کد خبر: 1106319
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«مشهد» عشق و اشک و شور
مشهد روز‌های پرشوری را سپری می‌کند و براساس آمار حدود ۵ میلیون زائر وارد این شهر شده‌اند تا در دهه پایانی صفر و روز شهادت امام رئوف در کنار بارگاهش باشند. بر همین اساس خدمات‌رسانی به زائران به بهترین نحو ممکن ادامه دارد و گروهی از زائران اهل تسنن نیز از شرق کشور خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند.
سیداحمد هاشمی اشکا
 
مشهد روز‌های پرشوری را سپری می‌کند و براساس آمار حدود ۵ میلیون زائر وارد این شهر شده‌اند تا در دهه پایانی صفر و روز شهادت امام رئوف در کنار بارگاهش باشند. بر همین اساس خدمات‌رسانی به زائران به بهترین نحو ممکن ادامه دارد و گروهی از زائران اهل تسنن نیز از شرق کشور خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند. معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز برای نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی‌ها وارد مشهد شده و از مراکز و اقامتگاه‌های مختلف بازدید کرد؛ ضمن اینکه در روز‌های دهه پایانی صفر، ۱۵۰ نیرو از ۱۲ استان و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار پرسنل، کادر بهداشت و درمان کلان منطقه۹ به زائران خدمت می‌کنند. 
 
در روز‌های گذشته تمامی محور‌های منتهی به مشهد مقدس برای خدمات‌رسانی به زائران زیر پوشش قرار گرفت و این خدمات در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر اساس آمار‌ها حدود ۵ میلیون زائر تاکنون وارد مشهدالرضا شده‌اند که با ورود این شمار از زائران نزدیک به ۸۰ درصد از ظرفیت ۶۹۰ هزار نفری اسکان رسمی، موقت و اضطراری تأمین و تکمیل شده است. واحد‌های اقامتی رسمی نیز با بیش از ۹۰درصد تکمیل ظرفیت بیشترین میزان اقامت را به خود اختصاص داده‌اند. معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز با حضور در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی از مکان اسکان زائران جانباز و خانواده شهیدی که به مشهد مشرف شده بودند، بازدید کرد و در جریان ارائه خدمت‌رسانی به آنان قرار گرفت. به گزارش مهر، سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور روز دوشنبه با حضور در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی از مکان اسکان زائران جانباز و خانواده شهیدی که به مشهد مشرف شده بودند، بازدید کرد و در جریان ارائه خدمت رسانی به آنان قرار گرفت. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: «کاروان جانبازان دوچرخه سوار، شامل ۳۰جانباز قطع عضو و حتی نابینا از ملک‌آباد در فاصله ۴۰کیلومتری مشهد راهی حرم مطهر رضوی شدند.» حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده نامقی با بیان اینکه این کاروان به همراه سایر زائران پیاده ایثارگر در اداره کل بنیاد شهید پذیرایی شده و اسکان یافتند، افزود: «علاوه بر ساختمان اداره کل، ساختمان مناطق سه گانه بنیاد شهید مشهد و سالن ورزشی آسایشگاه جانبازان امام‌خمینی (ره) به اسکان زائران ایثار و غیرایثارگر حرم مطهر رضوی اختصاص یافته است.»
 خدمات بهداشتی در بهترین حالت
فعالیت ۲هزار نیروی درمانی و اورژانسی، نظارت ۸۰۰نفر کارشناس و بازرس بهداشت و محیط بر کنترل و نظارت اماکن، فعالیت ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها و اماکن اسکان زائران، راه‌اندازی دو بیمارستان صحرایی در بخش ملک‌آباد مشهد و در رینگ اطراف حرم، خریداری و افزایش موتور آمبولانس در بخش فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دهه پایانی صفر برای خدمت رسانی به زائران رضوی است. 
ضمن اینکه همزمان با این ایام ۱۳ اتوبوس - آمبولانس نیز به زائران پیاده امام رضا (ع) در اطراف حرم خدمت‌رسانی می‌کنند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره می‌گوید: «هر یک از این اتوبوس - آمبولانس‌ها دارای ۱۱ تخت بستری موقت که در اطراف حرم مطهر رضوی برای خدمت رسانی به زائران رضوی مستقر هستند.»
دکتر محمدعلی کیانی ادامه می‌دهد: «این اتوبوس - آمبولانس‌ها مثل یک بیمارستان کوچک طراحی و تجهیز شده‌اند که خدماتی از جمله جراحی‌های کوچک، بخیه‌زدن، بستری موقت چند ساعته و سرم‌تراپی در آن‌ها انجام می‌شود.» این مسئول از تهیه کوله‌های اورژانسی و فوریت‌های پزشکی خاص برای نخستین بار خبر داده و می‌گوید: «نیرو‌های اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی این دانشگاه با لباس اورژانس و کوله‌پشتی سورمه‌ای رنگ در صحن‌های حرم مطهر رضوی حضور دارند تا در صورت بروز حادثه سریع در محل حاضر شوند و درمان و اقدامات اولیه درمانی را انجام دهند تا از این طریق میزان آسیب به افراد کاهش پیدا کند.»
 ورود پاکستانی‌ها از مرز میرجاوه
طی روز‌های اخیر زائران پاکستانی در طریق الرضا (ع) با اشک شوق مسیر زاهدان- بیرجند- مشهد را طی کردند و خادمان خراسان جنوبی نیز با شور وصف ناشدنی برایشان سنگ تمام گذاشتند. مقصود زائران پاکستانی ثامن‌الجج (ع) است که این روز‌ها بسیاری از آنان مهمان مردم خراسان جنوبی بودند و مردم این استان نیز به همت خیرین در موکب‌های برپا شده از هیچ کمکی دریغ نکردند. مسئول کانون‌های زیارت خدمت رضوی خراسان جنوبی با بیان اینکه موکب‌های متعددی به عنوان میقات الرضا (ع) برای زائران امام رئوف (ع) در مسیر‌های مواصلاتی این استان تشکیل شده به موکبی که در محل مرقد علامه بهلول گنابادی راه‌اندازی شد، اشاره کرده و می‌گوید: «یک موکب در نهبندان به صورت مشترک بین خادمین آستان قدس رضوی و اوقاف ایجاد شده و موکب‌های دیگری نیز برای زائران در بیرجند و خضری فعال است.» علی‌اصغر عسگری با تأکید بر اینکه در مسیر‌های شهرستان طبس نیز موکب‌هایی برای خدمت به زائران سایر استان‌ها وجود دارد، ادامه می‌دهد: «البته اوقاف در شهرهایی، چون قاین نیز موکب برای زائران ایجاد کرده است. زائران پاکستانی که از مسیر زاهدان- بیرجند – مشهد به قصد زیارت عازم مشهد می‌شوند در موکب‌های ما مورد پذیرایی قرار می‌گیرند و در صورت تمایل استراحت می‌کنند.»
 اهل تسنن عاشق امام رضا (ع)
همه‌چیز به خراسان و شهر مشهد ختم نشده و در شهر‌های دیگر هم عاشقان امام رضا (ع) که نتوانسته بودند خود را به مرقد مطهر این امام رئوف برسانند به هر طریقی قدمی برداشتند تا دل امام زمام را شاد کنند. 
در این میان اهل سنت استان گلستان که عشق و ارادت خالصانه‌ای به اهل‌بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) و به ویژه امام رضا (ع) دارند، این امام همام در بینشان به «قزل امام» به معنای امام طلایی شهرت دارد. 
آن‌ها در این ایام با قرائت قرآن، دادن صدقه و پخت غذا‌های نذری در روز شهادت امام رضا (ع) عشق خود را به امام رئوف ابراز می‌کنند. 
در همین رابطه امام جمعه اهل سنت قره تپه بندرترکمن با بیان اینکه انسان‌ها هر کسی را که دوست داشته باشند، سعی می‌کنند خود را به او نزدیک کنند و رفتن به زیارت امام‌رضا (ع) یکی راه‌هایی است که ما را به ایشان نزدیک می‌کند به همین دلیل اهل سنت گلستان به زیارت این بزرگوار می‌روند، می‌گوید: «اهل سنت نام زیبای رضا را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند تا به این بهانه نام این امام را در دل ذکر کرده و بر زبان جاری کنند.» به گفته عبدالجبار آخوند میرابی، در کتاب دینی اهل سنت روایت شده است که بزرگان دین بر مزار مطهر امام‌رضا (ع) می‌رفتند و از خداوند درخواست می‌کردند به حرمت ایشان مشکلات آن‌ها را حل و حوائج آن‌ها را برآورده کند و دعا‌های آن‌ها اجابت می‌شد. وی تأکید می‌کند: «امام رضا (ع) محبوب و مورد احترام همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده و به گروه یا مذهب خاصی تعلق ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار