کد خبر: 1104738
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
در حالی که ایران از کلکسیون پرتعدادی از پهپاد‌های با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بهره می‌برد، فرمانده نزاجا گفته پهپاد آرش۲ مخصوص حمله به دو شهر مهم تل‌آویو و حیفا در سرزمین‌های اشغالی ساخته شده است.

در حالی که ایران از کلکسیون پرتعدادی از پهپاد‌های با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بهره می‌برد، فرمانده نزاجا گفته پهپاد آرش۲ مخصوص حمله به دو شهر مهم تل‌آویو و حیفا در سرزمین‌های اشغالی ساخته شده است.
روز گذشته امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی صف اول با اشاره به توانمندی این نیرو در حوزه پهپادی گفت که پهپادر آرش ۲ برای نابودی تل آویو و حیفا تهیه شده و علاوه بر این، در ارتش ساختاری نیز برای نابودی رژیم صهیونیستی فراهم شده است.

این صحبت‌های امیری حیدری که با بازتاب‌های فراوانی روبرو بوده است پس از آن صورت گرفت که ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو رزمایش متوالی قدرت پهپادی خود بخصوص قدرت پهپاد‌های انهدامی آرش را آزمایش کرد. البته پیش از این نیز ارتش از دستاورد‌های دیگر خود در حوزه پهپادی مانند رونمایی از پایگاه پهپادی زیر زیرزمینی ۳۱۳ و ناو دسته پهپادبر رونمایی کرده بود که نشان‌دهنده عزم جدی برای پیشرفت در حوزه پهپادی بود.

از سوی دیگر هفته گذشته سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی که در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان روبیکا منتشر کرد نسبت به همکاری برخی کشور‌های منطقه با ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین و عضویت ارتش این رژیم در سازمان تروریستی سنتکام هشدار داد.

مدت‌ها است که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه پهپادی کرده‌اند و در این زمینه به دستاورد‌های قابل توجهی هم رسیده‌اند و موفق به طراحی و تولید انواع پهپاد‌ها با کاربری‌های متفاوت شده‌اند. جنگ‌های اخیر در منطقه مانند تجاوز عربستان به یمن، جنگ قره باغ و جنگ اوکراین نیز نشان داد که این سرمایه گذاری به درستی انجام شده است.

پیشرفت ایران در حوزه پهپادی تا جایی بوده است که کشورمان به عنوان یکی از کشور‌های صاحب سبک در حوزه پهپادی مطرح شده و توانسته علاوه بر تامین نیازمندی‌های خود، راه را برای فروش پهپادی ایرانی در بازار‌های جهانی نیز باز کند.

علاوه بر آن نیرو‌های مسلح کشورمان همپای ارتقا توانمندی خود، توانمندی پهپادی جبهه مقاومت را نیز افزایش داده اند بصورتی که امروز شاهد ایجاد شبکه یکپارچه پهپادی در این جبهه هستیم. اثرگذاری این شبکه پهپادی نیز آنچنان بوده است که آمریکایی‌ها را وادار به اعتراف درباره قدرت پهپادی ایران کرد و به فکر ایجاد یک شبکه یکپارچه پدافندی برای مقابله با آن انداخت.

در ادبیات دفاعی نیرو‌های مسلح کشورمان همواره از رژیم صهیونیستی به عنوان یک تهدید جدی نامبرده شده است و بر همین اساس هم همواره طرح‌هایی برای مقابله با این رژیم در دکترین دفاعی ایران تدوین شده است. قطعا بر این اساس تسلیحات مناسبی هم در ساختار نیرو‌های مسلح برای رویارویی احتمالی با این رژیم تهیه شده است که بدون شک یکی از آن‌ها پهپاد‌هایی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و بیش از آن است.

در سازمان رزم پهپادی ارتش و سپاه نیز پهپاد مراقبتی، رزمی و انهدامی با این برد توسط متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

پهپاد آرش ۲ یکی از پهپاد‌های ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتری است که توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده است. این پهپاد که از یک موتور پیستونی بهره می‌برد بدنه‌ای استوانه‌ای شکل با یک تیل عمودی دارد و دو بال آن در انتهای بدنه قرار گرفته اند.

پهپاد آرش ۲ از روش پرتاب بوسیله جیتو استفاده می‌کند و همین امر آن را بی نیاز از باند برای پرواز کرده است. به این ترتیب پهپاد آرش قادر است از انواع پرتابگر‌های متحرک به سمت اهداف به پرواز درآید و این موضوع آن را به یک پهپاد راهکنشی با قبلیت تحرک بالامبدل می‌سازد که به بهره‌برداران آن امکان بکار گیری از آن در محیط‌های مختلف جغرافیایی را می‌دهد.

در جریان بازدید سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم از نمایشگاه دستاورد‌های نزاجا در اصفهان نوع جدید این پهپاد مجهز به جستجوگر اپتیکی نیز به نمایش در آمد که دقت اصابت به هدف این پهپاد را افزایش می‌دهد.

`پهپاد فطرس یکی از پهپاد‌های ساخت صنایع هوایی وزارت دفاع است که شاید بتوان آن را اولین پهپاد پهن پیکر ایرانی نامید. این پهپاد با مداومت پروازی ۳۰ ساعت برد عملیاتی ۲۰۰۰ کیلومتری دارد و قادر است تا ارتفاع ۲۵ هزار پا اوج بگیرد. پهپاد فطرس توانایی حمل دو موشک یا بمب را دارد. البته اخیرا این پهپاد در پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش در کنار پهپاد کروز حیدر به نمایش گذاشته شد که در صورت مسلح شدن به این سلاح توانایی‌های عملیاتی آن ارتقا می‌یابد.

پهپاد مهاجر ۶ دیگر پهپاد ایرانی با برد ۲۴۰۰ کیلومتر است که توسط صنایع هسا وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی و تولید شده است و ارتش و سپاه بکارگیرندکان این پهپاد هستند. علاوه بر این پهپاد مهاجر ۶ به برخی کشور‌ها مانند عراق نیز فروخته شده است. مهاجر ۶ یک پهپاد مراقبتی و رزمی است که قابلیت حمل ۴ بمب قائم یا ۲ موشک الماس را دارد و از یک دوربین عقاب ۴ با قابلیت تصویربرداری در روز و شب و بزرگنمایی ۳۰ برابر برخوردار است.

مهاجر ۶ با مداومت پرواز ۱۲ ساعته می‌تواند مساحتی برابر با ۱۰ هزار کیلومتر مربع (به اندازه استان قم) را پایش کند و با بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا اوج بگیرد.

پهپاد‌های سری کمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیگر پهپاد‌های ایرانی با برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر هستند که بدست متخصصان نهاجا طراحی و تولید شده‌اند.

پهپاد کمان ۱۲ با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۱۰ ساعت قابلیت برخاست از باند‌هایی با حداقل طول ۴۰۰ متر را دارد. این پهپاد با شعاع عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل محموله‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و حداکثر وزن آن هنگام برخاست ۴۵۰ کیلوگرم است. این پهپاد علاوه بر نقش نظارتی می‌تواند بمب‌های قائم یا موشک‌های الماس را نیز به عنوان سلاح با خود حمل کند.

پهپاد کمان ۲۲ برادر بزرگتر پهپاد کمان ۱۲ است که با مداومت پروازی ۲۴ ساعته بردی معادل ۳۰۰۰ کیلومتر داشته و توان حمل ۳۰۰ کیلوگرم انواع تسلیحات هوا به زمین و هوا به هوا به همراه سامانه‌های جنگ الکترونیک را دارد. مسلح شدن این پهپاد به پهپادکروز‌های حیدر نقش موثری در ارتقا قابلیت‌های عملیاتی آن خواهد داشت.

اما شاید بتوان مهمترین پهپاد‌های اسرائیل زن ایران را پهپاد‌های سری شاهد دانست. این پهپاد‌ها که در کلاس‌های مختلف با ماموریت‌های متنوع توسط صنایع تحقیقاتی شاهد نیروی هوافضای سپاه طراحی و تولید شده است و یکی از با کیفیت‌ترین پهپاد‌های ایرانی است.

پهپاد شاهد ۱۲۹ معروف‌ترین عضو این خانواده است. شاهد ۱۲۹ یک پهپاد با ماوریت مراقبتی و رزمی است که ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارد. این پهپاد قابلیت حمل و بکارگیری ۴ فروند موشک یا بمب هدایت شونده سدید را دارد و از دوربین‌های عقاب ۴ و ۶ استفاده می‌کند.

این پهپاد با بیشینه سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۲۴ ساعته قادر است در یک روز ۲۰ هزار کیلومتر مربع معادل مساحت فلسطین اشغالی را پایش کند. نمونه‌ای از این پهپاد با نام سیمرغ در اختیار نیروی دریایی ارتش نیز قرار گرفته است.

ساخت پهپاد‌های بال پرنده خانواده شاهد نقطه عطفی در سیر تکامل پهپاد‌های خانواده شاهد است. بعد از آنکه پهپاد RQ-۱۷۰ توسط نیروی هوافضای سپاه در اختیار گرفته شد روند مهندسی معکوس آن آغاز شد و به این ترتیب پهپاد بال پرنده خانواده شاهد طراحی و تولید شدند.

پهپاد شاهد ۱۹۱ یکی از اعضای این خانواده با برد ۱۵۰۰ کیلومتر است که در حقیقت نمونه ۶۰ درصد پهپاد RQ-۱۷۰ است. این پهپاد علاوه بر توانایی مراقبت و شناسایی ۱۵۵۰ کیلومتر مربع قادر است ۲ بمب سدید نیز با خود حمل کند. شاهد ۱۹۱ به یک موتور جت مجهز است که سرعت آن را به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و به آن اجازه می‌دهد تا ارتفاع ۲۵۰۰۰ پا اوج بگیرد.

این پهپاد برای نخستین مرتبه در جریان عملیات ضربت محرم عملیاتی شد و مواضع تروریست‌های داعش در منطقه شرق فرات را با موفقیت بمباران کرد.

دیگر عضو این خانواده پهپاد شاهد ۱۷۱ با برد ۴۴۰۰ کیلومتر و نمونه ۱ به ۱ RQ-۱۷۰ است. این پهپاد که بربلندترین پهپاد بال پرنده ایرانی است، صرفا ماموریت مراقبتی دارد و قادر است مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع (به اندازه سه استان تهران، قم و مرکزی) را در یک روز پایش کند. موتور توربوفن شاهد ۱۷۱ به آن اجازه می‌دهد تا ۱۰ ساعت به صورت مداوم پرواز کند و با بیشینه سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع ۳۶۰۰۰ هزار پایی اوج بگیرد.

اما جدیدترین و توانمندترین پهپاد خانواده شاهد، پهپاد غزه یا شاهد ۱۴۹ است. این پهپاد به یک موتور توربوپراپ مجهز است که آن را قادر می‌سازد ۳۵ ساعت به صورت مداوم پرواز کند و تا ارتفاع ۳۵ هزار پا اوج بگیرد. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی از برد این پهپاد منتشر نشده است، اما با توجه به مشخصات فنی، برد شاهد ۱۴۹ چیزی در حدود ۴۰۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

پهپاد غزه قادر است ۱۳ بمب را با خود حمل کند که از این نظر قدرتمندترین پهپاد ایرانی به شمار می‌رود. سامانه اپتیکی این پهپاد نیز نسبت به سایر پهپاد‌ها قدرتمندتر بوده و بر اساس برآورد‌ها قدرت بزرگنمایی تا ۱۲۰ برابر را دارد.

شاهد ۱۳۶ را شاید بتوان ناشناخته‌ترین پهپاد خانواده شاهد نامید. شاهد ۱۳۶ که یک پهپاد انهدامی است بدون نیاز به باند پرواز و با استفاده از جاتو پرتاب می‌شود که همین امر آن را به یک پهپاد راهکنشی مناسب بدل کرده است. این پهپاد که از بدنه دلتا (مثلثی)‌شکل بهره می‌برد قادر است به صورت انبوه مورد استفاده قرار گیرد.

در رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ نمونه‌ای پرتابگر کامیونی این پهپاد با قابلیت شلیک همزمان ۶ پهپاد رونمایی شد. هنوز درباره برد این پهپاد اطلاعات دقیقی منتشر نشده است، اما برخی منابع برد آن را بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر برآورد کرده‌اند.

نمونه مشابه همین پهپاد با نام وعید در اختیار انصار الله یمن قرار دارد که به قاتل آرامکو معروف شده است.

با این اوصاف در سازمان رزم نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران کلکسیونی از پهپاد‌های اسرائیل زن وجود دارد که قادرند دکترین نظامی ایران را که مبتنی بر تهاجم به تهدیدات در مبدا آن‌ها است را عملی کند.

پهپاد‌هایی که برخی از آن‌ها در میدان عمل نیز امتحان خود را بخوبی پس داده‌اند و پای برخی از آن‌ها به زرادخانه گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و نزدیکی‌های آن باز شده است. موضوعی که می‌تواند خطری جدی برای امنیت رژیم صهیونیستی باشد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر