کد خبر: 1107713
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
مقامات سعودی مجازات حکم زندان یک فعال زن عربستانی را به خاطر حمایت از مقاومت در فضای مجازی از ۷سال به ۱۲ سال افزایش دادند.
 

پایگاه خبری العهد امروز سه شنبه نوشت: منابعی آگاه در گفت وگو با این پایگاه خبری تایید کردند که مقامات عربستان پس از صدور حکم قطعی ۷ سال زندان برای "سکینه الدخیل" اقدام به تشدید مجازات کرده و حکم صادره علیه وی را به ۱۲ سال افزایش دادند.

برپایه این گزارش، در کیفرخواست حکومت سعودی علیه الدخیل آمده است که وی عضو شبکه های اجتماعی بوده و از مقاومت در منطقه حمایت و تصاویر شهید شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان را که مقامات سعودی وی را ظالمانه اعدام کردند، در اختیار داشته است.

پیش از این نیز دادگاه سعودی احکام سنگینی را علیه دو فعال زن عربستانی صادر کرده بود. یک سازمان حقوق بشری در این زمینه پیشتر گزارش داد: دادگاه تجدیدنظر عربستان یک زن دراین کشور را به اتهام "اخلال در نظم عمومی از طریق انتشار پست هایی در شبکه های اجتماعی" به ۴۵ سال زندان محکوم کرد و این درحالی است که یک فعال دیگر نیز بخاطر فعالیت در توییتر به ۳۴ سال زندان محکوم شده بود.

براساس گزارش این سازمان حقوقی، یک دادگاه تجدید نظر ویژه جرایم تروریستی در ریاض "نورا بنت سعید القحطانی" یک زن عربستانی را به اتهام ادعایی"تلاش برای بی ثبات کردن جامعه و انسجام ملی و برهم زدن نظم عمومی در جامعه از طریق فضای مجازی" به زندان محکوم کرد.

این زن که اطلاعات چندانی درباره وی دردست نیست، پس از دستگیری در ژوئیه ۲۰۲۱، براساس قانون مبارزه با جرایم و تامین مالی تروریسم تحت محاکمه قرار گرفت.

صدور حکم این زندان، جدید چند هفته پس از حکم زندان "سلمی الشهاب"، دانشجوی ۳۴ ساله دکترای دندانپزشکی شیعه عربستانی در دانشگاه لیدز انگلیس صورت گرفت که در دادگاه تجدیدنظر ریاض به اتهام ادعایی "کمک کردن" به مخالفان در تلاش برای بی‌ثبات کردن عربستان از طریق نشر و بازنشر یک رشته توییت‌ محکوم شده بود.

الشهاب که صاحب دو دختر است، پیش از بازداشت توسط آل سعود توییت‌هایی را در حمایت از مسئله فلسطین و حقوق زنان در عربستان منتشر کرده بود که به مذاق آل سعود خوش نیامد.

وی همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی شده بود.

سلمی الشهاب از شیعیان ساکن شرق عربستان است و حکم صادر شده علیه وی طولانی‌ترین حکم در لیست مدافعان حقوق زنان در عربستان به شمار می‌رود.

طبق گزارش نهاد حقوق بشری (قسط)، حکم اولیه سلمی الشهاب شش سال حبس بود، اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۳۴ سال یعنی به اندازه سن او افزایش داد.

حکومت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

عربستان سعودی یک ماه پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شرکت وی در نشست جده، مقابله با  فعالان داخلی را تشدید کرده است.

بایدن بیش از یک سال و نیم از ارتباط با محمد بن سلمان، ولیعهد، بر سر موضوع قتل خاشقجی و عواقب آن خودداری کرده بود، اما در پی بروز جنگ در اوکراین و افزایش بی سابقه قیمت نفت، بایدن با تغییر استراتژی و اولویت دادن منافع اقتصادی به شعارهای انتخاباتی با ولیعهد عربستان دیدار و گفت وگو کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار