کد خبر: 1107571
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در پی شکست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در یمن، درگیری‌ها بین انصارالله و مزدوران سعودی استان‌های تعز و الحدیده دوباره از سرگرفته شد. رهبران انصارالله به شرکت‌های خارجی هشدار دادند که هر چه سریع‌تر خاک عربستان و امارات را ترک کنند تا از عواقب عملیاتی که قرار است در آینده انجام شود در امان بمانند. 
در پی شکست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در یمن، درگیری‌ها بین انصارالله و مزدوران سعودی استان‌های تعز و الحدیده دوباره از سرگرفته شد. رهبران انصارالله به شرکت‌های خارجی هشدار دادند که هر چه سریع‌تر خاک عربستان و امارات را ترک کنند تا از عواقب عملیاتی که قرار است در آینده انجام شود در امان بمانند. 
 
درحالی که سازمان ملل و امریکا تلاش زیادی کردند تا بتوانند نظر مساعد جنبش انصارالله یمن را برای تمدید آتش‌بس با سعودی‌ها جلب کنند، اما بدعهدی‌های عربستان در عمل به تعهداتش، برای یمنی‌ها چاره‌ای جز پایان آتش‌بس نگذاشت. نماینده سازمان ملل در امور یمن یک شنبه شب در سخنانی پایان آتش‌بس شش‌ماهه را اعلام کرد. به گزارش شبکه المیادین، هانس گروندبرگ گفت: «به خاطر عدم حصول توافق بر سر تمدید آتش‌بس در امروز، متأسف هستیم، اما به مذاکره با همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد تا به سرعت، به توافق دست پیدا کنیم». گروندبرگ از یمنی‌ها خواست خویشتنداری خود را حفظ کنند و خودداری از هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی را که موجب تشدید خشونت‌ها در این کشور شود، خواستار شد. با پایان آتش‌بس دور جدید عملیات نظامی در مناطق مختلف یمن از سرگرفته شد. عربی۲۱ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که شامگاه یک شنبه درگیری‌های شدیدی میان نیرو‌های دو طرف در شمال، غرب و شرق تعز شکل گرفت. این منابع همچنین اعلام کردند که در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده شد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که علاوه بر تعز درگیری‌هایی نیز در چند روستا در جنوب الحدیده میان نیرو‌های مسلح یمن و دولت مستعفی شکل گرفت. تعز و الحدیده پیش از توافق آتش‌بس، محل اصلی درگیری بین یمنی‌ها و مزدوران سعودی-اماراتی بودند و باتوجه به عزم انصارالله و ارتش یمن برای آزادسازی مناطق اشغال شده، پیشروی یمنی‌ها در این مناطق دور از دسترس نیست. 
 هشدار به شرکت‌های خارجی‌
رهبران انصارالله هم که به خاطر آتش‌بس شش ماه از عملیات نظامی علیه خاک متجاوزان محروم مانده بودند خود را برای هر گونه اقدامی در مقابل سعودی‌ها و اماراتی‌ها آماده می‌کنند. نیرو‌های مسلح وابسته به انصارالله روز دو شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که به شرکت‌های نفتی فعال در عربستان و امارات فرصت می‌دهند تا این دو کشور را ترک کنند. به گزارش شبکه روسیا الیوم، این نیرو‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند، اگر همچنان عربستان و امارات به محرومیت ملت یمن از منابع خود اصرار داشته باشند، نیرو‌های مسلح این کشور قادر خواهند بود ریاض و ابوظبی را از منابع خود محروم کنند و طرفی که ابتدا دست به چنین عملی بزند، قطعاً ظالم است. در این بیانیه آمده است: «در صورتی که کشور‌های متجاوز به آتش‌بس پایبند نباشند، آتش‌بسی که به ملت یمن اجازه می‌دهد از ثروت نفتی خود به نفع حقوق خود بهره‌برداری کند، به شرکت‌های نفتی فعال در عربستان و امارات فرصت می‌دهیم کار‌های خود را تنظیم کرده و از این کشور‌ها خارج شوند.» در ادامه این بیانیه آمده است: همه چیز احتمال دارد، زیرا موضع ملت ما حق است و در صورتی که راه‌های مسالمت آمیز برایش مسدود شود این قدرت را دارد که حقش را بگیرد. همچنین، شورای عالی سیاسی یمن هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «اگر حملات و محاصره ادامه یابد، نیرو‌های مسلح یمن دست بسته نخواهند ماند، بلکه فرودگاه‌ها، بندر‌ها و شرکت‌های نفتی این کشور را هدف حملات خود قرار خواهند داد.» 
هشدار یمنی‌ها به شرکت‌های نفتی، درحالی است که انصارالله در دو سال گذشته بار‌ها حملاتی را به خاک عربستان و امارات به خصوص به تأسیسات نفتی این دو کشور انجام داده بود. باتوجه به دستاورد‌های نظامی انصارالله در ماه‌های اخیر، گفته‌اند که ابعاد جنگ گسترده‌تر از قبل خواهد بود و با این وجود احتمال دارد که عملیات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی امارات و عربستان دوباره از سر گرفته شود، زیرا یمنی‌ها بار‌ها هشدار داده بودند که در صورت نقض آتش‌بس از همه قدرت خود برای تنبیه متجاوزان استفاده خواهند کرد و اکنون دست برتر را در تحولات میدانی دارند. دور جدید درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که عربستان سعودی به‌رغم توافقات آتش‌بس، به هیچ یک از تعهداتش برای بازگشایی فرودگاه صنعا، لغو محاصره دریایی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و کشتی‌های سوخت به یمن عمل نکرد و رهبران انصارالله نیز چاره‌ای جز پایان آتش‌بس نداشتند، زیرا بار‌ها هشدار داده بودند که در صورتی که ملت یمن از دستاورد‌های توافقات منتفع نشود لزومی به تمدید آتش‌بس ندارند. 
هرچند درگیری بین یمنی‌ها و ائتلاف سعودی شروع شده است، اما سازمان ملل ناامید نشده و قصد دارد با رایزنی‌ها با برخی کشور‌های منطقه بتواند آتش‌بس را مجدداً تمدید کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران یک شنبه شب در تماس تلفنی آخرین تحولات درباره تمدید آتش‌بس در یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. سازمان ملل و امریکا از این مسئله نگران هستند که عملیات موشکی انصارالله به تأسیسات نفتی امارات و عربستان، بحران در بازار‌های انرژی را افزایش دهد و از آنجا که غربی‌ها از این مسئله به شدت متضرر شده‌اند، قطع صادرات احتمالی متجاوزان می‌تواند قیمت نفت را در جهان افزایش دهد؛ اقدامی که می‌تواند وضعیت داخلی را در امریکا و اروپا به شدت تحت تأثیر قرار دهد. واشنگتن پس از شروع جنگ اوکراین، سعی کرد با آتش‌بس یکجانبه، جلوی عملیات انصارالله را گرفته و سعودی‌ها را نجات دهد تا همچنان به صادرات نفت خود اقدام کنند، ولی با شروع درگیری‌ها، ممکن است سرنوشت بدی در انتظار منابع نفتی عربستان و امارات باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار