کد خبر: 1105467
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
امسال با توجه به ازدحام جمعیت و انسداد مقطعی مرز زمینی به سمت عراق که باعث شد جمعی از عاشقان حسینی توفیق حضور در راهپیمایی اربعین و زیارت کربلا را به دست نیاورند
فریبا کیانی

امسال با توجه به ازدحام جمعیت و انسداد مقطعی مرز زمینی به سمت عراق که باعث شد جمعی از عاشقان حسینی توفیق حضور در راهپیمایی اربعین و زیارت کربلا را به دست نیاورند، حالا در دهه آخر صفر و سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در کنار کاروان‌های زیارتی، با پای پیاده راه جاده‌های منتهی به حرم مطهر رضوی را در پیش خواهند گرفت. بر همین اساس پیش‌بینی شده است حدود ۸ میلیون زائر از طریق حمل و نقل عمومی، زمینی، ریلی و هوایی خود را به «حرم عشق» برسانند و حالا تمام خراسان رضوی در آماده باش است تا میزبان شایسته‌ای برای میهمانان امام غریبان باشد.

هر روز و ساعتی که می‌گذرد بر تعداد زائران امام رضا (ع) افزوده می‌شود. عاشقانی که از طرق مختلف و به‌خصوص با پای پیاده راه مشهد مقدس را در پیش گرفته‌اند تا خود را به قرارگاه دل‌ها برسانند.
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی روز‌های اخیر در قالب ستاد و قرارگاه، جلسات زیادی را با مدیران شهری و استانی جهت خدمات دهی مطلوب و اسکان و رفاه زائران برگزار کرده است، گفت: «نباید غافلگیری فروردین ماه امسال در مواجهه موج حضور زائران تکرار شود. این مسئله مهم باعث شد پیشتر پیش‌بینی لازم جهت ارائه خدمات شایسته برای زائران در پایان ماه صفر با همکاری مسئولان شهری و استانی اعم از تولیت آستان قدس رضوی، فرماندار مشهد، شهردار مشهد و همچنین کسبه و اصناف و مجاوران مشهد مقدس به صورت ویژه برنامه‌ریزی شود.»
حضور ۶ تا ۸ میلیون زائر
امسال حضور زائران در دهه آخر صفر با توجه به مقارن شدن با پایان شهریور نسبت به دو سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود بین ۶ تا ۸ میلیون میهمان مشهد شوند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران نقش مردم در میزبانی از زائران را اصیل و با سابقه تاریخی خوانده و با اعلام اینکه ۶۰۰ هزار اسکان در هر شب برای زائران در نظر گرفته شده است، گفت: «اسکان این زائران در هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، کمپ‌ها و حتی ادارات دولتی صورت می‌گیرد.» وی استفاده از ظرفیت مردمی در پویشی به نام «هم محله‌ای امام رضا (ع)» را برای اسکان، راهنمای زائر، اعلام تخلفات، اطلاع‌رسانی از محل‌های اسکان، خدمت به زائر و... مهم دانست.
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد ادامه داد: «۵۰۰ مغازه در بافت مرکزی شهر شناسایی شده تا ارزاق مورد نیاز زائران در قالب ۱۳ کالا با قیمت مصوب به آنان ارائه شود.»
در همین راستا محمد توکلی معاون اماکن متبرکه حرم رضوی نیز با پیش‌بینی حضور ۲ هزار و ۵۰۰ هیئت مذهبی در حرم مطهر رضوی، از برپایی ۱۴ موکب در جاده‌های منتهی به مشهد و ۱۶ موکب در مدارس، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی خبر داد که بر همین اساس آمادگی لازم برای میزبانی از زائران ایجاد شده است.
مدیر خدمات رفاه زائران حرم مطهر رضوی نیز با تأکید بر افزایش خدمت رسانی در میهمانسرای حضرت از ۲۳ هزار وعده ناهار و شام در هر روز به ۴۰ هزار وعده گفت: «توزیع روزانه ۲ هزار صبحانه گرم ویژه هیئات مذهبی و ۱۰۰ هزار بسته صبحانه بین زائران انجام می‌شود.»
این مسئول، افزایش قفسه امانات از ۷ هزار به ۱۱ هزار، افزایش صندلی چرخدار به ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی، آمادگی برای اسکان ۷۰ هزار زائر در حسینیه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی سطح شهر مشهد، فعالیت شبانه روزی چایخانه‌های حرم با ظرفیت توزیع ۱۱ میلیون لیوان چای، توزیع ۳ هزار لیوان متبرکات و شربت، توزیع بیش از ۵ میلیون بطری آب آشامیدنی، برپایی ۴۲ پایگاه امدادی، استقرار ۷۲ دستگاه آمبولانس در حرم مطهر و محدوده آن را از دیگر اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام اعلام کرد.
اجرای برنامه با محوریت سبک زندگی امام
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای ۲۵ برنامه محوری فرهنگی و تبلیغی با محوریت خردورزی در سبک زندگی امام رضا (ع) و مقاومت و جهاد در حرم رضوی خبر داد.
برگزاری جلسات سخنرانی با حضور اساتید برجسته در قالب ویژه برنامه «سلسله الذهب»، برگزاری دو اجتماع عزاداری ویژه رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و سالروز شهادت امام رضا (ع) در صحن پیامبر اعظم (ص)، برنامه‌ای به نام «پابوس» ویژه زائران پیاده علی بن موسی الرضا (ع) در رواق دارالهدایه، برگزاری محفل سوگواری «ابناء الرضا» ویژه زائران نوجوان، نمایش آیینی «آسمان هشتم» و همچنین برنامه «مسیر الانتصار» و «ضیافت الحسین» ویژه زائران غیر ایرانی و عرب زبان از برنامه‌های فرهنگی این ایام است.
خدمات شهری قوی‌تر از همیشه
شهردار مشهد با اشاره به اینکه تمام ظرفیت شهرداری اعم از اماکن اداری، ورزشی، سالن‌های بحران و پارک‌هایی که قابلیت تبدیل کمپ اسکان را دارد در خدمت زائران سواره و پیاده در دهه پایانی صفر قرار می‌گیرد، گفت: «هیچ گونه خط قرمزی برای کمک به دولت در خصوص ساماندهی زائران نداریم. سهم شهرداری از ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت اسکان ۱۰ درصد و حدود ۶۰ هزار است و تلاش می‌کنیم ظرفیت کمپ غدیر را از ۸ هزار نفر به ۱۴ هزار نفر برسانیم. هر چند اگر ۶۰۰ هزار نفر ظرفیت فراهم کنیم باز هم این میزان برای حجم زائری که به مشهد خواهد آمد کم است و پویش مردمی «هر خانه یک زائرسرا» بخشی از این کمبود و خلأ را فراهم می‌کند.»
سیدعبدالله ارجاعی در رابطه با تأمین حمل و نقل عمومی زائران نیز تصریح کرد: «در حوزه جابه‌جایی مسافر برون شهری نیز اگر شرکت‌های حمل و نقلی بخواهند کاری که در اربعین با زائران در پایانه مسافربری کردند انجام دهند، اتوبوس‌ها را وارد سیستم حمل و نقل شهری می‌کنیم.»
مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد
«همه مدارس و دانشگاه‌های مشهد هفته اول مهر تعطیل است و این اماکن به اسکان زائران اختصاص می‌یابد.»
این بخشی از حرف‌های فرماندار مشهد است که در حاشیه افتتاح قرارگاه عملیاتی خدمات زائر عنوان کرده و با تأکید بر اینکه میهمان‌نوازی شایسته را به همگان نشان خواهیم داد و با بیان اینکه کمیته اسکان و رفاه زائر با همکاری معاونت سیاسی و کمیته تأمین و تنظیم و نظارت بر بازار زیر نظر معاونت توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری فعالیت دارد، گفت: «در دهه پایانی صفر ارزاق عمومی مورد نیاز جمعیت زائر و مجاور در مشهد تأمین شده است و برای توزیع این اقلام ۵۰۰ مرکز و واحد صنفی، اقلام شانزده‌گانه را با قیمت مصوب توزیع می‌کنند، چهار پایگاه نیز اطراف حرم رضوی وظیفه نظارت برای عرضه صحیح این اقلام را به عهده دارند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار