کد خبر: 1106601
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با نماینده سازمان ملل گفت که اگر قرار است محاصره و حملات همچنان ادامه یابد، تمدید آتش‌بس معنایی ندارد.

«هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن امروز (چهارشنبه) با «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در صنعاء دیدار کرد.

به نوشته وبگاه شبکه المسیره، در این دیدار که «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن نیز حضور داشت، تلاش سازمان ملل برای طولانی کردن آتش‌بس در سایه «عدم پاسخ کشور‌های متجاوز به درخواست‌های انسانی و بر حق مردم یمن و تلاش برای بی محتوا کردن آتش‌بس» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهدی المشاط در این دیدار گفت: در مقابل مطالبات ساده بشردوستانه در زمینه پرداخت حقوق همه کارمندان دولت و مستمری بازنشستگان و رفع محاصره، بی عدالتی بزرگی به مردم یمن تحمیل شده است. به ویژه اینکه منابع ملی یمن از سوی متجاوزان و مزدورانشان غارت می‌شود، منابعی که می‌تواند سال‌های پرداخت حقوق را تأمین کند».

او تأکید کرد که اگر کشور‌های متجاوز اراده‌ای برای پایان دادن به رنج مردم یمن داشته باشند، حل این پرونده ساده خواهد بود.

عالی‌ترین مقام سیاسی یمن افزود: «عدم کاهش درد و رنج مردم یمن که عامدانه از سوی کشور‌های متجاوز ایجاد شده، به این معناست که مردم آتش‌بس را نمی‌پذیرند. ما خواستار تحقق خواسته‌های مردم یمن از طریق صلح عادلانه و فراگیر هستیم».

مهدی المشاط در ادامه گفت: «پرداخت حقوق همه کارمندان دولت و مستمری بازنشستگان خواسته اساسی مردم یمن است که اگر این امر محقق نشود و مزایای آتش بس مشهود نباشد، تمدید آن را نخواهیم پذیرفت، زیرا پذیرش آتش‌بسِ اینگونه، به معنای پذیرش ادامه جنگ و محاصره مردم عزیز یمن است».

او تأکید کرد که دولت صنعاء دنبال بخشش و کمک دیگران نیست، بلکه حق خود را از ثروت نفتی و گازی و دیگر منابع را می‌خواهد و هر کسی که مانع دست یابی مردم یمن به منابع خودشان شود، منتظر تقدیم گل نباشد.

المشاط پیش از این نیز در تاریخ سوم مهر ماه گفته بود که یمن به دنبال تنش نیست، ولی اگر در طرف مقابل (ائتلاف سعودی) انسان‌های عاقلی وجود نداشته باشد که به دنبال صلح باشند، احتمال تنش وجود دارد.

هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در دوم مهر ماه خبر داد که این سازمان، پیشنهاد جدیدی برای تمدید آتش‌بس در یمن ارائه کرده است. گروندبرگ گفت: «به طرف‌های مختلف [یمنی]، پیشنهاد تمدید آتش‌بس برای طولانی‌ترین مدت ممکن را مطرح کردیم؛ و منتظر پاسخ طرف‌های یمنی به پیشنهادمان هستیم».

او روز گذشته نیز در ریاض پایتخت عربستان سعودی، تلاش‌های مربوط به آتش‌بس و توسعه آن را بررسی به صورت جداگانه با «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاستی یمن و «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن دیدار کرد.

اخیرا «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن نیز خواستار تمدید شش ماهه آتش‌بس در یمن شده است.

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر و پس از آن نیز بار دیگر تا دوم اکتبر (۱۰ مهر) تمدید شد.

دولت صنعاء در این مدت در شرایطی به دلیل کاهش درد و رنج‌های مردم یمن با آتش‌بس موافقت کرده است که ائتلاف سعودی همچنان به محاصره یمن ادامه داده و به طور روزانه با حملات خود آتش بس را نقض می‌کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار