کد خبر: 1105403
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
رسول سنایی راد

حماسه عاشورایی امام حسین (ع) تجلی شجاعت و قهرمانی ایستادن در برابر زور و ستم و الهام‌بخش مظلومان و ستمدیدگان برای قیام و مبارزه است و حرم امام حسین (ع) در کربلا نیز نمادی برای بقا و ماندگاری این حماسه بزرگ در حافظه تاریخی شیعه به حساب می‌آید.
از این رو حکومت‌های جبار و ستمگری که بیداری شیعیان را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دیده‌اند، تخریب این حرم و تعطیلی زیارت آن را دنبال می‌کرده‌اند و شدت عمل آنان متناسب با هراس و کینه‌شان بوده است. مثلاً در دوره حاکمیت عباسیان که حدود ۶۰۰ سال طول کشیده، حرم امام حسین و حتی شهر کربلا چندین بار مورد حمله و تخریب قرار گرفته و فردی، چون متوکل عباسی که بیشترین ضدیت با اهل بیت رسول خدا (ص) و ترس از قیام شیعیان را داشت، چند‌بار اقدام به تخریب حرم و حتی شخم زدن و به آب بستن محدوده آن کرد تا هیچ اثری باقی نماند. در همین دوران اقدامات سختگیرانه مثل بریدن دست تا کشتن زائران امام حسین (ع) انجام می‌شد تا مانع ارتباط‌گیری جامعه شیعی و علاقه‌مندان اهل بیت رسول خدا با تاریخ کربلا و الهام گرفتن از قیام حسینی شوند.
همان‌گونه که در تاریخ معاصر ارتش بعثی عراق به فرماندهی حسین کامل، داماد صدام در جریان انتفاضه شعبانیه مردم عراق، برای درهم شکستن این قیام مردمی به حرم امام حسین (ع) هجوم برد و به آن آسیب‌های جدی رساند، تخریب و آسیبی که به زعم رژیم دیکتاتور بعثی می‌تواند انگیزه مقاومت را درهم بشکند.
اما در نقطه مقابل امامان معصوم و علمای شیعه بر تعظیم و عمران حرم امام حسین و زیارت آن تأکید و اصرار داشته و زیارت اربعین را که نماد اولین زیارت رسمی و تاریخی قبر امام حسین است، در زمره نشانگان ایمان شیعی قرار دادند. چرا که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «اربعین نشانه اراده پروردگار برای برافراشته کردن پرچم اسلام اهلبیت است.»
مراسم زیارت اربعین با برخورداری از چند ویژگی، نوعی رزمایش و تمرین برای قیام آخرالزمانی به حساب می‌آید که با توجه به این ویژگی‌ها، رهزنانی آن را نمی‌پسندند و برای تعطیلی یا کم رنگ کردن آن، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. ویژگی‌هایی چون؛
۱- شکل‌گیری بزرگ‌ترین اجتماع معنوی و مذهبی روی کره زمین در یک بازه زمانی کوتاه که امسال از رکورد ۲۱ میلیون نفری عبور کرد و هیچ اجتماع مذهبی دیگری در چنین بازه زمانی به این تعداد برگزار نمی‌شود.
۲- برگزاری به شکل کاملاً مردمی و داوطلبانه که با وجود محدودیت‌ها، هزینه‌ها، خطرات و زحمات در فاصله‌های دور پیاده‌روی، تمامی هزینه‌های عزیمت، اسکان، پذیرایی به صورت اختیاری و داوطلبانه، همراه با شوق و حلاوت انجام می‌شود.
۳- برخورداری از هماهنگی، همکاری، همدلی و هم‌افزایی حداکثری بین شرکت‌کنندگان و رنگ باختن تمامی تفاوت‌ها و شکاف‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تقویت اخوت، وحدت و ایثار که به آن شکلی از اردوگاه کار جمعی و مشارکت فعال و اثربخش می‌دهد.
۴- محوریت محبت اهلبیت علیه السلام و عشق امام حسین در این اجتماع بزرگ که جان مایه اصلی انسجام، اتحاد و استحکام این مراسم با حضور افراد و قومیت‌های گوناگون از کشور‌های مختلف و حتی ادیان و مذاهب متفاوت به حساب می‌آید.
همین ویژگی‌ها است که امکان برگزاری مراسم اربعین امسال را فراتر از هرگونه حاشیه‌سازی میسر ساخت. اجتماع ۲۲ میلیونی اربعین امسال در حالی انجام شد که کشور عراق از تنش‌های سیاسی داخلی رنج می‌برد و کرونا نه تنها بر اقتصاد عراق اثر گذاشته بود بلکه موجب تعویق دو ساله سفر اربعین مشتاقان زیادی هم شده بود که امسال به دنبال جبران آن بودند و برآورد‌های جمعیتی را با اخلال مواجه می‌کردند. آثار خشکسالی و گرمای هوا را هم باید به عنوان عوامل بازدارنده یا موانع دیگر بر سر راه این مراسم ذکر کرد که نه تنها برای زائران غیر عراقی، بلکه برای میزبانان عراقی هم تولید زحمت می‌کرد.
همچنین موج منفی رسانه‌ای و فضاسازی سیاسی امپراتوری رسانه‌ای استکبار جهانی و دنباله‌های منطقه‌ای آنان، علیه این مراسم را هم باید به موارد فوق اضافه کرد که با وقاحت تلاش می‌کردند چهره این مراسم معنوی و نورانی را مخدوش و آن را یک مانور تبلیغی – سیاسی صرف جلوه دهند. اما عشق زائران، همکاری دولتمردان عراقی و میزبانی مردم سخاوتمند و کریم آن کشور زمینه‌ساز برگزاری این مراسم پرشکوه‌تر و معظم‌تر از هر دوره دیگر شد و پیوند حافظه تاریخی با حماسه حسینی و آمادگی برای حرکت در آن مسیر تاریخی را با پرچم ظلم‌ستیزی و مبارزه بر هرگونه تفرعن و تکبر استعلایی و سلطه‌جویانه را توسط این اجتماع بزرگ حماسی به رخ جهانیان کشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار