده و آب و هوایی عوض کرده و غبار خستگی ایام را از تن و جان خود بزدایند.

خبرنگاران ایرنا، این فرصت را غنیمت شمرده و با حضور در جمع هنرمندان پیشکسوت پای درد دل آنان نشسته و به نقطه نظرات و دغدغه های آنان در مورد مسائل مختلف گوش فرادادند که در آن میان اعلام رضایت و حق شناسی هنرمندان از حمایت های بی دریغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این قشر، چون ترجیع بندی تکرار می شد.   

در گوشه لابی هتل با "حسینعلی پرستار"، که ۵۲ سال سابقه کار حرفه ای بازیگری و کارگردانی از دوره کارآموزی تا تدریس در دانشگاه دارد، همنشین شدیم.

این سینه سوخته تئاتر، ابتدا از سابقه موفق و ۱۰ ساله موسسه هنرمندان پیشکسوت تمجید کرده و از عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه به عنوان مدیری خالص، باصفا و با ذات پاک یاد می کند که طی ۱۰ سال اخیر فضای عاشقانه و همدلانه ای را در مجموعه به وجود آورده است.

هنرمند، سفیر صلح و دوستی است 

پرستار بیان داشت: ما خانواده هنر، خانواده محبت و صلح و سفیر دوستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما با دانش و خرد سر و کار داریم، ‌تصریح کرد: متاسفانه همیشه عده ای ابن الوقت و فرصت طلب با ادعا و ریاکاری به دنبال فرصت های شخصی هستند و مدام با تهمت و افتراها منافع شخصی خود را دنبال می کنند.

این پیشکسوت هنر نمایش به آشنایی مختصرش با سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرده و گفت: سالاری، فردی سالم، خوشفکر و مردمی است و البته با گرایش حرفه ای نمایشنامه نویسی و ادبیات نمایشی، متخصص حوزه کاری خود است.

وی اما با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب در حوزه هنر، کمی سختگیرانه تر سخن می گوید، به اعتقاد پرستار برای ارزیابی تاثیر رهنمودهای آیت الله خامنه ای در حوزه هنر و فرهنگ باید دید کسانی که زیردست هستند چه عملکردی دارند.

پرستار گفت:‌ بدترین خصلت بشر، ‌حرص و آزمندی است، ‌چطور می شود در این جامعه که این قدر شهید داده است همچنان شاهد برخی اختلاس های کلان از سوی برخی هستیم.

جمع شدن هنرمندان تاثیرگذاری آنان را مضاعف می‌کند

در گوشه دیگری پای صحبت خوشنویس شهیر اصفهانی "مهدی عطریان" می نشینیم، او با بیان اینکه هنرمندان حساس، زودرنج و نکته سنج هستند، گفت: ایجاد ارتباط و دست محبت دراز کردن و تعامل عاطفی با هنرمندان بزرگترین مزد یک هنرمند و بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: دولت کوتاهی در زمینه بزرگداشت هنرمندان نداشته است و به بهانه های مختلفی چون سالروز تولد، عید نوروز و دیگر مناسبتها، به هر طریقی که توانسته سعی کرده آنان را یاد کرده و مقام هنرمندان را پاس بدارد.

عطریان افزود: هنرمندان مانند دانه های تسبیح هستند که وقتی به هم متصل شوند می توانند اثر مضاعفی بر عرصه فرهنگ و هنر بگذارند.

این هنرمند پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که شخصیتی جهانشمول دارند، در راس درک عاطفی و مویرگی هنرمندان قرار دارند و این بسیار ارزشمند است.

وی افزود: رهبر انقلاب یک شخصیت هنرمند، اهل مطالعه، نکته سنج، ادیب و آگاه به ظرایف شعر و موسیقی هستند.

این خوشنویس شاخص که دستی نیز در شعر دارد، گفت: اگر یک فرد عارف در محضر ایشان باشد رهبر انقلاب را عارف می بیند و اگر یک ادیب کنار رهبری باشد ایشان را ادیب خواهد دید و هنرمند ایشان را هنرمند می‌بیند و همه اینها به دلیل شخصیت جهانشمول رهبری است.

دولت سیزدهم در حمایت از هنر، هدفمند است

عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز، که بیشتر او را با فیلمنامه های دفاع مقدس می شناسند، تکی به عملکرد مدیران فرهنگی دولت روحانی زد و گفت: در دولت قبل از موسسه هنرمندان پیشکسوت حمایت می شد ولی حمایت ها صرفا مادی بود و هیچگونه راهبرد فرهنگی وجود نداشت، اما دولت جدید، در حمایت از هنرمندان پیشکسوت هدفمند عمل می کند و در کنار حمایت های مالی، در صحنه نیز حضور دارد و شانه خود را زیر بار مسوولیت در این حوزه داده است.

انسیه شاه‌حسینی افزود: در حدود هشت جلسه‌ای که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان به صورت علنی یا خصوصی برگزار شده، ایشان را بسیار دغدغه مند در حوزه فرهنگ یافته ایم که صرفا به حمایت‌های مالی بسنده نمی‌کند و همواره به هنرمندان خط مشی و امید می‌دهد تا امیدوار شوند و گام‌های مهمتری در این عرصه بردارند.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: ایشان همچنین پای صحبت هنرمندان نشسته و در راستای رفع دغدغه‌ها و مشکلاتشان کمک می‌کنند و در راستای پیشرفت برنامه‌ها پیگیر هستند و با حضور پای کار و ارائه کمک‌های مالی و معنوی باعث افزایش انگیزه و امید در هنرمندان می‌شوند.

شاه‌حسینی، گوشه ای انتقادی نیز به حضور و عرض اندام هنرمندان و شخصیت‌های ورزشی در مسائل سیاسی زد و گفت: هنگامی که خانه سینما شکل گرفت اولین بندی که در اساسنامه آن قید شد این بود که ما یک صنف صرفا هنری هستیم و هرگز نباید در امور سیاسی دخالت کنیم، که این موضوع تا مدتی اجرایی شد اما طی چند سال اخیر خانه سینما از هدف اصلی خود دور شده است .

وی افزود: برخی با موج و جریانات روز حرکت کرده و معتقدند که اگر از جریانات سیاسی روز حمایت نکنند ممکن است مخاطب، تماشاگر و موقعیت خود را از دست بدهند، لذا برای حفظ موقعیت خود وارد جریانات سیاسی و حمایت از آنها می‌شوند.

شهدا، اصیل ترین افراد جامعه اند

شاه‌حسینی با اشاره به شهیدان غواص و شهدای هشت سال دفاع مقدس، از آنان به عنوان افراد مهم، اصیل و استخوان‌دار جامعه یاد کرد و افزود: این افراد وقتی جامعه و ایران در خطر بود تا فراخوان داده شد شجاعانه به میدان آمده و پای کار بودند و از این رو من به رای آنان که اصیل، سازنده و جریان ساز است، اعتقاد دارم.

وی در خصوص نسل نوجوان و دهه هشتادی ها که تحت تاثیر تبلیغات، پست‌های فضای مجازی و فراخوان‌ها در اغتشاشات اخیر حضور پیدا کردند، گفت: نسل جدید اگر مرتکب خطا و اشتباهی می‌شود، که به زعم ما درست و از روی آگاهی نیست، اشکال این امر به خود ما بر می‌گردد که چرا به درستی فرهنگسازی نکرده‌ایم.

عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این خصوص بارها تاکید کرده بودند که فرهنگ‌سازی کنید، اما مسولان و سیاستمداران ما از ابتدای شکل گیری انقلاب آنقدر درگیر حفظ و حراست از کشور در دوران جنگ و در حملات تروریستی و سایر مسائل و مشکلات جامعه بودند، که دیگر فرصتی برای فرهنگسازی درست نداشتند.

شاه‌حسینی افزود: در آن زمان ۲ گروه افراد که یا نفوذی یا ناآگاه بودند حوزه فرهنگ را به دست گرفتند که این عوامل سبب شد جامعه فرهنگی ما از توده مردم عقب بماند و در نتیجه از همه حوادث عقب افتادیم.

وی ادامه داد: این طبیعی است که نسل جدید فقط ظاهر را می‌بیند و اگر ما برای این جوانان چند دقیقه ای درباره حکومت و نهضت انقلاب اسلامی و علت تشکیل آن و دلیل حضور در سوریه و فلسفه تحریم ها صحبت کنیم و به آنها آگاهی و بصیرت دهیم و فرهنگسازی کنیم، مطمئنا باعث آشنایی و آگاهی بیشتر آنان و همراهی بیشتر آنها با نظام می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت در خصوص میزان پایبندی جامعه هنری و ورزشی به مبانی نظام و اعتقادات دینی، گفت: خوشبختانه در زمینه هنری و ورزشی افراد از تیپ‌های مختلفی هستند و اکثرا افرادی فهمیده و باشعور هستند که شرایط را درک می‌کنند که این امر در آثار و رفتارشان نیز پیدا است.

شاه‌حسینی افزود: در حوزه هنر و سینما افراد اصیل، آگاه و بابصیرت بسیاری داریم که در جریان مسایل سیاسی روز یا سکوت می کنند و یا خیلی اندیشمندانه حرکت می کنند و خیلی سروصدا راه نمی‌اندازند اما در این میان درصدی بسیار اندک و عده معدودی هم وجود دارند که ویترینی هستند که در راستای دیده شدن و به دنبال جوسازی و ایجاد فضایی هستند تا از این نمد برای خود کلاهی ببافند.

عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: خوشبختانه یکی از توانایی های رهبر معظم انقلاب، شناخت کامل و احاطه و تسلط بسیار بر مسائل هنری است و در نشستهای خصوصی که با ایشان داشتیم و از هنر صحبت می‌کردند، می‌گفتند برای ۳۰۰ سال آینده برنامه ریزی کنید که این سخن ایشان همان مهندسی کلان فرهنگی است.

انسیه شاه‌حسینی اضافه کرد: ایشان دیدگاه امیدوار کننده ای هم دارند و علیرغم این که می فرمودند به نسل جوان اعتماد کنید و با آنها همکاری کنید و بگذارید آنها نیز تجربه کنند، به همان اندازه نیز به نسل گذشته اعتقاد دارند و روی آنان حساب می‌کنند و همیشه فرمایشاتشان راهگشا و امیدبخش بوده و هست.

وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب در برخورد با هنرمندان به ویژه پیشکسوتان به آنها بها می دهند، همانطور که به دانشمندان هسته ای تاکید داشته و حضورشان را برای مملکت مغتنم می شمارند بر برنامه های فرهنگی نیز تاکید دارند و می فرمایند مقوله فرهنگ آنقدر برای من عزیز است که من حاضرم جانم را فدای آن کنم.

عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: کسی که چنین دیدگاه فرهنگی دارد، طبیعی است که مشکلات و مسائل هنرمندان و پیشکسوتان برایش مهم باشد و هر کاری از دستش بربیاید برای پیشرفت کار و بالا بردن اعتماد به نفس آنان در این زمینه انجام دهد.

وزارت ارشاد به وعده هایش عمل کرد

همه هنرمندان در زیر چتر عطوفت نظام اسلامی/دولت سیزدهم در حمایت از هنر، هدفمند است

رضا بنفشه خواه، چهره شاخص و پیشکسوت سینما نیز دقایقی پذیرای خبرنگاران ایرنا بود. او ابتدا از بانی این سفر یعنی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت تمجید کرد و گفت: در این سفر دیداری با دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم.

این هنرپیشه پیشکسوت اضافه کرد: ایشان تا کنون به قول‌ها و وعده‌هایی که به جامعه هنرمندان داده‌اند به خوبی عمل کرده‌اند و در این مراسم نیز قول‌هایی دادند که مثمر ثمر خواهد بود.

بنفشه خواه، خدمات دولت و نظام در خصوص هنرمندان و پیشکسوتان را مناسب و در شان جامعه هنری خواند و گفت: کمک‌های مادی، معنوی و پزشکی که از سوی صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان و پیشکسوتان پیش‌بینی شده بود، نیز افزایش یافته است.

دولت سیزدهم در حوزه هنر قوی عمل کرده است

دانشیار بازنشسته دانشکده هنرهای زیبای تهران نیز گفت: حضور هنرمندان پیشکسوت و باتجربه و اجتماع آنها در یک جا فرصتی مغتنم است و ما چنین اجتماعی را با این شاکله و اهداف و عملکرد، در جای دیگر سراغ نداریم.

تاجبخش فناییان با بیان اینکه دولت سیزدهم با یک اراده و قصد و نیت قوی برای حمایت از هنرمندان پیشکسوت جلو آمده است، افزود: در این مسیر آینده خوبی را پیش بینی می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات بهتری بیفتد.

وی اظهار داشت: آنچه مهم است آن است که باید از تجربیات هنرمندان پیشکسوت استفاده شود. این افراد از کارافتاده نیستند و در واقع گنجینه های هنر هستند که باید امکان انجام کارهای بزرگ در حد تجربیات خود را پیدا کنند. این هنرمندان در طول زندگی نشان داده اند که اهل کارهای بزرگ هستند.

حقوق هنرمندان متناسب با درجه هنری آنها باشد

عباس باوه ای، پیشکسوت نمایش که احاطه و تسلط کاملی بر ابعاد حقوقی و قانونی امور هنری دارد، گفت: یکی از اموری که نیازمند توجه است برقراری حقوق هنرمندان پیشکسوت معادل درجات هنری است که از آن برخوردار هستند، به عنوان مثال هنرمند درجه یک معادل دکترا است که تاکنون این حق هنرمندان استیفا نشده است.

وی در خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: وزیر، فرد بانشاطی است و مسائل را با شوق مطرح می‌کند و نسبت به هنرمندان خاضعانه و فروتنانه ابراز عقیده می‌نماید، ابراز مودت موجب دوستی و وفاق می‌شود. برای ما موجب امیدواری است که وی بتواند کارهای بنیادی و بنیانی انجام دهد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز در ابتدای کار دولت هستیم هنوز نتایج چشمگیری از فعالیتها ندیده ایم. ضمن اینکه برای به سرانجام رسیدن قولها باید از بدنه جامعه هنری نیز استفاده شود و نقطه نظرات هنرمندان چکش کاری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه هنر گفت: منویات رهبری انقلاب باید در جایی به اجرا برسد و در بدنه مدیریتی جریان سازی و تولید شود. منویات رهبری در جایی نتیجه می دهد که دولتها کارشناس محور شوند و از مدیرمحوری دست بردارند.

باوه ای با بیان اینکه خوب است یک سال به نام فرهنگ و هنر نامگذاری شود، افزود: اگر بخواهیم بنیان اقتصادی یا روابط خانوادگی درست شود، ابتدا باید فرهنگ و هنر درست شود.

هزار هنرمند پیشکسوت بالای ۶۰ سال در کشور حضور دارند

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حدود هزار پیشکسوت هنری با بیش از ۶۰ سال و دارای درجه یک هنری در کشور حضور دارند، که عضو این موسسه هستند.

عباس عظیمی افزود: این موسسه که از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، با هدف تکریم پیشکسوتانی که حداقل ۶۰ سال داشته و دارای درجه یک هنری در یکی از رشته های سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات داستانی، هنرهای دستی و معماری هستند، حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت دارد.

وی ارائه خدمات درمانی و ایجاد شرایط اخذ مسکن را از وظایف این موسسه برشمرد و عنوان کرد: انتقال تجارب هنرمندان به جامعه به ویژه نسل جوان، برقراری ارتباط عمیق تر میان هنرمندان با یکدیگر و رسیدگی به رفاه این بزرگواران از مهمترین اهداف موسسه است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار