کد خبر: 1104793
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «ولع حکم اعدام را کنار بگذاریم» که از قول یک استاد حقوق دانشگاه تهران بیان شده، به مخالفت با اعدام قاچاقچیان یا توزیع‌کنندگان مواد مخدر پرداخته است. بهانه نوشتن این گزارش و گفتگو با آن استاد حقوق، تجمع خانواده‌های محکومان به اعدام مقابل ساختمان دادستانی شهرستان کرج است.
شرق نوشته: «مسئله تغییر قانون اعدام در یکی دو سال گذشته با جدیت بیشتری از سوی فعالان مدنی و اجتماعی در ایران بیان شده است. شبکه‌های اجتماعی همواره محل بیان این مطالبات بوده، اما برگزاری تجمعی از سوی خانواده اعدامی‌ها حداقل در سال‌های گذشته، امری کم سابقه به شمار می‌رود. در این تجمع شعار "اعدام نکنید"، "نه به اعدام‌" و "ما مخالف اعدامیم‌" از سوی حاضران بیان شد. این شعار‌ها روی پلاکارد‌ها و بنر‌های همراه آنان نیز نوشته شده بود.»
گزارش شرق به نحوی نوشته شده که حس ترحم برای اعدامی‌ها برانگیخته شود: «در یکی از فیلم‌های منتشر شده از تجمع برگزار شده مقابل یکی از ساختمان‌های قوه قضائیه، یکی از تجمع‌کنندگان با صدای بلند از مخالفت خود با اعدام می‌گوید. او در بخشی از اظهاراتش، با بیان اینکه "من این درد را چشیده‌ام. با گوشت و پوست و استخوانم این درد را چشیده‌ام"، می‌گوید: "دلم نمی‌خواهد هموطن من اعدام شود. هیچ کس نباید اعدام شود. " همزمان با اظهارات او، صدای گریه زنانی شنیده می‌شود که احتمالاً حکم اعدام برای عزیزانشان صادر شده است. در پشت سر گوینده این جملات نیز، بنری در دست مردم گرفته شده که روی آن نوشته‌اند، نه به اعدام مواد مخدر».
طبیعی ا‌ست که هر فردی، هر قدر مجرم و گنهکار برای خانواده‌اش عزیز است و احساسات بر آن‌ها غلبه خواهد کرد. اما تابلوی «نه به اعدام مواد مخدر» را باید مقابل خانواده‌هایی بالا برد که از سر موادفروشی دیگری یا قاچاق انبوه مواد، زندگی‌هایشان از هم پاشیده و یا عضوی از خانواده را از دست داده‌اند. شرق در ادامه می‌نویسد: «اساتید حقوق جزا، حقوق عمومی و حقوق اساسی هم بار‌ها و بار‌ها در اظهاراتی جداگانه مخالفت خود با صدور حکم اعدام را بیان کرده‌اند. یکی از این افراد، محسن برهانی، معاون گروه جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران است. این استاد حقوق و جزا ساکن قم، خواستار لغو و محدود شدن مجازات اعدام است و به خبرنگار شبکه شرق می‌گوید: این چه ولعی است که ما در جامعه داریم و فقط به دنبال اعدام کردن هستیم. آنچه به عنوان راه‌حل برای اکثر مشکلات جامعه و کشور ارائه می‌شود، در حقیقت سندروم اعدام درمانی است.»
این استاد حقوق البته نگفته راه‌حل قضیه چیست و صرفاً با اتهام زنی در مورد وجود ولع اعدام، اعلام موضع کرده است.
همزمان وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی نیز در مطلبی، از صدور حکم اعدام برای زورگیر اتوبان نیایش انتقاد کرده است.
بی‌بی‌سی همچنین عصردیروز مدعی شد تعدادی از خانواده‌های محکومان به اعدام مقابل ساختمان قوه قضائیه تجمع کرده‌اند. بی‌بی‌سی ادعا کرد این تجمع با برخورد نیرو‌های امنیتی روبه‌رو شده و تعدادی از معترضان بازداشت شدند. این وب‌سایت در عین‌حال از تعداد بازداشتی‌ها و سرنوشت آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار