کد خبر: 1107464
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

زیروکلاینت چیست و چه انواعی دارد؟

رپورتاژ آگهی/ زیروکلاینت یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی کامپیوتر و لپ‌تاپ است. از زمانی که منظور از شبکه کامپیوتری یا رایانه تنها مدل‌های کیس سنگین یا بزرگ بود، مدت بسیاری گذشته است. در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا سیستم‌های کوچکتر و بهتری جایگزین شوند. در این راستا یکی از بهترین موارد این سیستم‌های جدید زیروکلاینت است. اگر می‌خواهید بدانید که زیروکلاینت چیست، چه انواعی دارد، مزایا و معایب زیروکلاینت چیست و بهترین برندهای آن کدامند، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت (Zero Client) یک دستگاه کوچک و بدون قطعه مکانیکی می‌باشد که تمام محاسبات، پردازش‌ها و امور را در سرور مرکزی انجام می‌دهد. در حقیقت این دستگاه به‌صورت مستقل عملکردی ندارد و همه اعمال آن به یک سرور اصلی وابسته است. با وجود اینکه دارای ساختار منحصر به فردی می‌باشد و تنها یک برد الکترونیکی در آن تعبیه شده، به دلیل ویژگی‌های خاص خود مزایای بسیاری را به دست آورده است. در نتیجه با توجه به اهمیت و تقاضای بسیار آن توسط کاربران، به بررسی جوانب گوناگون از جمله انواع، مزایا و معایب خواهیم پرداخت و در نهایت بهترین برندهای زیروکلاینت را معرفی می‌کنیم.

انواع زیروکلاینت بر اساس پروتکل ها

زیروکلاینت چیست و چه انواعی دارد؟

در مجموع انواع زیروکلاینت بر اساس نوع پروتکل مورد استفاده به وجود می‌آیند. هر پروتکل نوعی روش خاص است که از طریق آن ارتباط زیروکلاینت با سرور مرکزی برقرار می‌شود. به طور کلی ۳ نوع اصلی وجود دارد که اکثر دستگاه‌ها به آن‌ها مجهز هستند، این ۳ پروتکل شامل Citrix، RDP و PCoIP می‌باشند.

پروتکل Citrix یا ICA/HDX

دستگاهی که از پروتکل Citrix پشتیبانی می‌کند با عنوان زیروکلاینت ICA هم رایج است و دارای قدرت و کارایی مطلوبی می‌باشد. به طور کلی سرعت بالای آن باعث سهولت استفاده کاربر می‌شود و پشتیبانی از درگاه USB و کارت‌های هوشمند از دیگر مزایای آن هستند. در ضمن اکثر مدل‌ها با این پروتکل دارای توانایی انجام پردازش‌های مختلف به‌صورت مناسبی هستند و اکثر مدل‌های زیروکلاینت Citrix از پروتکل RDP هم پشتیبانی می‌کنند.

پروتکل RDP

این پروتکل از رایج‌ترین نوع است که در بسیاری از بهترین مدل‌های زیروکلاینت وجود دارد. پروتکل RDP برای دستگاه‌های مبتنی بر سرور و Cloud Computing   کاربری مطلوبی را ایجاد می‌کند و عملکرد آن بسیار ساده است. همچنین سازنده آن مایکروسافت می‌باشد و برای برخورداری از تصاویر HD، درگاه‌های USB و پردازش‌های سبک اداری و سازمانی مناسب است. البته به یاد داشته باشید که سرور مورد نیاز آن یک سرور قوی خواهد بود.

پروتکل PCoIP

زیروکلاینت PCoIP یکی دیگر از مدل‌های رایج است که قدرت و سرعت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مدل‌ها به دلیل برخورداری از توانایی برای کاربری سنگین، می‌توانند در زمینه مصارف گوناگون از جمله پردازش‌های گرافیکی عالی عمل کنند. همچنین با آن‌ها کلیه امور نظیر اجرای نرم‌افزارهای سنگین، اجرای فیلم و تصاویر Full HD و حتی گاهی ۳ بعدی امکان‌پذیر است.

اکثر بهترین برندهای زیروکلاینت محصولات بسیاری را از هر ۳ نوع پروتکل به بازار عرضه کرده‌اند که با آشنایی با آن‌ها به‌آسانی می‌توانید مدل مورد نیاز را انتخاب کنید. البته بعضی از برندهای معتبر این حوزه دستگاه‌هایی با پشتیبانی همه نوع پروتکل طراحی کرده‌اند که انتخاب را برای شما آسان‌تر خواهد کرد.

مزایای استفاده از زیروکلاینت

اصلی‌ترین دلیل تولید و تقاضای بالای این دستگاه‌های کوچک و کاربردی، مزایای زیروکلاینت است که آن را نسبت به بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار برتری داده‌اند. این خصوصیات مهم را می‌توان در چنین مواردی مشاهده کرد:

به دلیل عدم ذخیره سازی اطلاعات و پردازش تمامی محاسبات در سرور مرکزی، امنیت بسیار بالایی در زیروکلاینت وجود دارد.

زیروکلاینت‌ها ویروسی نمی‌شوند و به‌طبع به هزینه تعمیر و برطرف کردن ایراد نیازی نخواهند داشت.

سایز و ابعاد بسیار کوچک این دستگاه‌ها از اولین دلایلی است که موجب استفاده از آن‌ها به‌جای کامپیوتر شخصی می‌شود.

قیمت زیروکلاینت باکیفیت و حرفه‌ای در مقایسه با قیمت کامپیوترهای باکیفیت بسیار مناسب‌تر است.

به دلیل مصرف انرژی پایین، با به‌کارگیری و جایگزین کردن این دستگاه به‌جای کامپیوتر تا حدود زیادی از مصرف برق سیستم ادارات و سازمان‌ها کاهش یافته می‌شود.

راه‌اندازی و نحوه کار با زیروکلاینت بسیار آسان است.

عدم داشتن قطعه فن به کارکرد بدون سروصدا منجر شده است.

نداشتن قطعات جانبی زیروکلاینت به خراب نشدن و در نهایت حذف هزینه تعمیر منتهی می‌شود.

معایب زیروکلاینت

زیروکلاینت چیست و چه انواعی دارد؟

اگرچه مزایای بسیاری درباره این سیستم‌های پرطرفدار وجود دارد، باید به معایب زیروکلاینت هم توجه کرد تا در انتها بتوان انتخابی درست را تجربه کرد.

شاید برای بعضی از افراد مهمترین مشکل زیروکلاینت نیاز دائم به اتصال سرور مرکزی باشد. به این صورت که بدون اتصال و در حالت آفلاین نمی‌توان از آن استفاده کرد.

به دلیل ناتوانی در عملکرد مستقل، امکان نصب سیستم عامل در بیشتر زیروکلاینت‌ها وجود ندارد.

با وجود اینکه عدم ذخیره سازی داخلی مزایای مهمی مثل ویروسی نشدن و امنیت بالا را حادث می‌شود، در مقابل می‌تواند برای عده‌ای افراد یک ایراد محسوب شود.

در کل اگر زیروکلاینت را با یک کیفیت مرغوب از برندی معتبر خریداری کنید، معایب و ایراد خاصی در آن وجود نخواهد داشت. در نتیجه هنگام خرید باید در کنار توجه به مدل و برند، به انتظارات و نوع کاربری خود دقت کافی داشته باشید.

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت

بسیاری از افراد به دلیل تشابه اسمی تین کلاینت و زیروکلاینت را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اگرچه هر دوی این دستگاه‌ها دارای ابعاد و سایز کوچکی هستند اما تفاوت‌ها آن‌ها کم نیست. اصلی‌ترین تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت در نوع عملکرد یا به عبارتی ساده وابستگی آن‌ها است. تین کلاینت می‌تواند بدون وابستگی و با سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرد اما زیروکلاینت باید به یک سرور مرکزی متصل باشد.

از طرفی دیگر زیروکلاینت بر اساس قدرت پروتکل و سرور حتی می‌تواند پردازش‌های سنگین و گرافیکی را ارائه کند اما اکثر تین کلاینت‌ها توان پردازشی به نسبت پایین‌تری دارند.

همچنین این خصوصیات زیروکلاینت باعث شده تا نیاز آن به تعمیر به حداقل ممکن برسد اما این موضوع در خصوص تین کلاینت صدق نمی‌کند. البته این دستگاه هم به طور کلی امکان خرابی بسیار پایینی دارد. در ضمن در بیشتر مدل‌ها اتصالات تین کلاینت‌ها با VDI انجام می‌شود اما ارتباطات زیروکلاینت‌ها از طریق پروتکل است.

پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه این مقاله، به وب سایت ایلنا مراجعه کرده و مقاله نکات مهمی که باید درباره تین کلاینت بدانید را مطالعه نمایید تا بهتر تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت را درک نمایید.

بهترین برندهای تولید کننده زیروکلاینت

با در نظر گرفتن اینکه امروزه زیروکلاینت توسط برندهای معتبر و غیرمعتبر بسیاری در حال تولید است، آشنایی با بهترین برندهای آن به یک امر ضروری تبدیل می‌شود. این سازندگان به این ترتیب هستند:

برند اچ پی (HP)

برند دل (Dell)

برند سنترم (Centerm)

برند نت کامپیوتر (Net Computer)

برند تسکو (Tsco)

البته بازهم با اطلاع از این برندها به مراجعه به یک فروشگاه قابل اعتماد نیاز خواهد بود. به همین دلیل فروشگاه تین سیس را پیشنهاد می‌کنیم که انواع زیروکلاینت از برندهای برتر را با مناسب‌ترین قیمت‌های ممکن در اختیار کاربران قرار داده است. این فروشگاه مجرب در حوزه زیروکلاینت، تین کلاینت و مینی پی سی مدل‌های با‌کیفیت را عرضه می‌کند تا متقاضیان تجربه کاربری مطلوبی را تجربه نمایند. برای یافتن مدل دلخواه خود کافیست به سایت تین سیس مراجعه کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار