کد خبر: 1107332
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
وزیر دفاع یونان گفت که یونان حق دارد هرگونه تدابیر دفاعی را برای حفاظت از شرقی‌ترین جزایر خود در دریای اژه اتخاذ کند.

وزیر دفاع یونان روز یکشنبه گفت که یونان حق دارد هرگونه تدابیر دفاعی را برای حفاظت از شرقی‌ترین جزایر خود اتخاذ کند.

به نوشته وبگاه «مورنینگ استار» «نیکولاوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان روز یکشنبه در سخنانی پس از رژه نظامی «روز استقلال قبرس» گفت که رفتار بی‌ثبات کننده ترکیه امنیت در منطقه مدیترانه شرقی را تضعیف می‌کند.

پاناگیوتوپولوس درخواست‌های ترکیه برای غیرنظامی کردن جزایر یونان را رد کرد و گفت، انگار ما حق نداریم اقدامات دفاعی برابر آن‌ها انجام دهیم.

در ادامه تنش بین یونان و ترکیه، طی روز‌های گذشته ترکیه سفیر یونان را در اعتراض به ادعای استقرار ده‌ها خودروی زرهی ساخت آمریکا در جزایر «ساموس» و «لسبوس» در دریای اژه احضار کرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز هشدار داده که کشورش از دفاع از حقوق و منافع خود برابر یونان کوتاه نمی‌آید.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند و یکدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی خود عقب می‌افتد. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است

دو کشور همچنین در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان با هم اختلاف دارند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیرو‌های یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و «معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند.

چندی قبل وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که رادار‌های سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» یونان بر جنگنده‌های ترکیه حین پرواز بر فراز دریای اژه قفل کردند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار