کد خبر: 1104781
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
جام که هیچ، پای شاگردان بنا به سکو هم نرسید!
پای کشتی فرنگی ایران به سکوی جهان نرسید! تیمی که با وعده قهرمانی راهی بلگراد شده بود، نه فقط ایران که دنیا را هم بهت‌زده کرد وقتی با ارائه یکی از بدترین نمایش‌ها کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان از کسب هرگونه عنوانی بازماند و تا قبل از اختتامیه در ۹ وزن از ۱۰ وزن موفق به کسب تنها دو مدال شد!
دنیا حیدری

همه نگاه‌ها به گرایی بود. نابغه وزن ۶۷ کیلوگرم ایران در طول یک‌سال اخیر حضور در دو فینال مسابقات جهان و المپیک را تجربه کرده بود، حضوری درخشان که هر بار نیز خوش‌رنگ‌ترین مدال را با خود به همراه داشت. کسب طلای جهان و المپیک دلیل خوبی بود برای امید بستن به هت‌تریک محمدرضا گرایی در کسب گردن‌آویز طلا. مدالی که می‌توانست مرهمی باشد بر ناکامی هشت وزنی که عدم موفقیت‌شان همه را شوکه کرده بود، اما بدیمنی این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان فینال وزن ۶۷ کیلو را هم شامل شد تا گرایی با وجود آنکه تا فینال به هیچ حریفی امتیاز نداده بود و در ابتدای مصاف با کشتی‌گیر صرب هم ۴ بر صفر پیش بود در نهایت برابر نماینده میزبان تن به شکست دهد و به مدال نقره اکتفا کند!
محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور نخست، اسماعیل اف قزاق را با نتیجه مقتدرانه ۹ بر صفر در دور دوم کنار زد برای راه یافتن به یک‌چهارم نهایی و رویارویی با هان سوریو از کره‌جنوبی که طلای جهان را در کارنامه داشت، اما در نهایت ۵ بر صفر برابر مرد مریخی ایران به زانو درآمد تا گرایی برخلاف روند ناکام هم‌تیمی‌های خود به نیمه‌نهایی راه یابد. در این مرحله گرایی موفق به برتری ۸ بر صفر مقابل جانی ختسوریانی از گرجستان شد و برای سومین بار پیاپی در طول یک‌سال به فینال راه یافت. اما برخلاف انتظار و با وجود آنکه در ابتدای کار ۴ بر صفر از حریف پیش بود با حساب ۴ بر ۵ به ماته نمس، نماینده میزبان این رقابت‌ها که برنز جهان را در کارنامه دارد، باخت تا در ادامه ناکامی تیم بنا، دست او هم به گردن‌آویز طلای این رقابت‌ها نرسد!
کشتی گرایی و حریف صربستانی نشان داد حق با علیرضا لرستانی، پیشکسوت کشتی ایران است که می‌گوید کادر فنی تیم ملی فرنگی ایران باید تقویت شود. نمس خوب می‌دانست کشتی‌گیر ایرانی حریفی نیست که بتواند بدون از دست دادن امتیاز مقابلش قهرمان شود، به همین دلیل برخلاف قهرمان المپیک برای ثانیه به ثانیه شش دقیقه مبارزه‌اش با گرایی برنامه داشت و با شناخت کافی از حریف ایرانی خود توانست برخلاف انتظار همگان پیروز میدان باشد. موفقیتی که نشان از آنالیز خوب گرایی توسط او داشت و گرایی درست به همان شیوه‌ای که از توکیو تا بلگراد از همه حریفانش امتیاز گرفته بود، کشتی گرفت و همان شرایطی را برای حریف صرب فراهم کرد که می‌خواست.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران که سال گذشته با اختلافی شش امتیازی با روسیه، نایب‌قهرمان جهان شده بود این‌بار با ارائه نمایشی ناامید‌کننده و صدالبته دور از انتظار در غیاب قهرمان دوره قبل و همچنین بلاروس (به دلیل محرومیت) نه فقط نتوانست خودی نشان دهد و به جام قهرمانی یورش ببرد که از رفتن روی سکو هم بازماند، چراکه درست در همان شبی که گرایی از دستیابی به گردن‌آویز طلا باز ماند، از دو نماینده راه یافته ایران به رده‌بندی تنها ساروی به مدال (برنز) دست یافت و علیزاده با قبول شکست مقابل حریف ترک دستش از مدال کوتاه ماند. ناصر علیزاده تنها نماینده ایران در چهار وزن نخست بود که در دیدار رده‌بندی برابر علی چنگیز از ترکیه روی تشک رفت و در پایان با ارائه نمایشی ضعیف با نتیجه سنگین ۷‌بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند و به عنوان پنجمی بسنده کرد.
علیزاده در دور نخست در یک کشتی نزدیک و مصافی تنگاتنگ با میگرومینگوزی از ایتالیا به برتری ۶ بر ۵ دست یافت و به یک‌هشتم صعود کرد. در این مرحله آتابک عزیز بکوف قرقیزستانی و دارنده سه نقره آسیا را ۵ بر ۳ و در شرایطی که ۳ بر یک از حریف عقب بود با یک اخطار و بارانداز او را شکست داد تا در یک‌چهارم نهایی برابر علی بیسلطانوف قهرمان ۲۰۲۲ اروپا از دانمارک روی تشک برود. کشتی که با حساب ۲ بر یک به سود حریف خاتمه یافت تا کار علیزاده به گروه بازنده‌ها بکشد. نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران در این مرحله مقابل بارتلمی تشوشا از کنگو ۹ بر صفر به برتری رسید و به دیدار رده‌بندی رفت، اما با شکست برابر حریف ترک در گام آخر هرچه رشته بود پنبه شد و دستش از کسب مدال کوتاه ماند، درست همانند نجاتی، نماینده وزن ۶۳ کیلوگرم و مهدی محسن‌نژاد، کشتی‌گیر وزن ۶۰ کیلوگرم.

نقره گرایی تنها دستاورد یاران بنا در هشت وزن نخست نبود و ساروی نیز به گردن‌آویز برنز این رقابت‌ها دست یافت، اما کسب تنها دو مدال برای تیمی که فصل قبل به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافته بود زیبنده و قابل قبول نیست. هرچند تیم ایران هنوز یک شانس دیگر هم دارد.
در ۹۷ کیلوگرم، محمد هادی ساروی که در دور نخست به قید قرعه استراحت داشت، کار خود را با برتری ۸ بر صفر مقابل فلیکس بالدوف نروژی در مرحله دوم آغاز کرد تا مقتدرانه راهی یک‌چهارم نهایی شود و در این مرحله نیز به برتری ۷ بر صفر برابر رستم آساکولوف ازبکستانی دست یافت و راهی نیمه‌نهایی شد، اما در نبرد مقابل آرتور الکسانیان، قهرمان المپیک و جهان به شکست ۳ بر یک تن داد تا کارش در رده‌بندی برای کسب برنز این رقابت‌ها به مصاف با یاشار از ترکیه کشیده شود. دیداری که البته با نتیجه ۶ بر صفر به سود کشتی‌گیر ایران تمام شد تا بعد از چراغی که گرایی با کسب نقره این رقابت‌ها روشن کرد، ساروی نیز دومین مدال‌آور ایران در این رقابت‌ها باشد. مدال‌آورانی که در نهایت جمع‌شان با مدال میرزازاده سه نفره شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار