کد خبر: 1107151
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
در اخباری که این روز‌ها در رسانه‌های خبری منتشر می‌شود کاملا مشهود است آمریکایی‌ها خود به ضعف اطلاعاتیشان در قبال ایران معترف هستند.
در روز‌های اخیر گزارشی در خبرگزاری رویترز منتشر شده که در آن به ضعف ساختار اطلاعاتی سیا در قبال ایران به وضوح اشاره شده است.
 
در این گزارش که به نقل از مقامات عالی رتبه آمریکا عنوان شده، آمده که ناتوانی نظام ارتباطات مخفی سازمان سیا کار شناسایی و دستگیری جاسوسان را برای اطلاعات ایران آسان کرده است. همچنین در این گزارش بار‌ها به اشتباهات و خطا‌های استراتژیک جاسوسان سیا در قبال تخلیه اطلاعاتی آن‌ها توسط ایران اشاره شده است.
 
مثال‌های زیادی نیز برای مستند کردن این اظهارات آورده شده است که یکی از آن‌ها ماجرای دستگیری سه مقام سابق امنیت ملی آمریکا در ایران در سال ۲۰۰۹ است؛ اتفاقی که نویسنده این گزارش معتقد است به دلیل یک سری اشتباهات سازمان سیا رخ داده است؛ اتفاقی که می‌گویند نشان از ضعف نظام‌مند و فردی در ساختار کلی سیا دارد.
 
این اشتباهات، اما به اعتراف خود آمریکایی‌ها اصلاً تازگی ندارد و سالهاست بر همین مبنا تلاش می‌کنند درباره کشورمان به جمع آوری اطلاعات بپردازند تا جایی که به گفته بسیاری از مقامات و چهره‌های سیاسی آمریکا، ایران برای سیا یکی از سخت‌ترین اهداف است و کار کردن در مورد آن اصلاً کار راحتی نیست. یکی از دلایلی که برای این امر عنوان می‌شود عدم حضور  آمریکا در خاک ایران از  سال ۱۹۷۹ تا به امروز است؛ اتفاقی که باعث شده تا افسران سیا برای کار اطلاعاتی در ایران از خارج از کشور به جذب و استخدام کارمند بپردازند و یا این که دست به دامن ارتباطات آنلاین و اینترنتی شوند.
 
یکی از مثال‌ها در مورد ناتوانی اطلاعاتی آمریکا در قبال ایران که در همین گزارش به آن اشاره شده ماجرای دستگیری ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال ۱۳۹۷ در ایران است. اتفاقی که در آن زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا بسیار تلاش کرد آن را تکذیب کند، اما بعد‌ها در گزارش‌های محرمانه مشخص شد که روش‌های ناقص و پرخطایی که عیناً خود آمریکایی‌ها به آن اشاره کرده اند موجب دستگیری این ماموران شده است.
 
با نگاهی گذرا در تاریخچه فعالیت‌های سازمان سیا می‌توان به این نتیجه رسید که این سازمان جاسوسی-اطلاعاتی سال‌ها و حتی دهه هاست که ایران را به عنوان منطقه‌ای مهم و استراتژیک برای خود در نظر گرفته است؛ منطقه‌ای که می‌تواند فرصتی خوب برای آمریکا جهت پیاده سازی طرح‌های اطلاعاتیش در منطقه باشد. اما به اذعان خود آمریکایی‌ها حتی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی که شاید بتوان از آن به عنوان نقطه اوج تلاش‌های سیا برای جمع آوری اطلاعات از داخل ایران نام برد تا به امروز، آن‌ها موفقیت‌های چندانی در زمینه‌های اطلاعاتی نتوانسته اند در کشورمان به دست آورند.
 
سیا و کودتای  ۲۸ مرداد
 
در سال‌های ۱۳۳۰ شمسی و زمان نخست وزیری مصدق، سیا و سازمان جاسوسی آمریکا با همکاری ام‌آی ۶ انگلیس بسیار تلاش کردند که بخشی از منابع نفتی ایران را از طریق دولت آن زمان از آن خود کنند و برای این امر تلاش‌های چند ساله‌ای هم انجام دادند که در نهایت به سرنگونی دولت مصدق منجر شد.
 
سیا و سرویس اطلاعاتی انگلیس در واقع از مجریان اصلی کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ بودند. در آن سال‌ها و حتی پس از شکست‌های متوالی که علی رغم تلاشهایشان متحمل می‌شدند سیا تلاش می‌کرد با حمایت‌های مالی گسترده از گروه‌های جدایی طلب و مخالف و ایجاد ناآرامی‌های گسترده در جای جای کشور به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست یابد، اما هر بار سدی جلوی راه آن‌ها قرار می‌گرفت و توطئه‌های آن‌ها از همان سال نقش بر آب می‌شد.
 
سیا در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نقش انکارناپذیری در حمایت از حکومت پهلوی بر عهده داشت و هر بار با هزینه‌ها و بودجه‌های هنگفتی که به جیب سران پهلوی می‌ریخت می‌خواست جای پای خود را در داخل ایران محکم کند.
 
نگاهی به گذشته تاریخی ایران در سال‌های پیش از انقلاب  ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی و حتی چند سال پس از آن از زمان شناسایی اعضای حزب توده و کنار گذاشته شدن آن‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی گرفته تا دوره‌های مختلف انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در ایران که هر کدام به نحوی مورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی غرب از جمله سیا بودند می‌توان به اهمیت جایگاه ایران برای جاسوسان آمریکایی و متحدانشان پی برد.
 
اما تمام این توطئه‌ها در طول این سال‌ها را شاید خودشان با سوالی که دهه هاست هنوز جوابی برای آن پیدا نکرده اند نقش بر آب می‌بینند.
 
مقامات آمریکایی در سیا و سازمان‌های مختلف جاسوسی در جهان سالهاست این سوال برایشان مطرح است که چرا علی رغم نفوذ اطلاعاتی که می‌گفتند به طور گسترده در ایران در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی داشتند نتوانستند پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور امام خمینی (ره) در کشور را پیش بینی کنند و برای آن راه حلی ارائه دهند.
 
این سوالی است که سالهاست جوابی برای آن ندارند و حالا رسانه‌های غربی به اذعان مقامات آمریکایی می‌گویند آن قدر‌ها هم که تصور می‌شد ایران کشور سهلی برای انجام ماموریت‌های جاسوسی و خرابکارانه نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار