کد خبر: 1107311
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
شیوا نوروزی

آوردن ریکاردو ساپینتو به ایران و راضی کردنش برای پذیرفتن هدایت استقلال خرج هنگفتی روی دست استقلال گذاشت، باشگاهی که دولتی است و فقط خدا می‌داند این مربی برای هر روز سرمربیگری در استقلال چند هزار دلار از بیت‌المال به جیب می‌زند. آن زمان که مدیران باشگاه از به خدمت گرفتن او سرمست بودند و به خود می‌بالیدند فقط صحبت از شور و هیجان ساپینتو و علاقه شدیدش به فوتبال بود، اما حالا که هفته هفتم لیگ برتر به پایان رسیده، مربی پرتغالی آن روی سکه را به همه نشان داده و با حمله به داور و درگیری و رفتار‌های چاله‌میدانی، شور و هیجان در مستطیل سبز را برایمان معنا کرده است!
فوتبال ایران پر از یاغی‌های ریز و درشت است که در زمان مقتضی در زمین یا خارج از زمین عرض‌اندام می‌کنند. تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد است و هر بار مدل‌های جدیدی از هنرشان را رو می‌کنند. سرمربی خارجی استقلال، اما فعلاً دست بقیه را از پشت بسته و یک‌تنه بار حاشیه‌سازی لیگ را به دوش کشیده است. او که از همان هفته اول فصل و نخستین حضور رسمی‌اش روی نیمکت آبی‌ها جنجال‌آفرینی را آغاز کرد، این‌بار بعد از اینکه داور یک پنالتی به ضرر تیمش اعلام کرد به سمت قاضی میدان یورش برد و اگر دخالت حاضران در زمین نبود احتمالاً داور بازی را به باد کتک می‌گرفت. ساپینتو اعضای تیم گل‌گهر را نیز بی‌نصیب نگذاشت و به قصد حمله به آن‌ها یقه باز کرد و خوشبختانه باز هم جلوی او را گرفتند تا بیش از این آبروریزی نکند.
ساپینتو به عنوان یک بازیکن و مربی شناخته شده پرتغالی به ایران آمد و قرار بود اصول حرفه‌ای را در استقلال پیاده کند. منتها هرچه پیش می‌رویم تازه می‌فهمیم خصوصیات اخلاقی هیچ سنخیتی با فوتبال حرفه‌ای ندارد. حتی در رینگ بوکس و ورزش‌های رزمی نیز نمی‌توان هر رفتاری را انجام داد. این رشته‌ها نیز هر کدام اصول و قواعد خاص خود را دارند و رعایت اخلاق سرلوحه ورزشکاران آنهاست. دقیق‌تر که نگاه کنید، می‌بینید رفتار‌های غیرقابل کنترل ساپینتو بیشتر در دعوا‌های خیابانی کاربرد دارد. باید تأسف خورد به حال یکی از دو قطب اصلی فوتبال کشور که با گذشت تنها هفت بازی سرمربی‌اش دست‌کم چند بار جنجال به پا کرده و در جدیدترین شاهکارش نیز با تمام قوا به سمت داور حمله‌ور شده است. این ضعف باشگاه استقلال و مدیرانش است که هنوز نتوانسته‌اند به سرمربی خارجی خود بفهمانند در ایران و البته در کنار زمین چگونه باید رفتار کند. ساپینتو باید بداند که اینجا چاله‌میدان نیست که هر طور دلش خواست رفتار کند. شاید هم تصور کرده با اتفاقات چند روز گذشته اوضاع اینقدر به‌هم خورده که او هر کاری دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد. هرچند مربیان حرفه‌ای نیازی به چنین آموزش‌هایی ندارند، ولی از بد روزگار باز هم از مربی خارجی شانس نیاوردیم و باید منتظر اتفاقات بدتر از این هم باشیم. او تازه پایش به فوتبال ما باز شده و نباید سهم اطرافیانش در بروز این رفتار‌ها را نادیده گرفت. شاید برخی‌ها با دادن مشاوره‌های غلط به او گفته‌اند یاغی‌ها در فوتبال ایران موفق‌ترند.
خلاصه هرچه هست باید خیلی زود مقابل اینگونه سرکشی‌ها ایستاد و اجازه تکرار آن را نداد. قرار نیست هر مربی یا بازیکنی هر وقت دلش خواست به زمین برود و با قلدری از خجالت همه دربیاید. وقتی سرمربی اینگونه رفتار کند، چطور می‌توان از بازیکن جوان توقع رفتار موجه در زمین را داشت. برخورد قاطع و اعمال جریمه‌ای سنگین و بدون اغماض کمترین انتظاری است که از کمیته انضباطی داریم و امیدواریم توصیه‌ها و فشار‌ها اجازه یاغی‌گری دوباره به ساپینتو را ندهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار