کد خبر: 1106174
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
پایتخت معنوی ایران، همزمان با روزهای پایانی ماه صفر میزبان میلیونها زائر عزاداری است که از نقاط مختلف کشور رو به مشهد نهاده‌اند تا آیین‌های سوگواری ایام غم آل‌الله را در کنار حرم حضرت ثامن الحجج در شهر امام رضا (ع) برپا دارند.
 

در روزهای پایانی ماه صفر، خیابان های امام رضا(ع)، آیت الله شیرازی، طبرسی و نواب صفوی در چهار جانب حرم مطهر رضوی، مملو از حضور هیاتها و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی است که به سمت حرم مطهر در حرکت هستند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی گفت: پارسال طبق سرشماری انجام شده همزمان با سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) یک میلیون و ۶ هزار نفر وارد حرم مطهر رضوی شده بودند که امسال یک میلیون نفر بیشتر از پارسال حضور پیدا کردند.

محمد توکلی با بیان اینکه امسال در ایام عزاداری محرم ۵۰۰ هیات مذهبی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند، افزود: پیش‌بینی می‌ شود در این روزها ۲ هزار و ۵۰۰ هیات عزاداری از مشهد و دیگر نقاط کشور به حرم مطهر شرفیاب شوند که این هیات‌ها از صبح دیروز با حضور در صحن‌های حرم مطهر و برپایی عزاداری در سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام مجتبی(ع)، حال و هوایی متفاوت را برای آستان ملکوتی امام هشتم(ع) رقم زدند.

وی ادامه داد: همزمان با سالروز وفات پیامبر اکرم(ص) ۱۶ موکب خدمت رسانی در مجموعه های ورزشی، مدارس و دیگر مکانهای اسکان عزاداران و همچنین ۱۴ موکب بین جاده ای در مسیرهای نیشابور، قوچان، سرخس و فریمان به مشهد برای خدمت رسانی استقرار یافتند.

طواف میلیونی سوگواران اهل بیت(ع) گرد مزار خورشید هشتم

به این مناسبت آستان قدس رضوی، خادمان و خادمیاران این آستان نیز تمام توان و امکانات خود را برای میزبانی شایسته از زائران و برپایی محافل باشکوه عزاداری پای کار آورده‌اند تا بار دیگر جلوه‌ای ماندگار از خدمت را به نمایش بگذارند.

افزایش تعداد خادمان و نوبت های خدمتی، تنظیف مکرر صحن‌ها و رواق‌ها، توزیع بسته‌های متبرک، افزایش ظرفیت مهمانسرای حضرت و برگزاری ده‌ها محفل عزاداری، از جمله خدمات پیش‌بینی شده مشهد در این ایام است.

این روزها خیابان آیت‌الله واعظ طبسی مشهد، در حدفاصل چهارراه خسروی و چهارراه شهدا، حال و هوایی دیگر دارد و مواکب خدمات‌رسان به زائران در ایام پایانی ماه صفر در میانه این خیابان مستقر شده اند، مواکبی که خادمان آن از گوشه و کنار ایران و حتی خارج از کشور به عشق امام هشتم(ع) در این ایام مشغول ارائه خدمات مختلف به زائران و مجاوران هستند.

خطبه خوانی شب شهادت

آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) رسمی بسیار قدیمی و کهن است که امسال نیز به رسم هر ساله، همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

طواف میلیونی سوگواران اهل بیت(ع) گرد مزار خورشید هشتم

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: آیین خطبه‌خوانی شب شهادت ثامن الحجج(ع) امشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد و با توجه به دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حضور زائران در این مراسم، صحن پیامبر اعظم(ع) به عنوان محل برگزاری آن انتخاب شده است.

توکلی افزود: قرائت خطبه شب شهادت امام رضا(ع)، مرثیه‌سرایی و شمع گردانی از جمله بخش‌های این مراسم آیینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه آیین شام غریبان نیز فرداشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود، گفت: در آیین یاد شده، کاروان خادمان بارگاه منور رضوی با شمعدان‌های لاله در دست، حرکت خود را از تقاطع شهید شوشتری در خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر آغاز می‌کنند و سپس با اجتماع در صحن انقلاب، همراه با زائران به عزاداری و سوگواری می‌پردازند. سالهای گذشته این آیین در چهارراه شهدا به سمت حرم مطهر برگزار می‌شد.

سرپرست معاونت خدمات و رفاه زائران حرم مطهر رضوی هم گفت: در روزهای پایانی ماه صفر، توزیع غذا از ۲۳ هزار وعده به ۴۰ هزار وعده ناهار و شام افزایش پیدا می‌کند و ۲ هزار وعده غذا نیز در حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود و با ایجاد ۱۳۲ موکب در حریم مطهر رضوی، روزانه ۵۰۰ هزار وعده شام و ناهار نیز بین عزاداران توزیع خواهد شد.

محمد شبان افزود: چایخانه های حرم مطهر نیز به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند و برای این ایام ۱۱ میلیون لیوان چای در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین۲ بیمارستان صحرایی در ۲ طرف حرم مطهر و ۷۲ دستگاه آمبولانس در حریم حرم مطهر رضوی مستقر می‌شوند.

سرپرست معاونت خدمات و رفاه زائران حرم مطهر رضوی گفت: قفسه های نگهداری امانات هم از هفت هزار و ۵۷۱ قفسه به ۱۱ هزار قفسه و تعداد صندلی های چرخدار از هزار و ۷۰۰ به ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی افزایش می‌یابد.

علاوه بر آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیاتهای مذهبی نیز به خدمت رسانی زائران مشغول هستند که محور تمرکز فعالیت آنها در خیابان امام رضا(ع) است که دست‌کم ۱۱۰ موکب در حال ارائه خدمت هستند.

طواف میلیونی سوگواران اهل بیت(ع) گرد مزار خورشید هشتم

در مسیر بهشت

رییس مرکز رسانه و اطلاع‌رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: طرح "در مسیر بهشت" همزمان با سالروز وفات پیامبر اعظم(ص) میزبانی از زائران دهه پایانی صفر را با مشارکت هیات‌ها و مراکز فرهنگی و مردمی از پایانه مسافربری مشهد تا حرم مطهر رضوی آغاز کرد.

عبدالله ابراهیمی افزود: طرح در مسیر بهشت که از دیروز در راستای فرهنگ میزبانی و استقبال از زائران امام مهربانی‌ها با برپایی ۱۱۰ موکب در خیابان امام رضا(ع) مشهد آغاز شد، تا پنجم مهرماه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: پذیرایی از زائران و عزاداران، فعالیت های فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و بهداشتی برخی از خدماتی است که در این مواکب و ایستگاه‌ها ارائه می شود. این مواکب از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب پذیرای میهمانان امام هشتم(ع) هستند. 

رییس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار است که در مشهد مقدس در این قالب و گستردگی برگزار می شود، افزود: میزبانی و پذیرایی از زائران و عزاداران با وجود کثرت و جمعیت فراوان با آرامش و نظم قابل قبولی در حال اجرا است .

ابراهیمی گفت: با توجه به اطلاع رسانی ها و پوشش اخبار این مراسم که توسط اصحاب رسانه استان در حال انجام است، لحظه به لحظه بر حضور مردم و همچنین استقبال از طرف هیات‌ها و مراکز فرهنگی و گروههای مردمی در خصوص پذیرایی از زائران افزود شده و این طرح با قوت در روز چهارم و پنجم مهرماه ادامه خواهد داشت.

امسال همه مسوولان و نهادهای خراسان رضوی دست به دست هم داده اند تا به بهترین صورت ممکن از زائران و عزاداران دهه پایانی ماه صفر، که برآورد شده بین ۶ تا هشت میلیون نفر باشند، خدمت‌رسانی شود.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار