کد خبر: 1104575
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
رئیس ستادکل نیروهای مسلح ۱۶ شهریورماه پیام هشدارآمیزی به کشورهای میزبان پایگاه‌های آمریکایی در منطقه صادر کرد و نسب به همکاری آنها با اسرائیل در قالب سازمان تروریستی سنتکام هشدار داد.
 16 شهریورماه سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در صفحه شخصی خود در پیام رسان روبیکا پیامی هشدار آمیز خطاب به کشورهای منطقه در باره همکاری با رژیم صهیونیستی صادر کرد.

سردار باقری در پیام خود تصریح کرده است که عضویت رژیم صهیونیستی در سنتکام موجب می‌شود تا امکانات جاسوسی (و حتی عملیاتی) آمریکا و هم‌پیمان‌های او در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی نیز قرار بگیرد و این موجب افزایش تهدید برای کشور عزیزمان خواهد شد.

مقامات رسمی کشورمان پیش از این نیز بارها نسبت به خطر و تهدید آفرینی رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داده و بر لزوم هم‌افزایی کشورهای منطقه برای مقابله با این رژیم تاکید کرده‌ بودند اما پیام اخیر سردار باقری این بار با لحن و شکل متفاوت‌تری نسبت به قبل منتشر شده است.

از سوی دیگر تلاش چند سال اخیر رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و افتتاح سفارتخانه در کشورهای امارات و بحرین و همچنین اسکورت هواپیماهای بی 52 آمریکایی توسط اف 16 های اسرائیلی بر فراز خلیج فارس نشانه‌هایی از تکاپوی این رژیم برای گسترش حضور نظامی و سیاسی خود در منطقه است.

عضویت ارتش رژیم صهیونیستی در سنتکام که به معنای امکان فعالیت نظامی رسمی مشترک با کشورهای موجود در محدوده جغرافیایی این فرماندهی منطقه‌ای ارتش آمریکا است نیز در هیمن پازل تحلیل می‌شود.

بیشتر بخوانید
  • ایران یا آمریکا؛ چه‌کسی برتری نظامی متحدانش در منطقه را حفظ کرده است؟

ارتش آمریکا دارای شش فرماندهی منطقه‌ای شامل فرماندهی آمریکای شمالی،‌ فرماندهی آمریکای جنوبی،‌ فرماندهی اروپا، فرماندهی آفریقا،‌ فرماندهی مرکزی (منطقه آسیای غربی  و آسیای میانه) و فرماندهی  اقیانوس هند و آرام است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سردار سرلشکر محمد باقری , ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , خلیج فارس , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
نقشه محدوده جغرافیایی‌ فرماندهی‌های منطقه‌ای ارتش آمریکا/ رنگ زرد منطقه تحت پوشش سنتکام

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا یکی از مهمترین فرماندهی‌های منطقه‌ای ارتش ایالات متحده است که از سال 1983 تاسیس شده و همانطور که از نامش پیداست مسئول هماهنگی و اجرای عملیات‌های ارتش آمریکا در منطقه بین قاره‌های آفریفا و اروپا و آسیا است و در حقیقت منطقه مهم آسیای غربی،‌ شمال آفریقا و آسیای مرکزی تحت پوشش این فرماندهی قرار دارد.

فروردین ماه سال 98 و درپی افزوده شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در اقدامی متقابل سنتکام و نیروهای وابسته به آن را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام بدان معنا بود که نیروهای مسلح کشورمان از آن پس نیروهای سنتکام را همسنگ سایر گروه‌های تروریستی قلمداد می‌کنند.

15 ژانویه سال 2021 (26 دی 1399) وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونسیتی که تا پیش از این عضوی از فرماندهی اروپای ارتش آمریکا بوده است، به عضویت فرماندهی مرکزی این کشور در آمده است.

این اقدام آمریکا در جریان توافق ابراهیم و در روزهای آخر دولت ترامپ صورت گرفت تا روند عادی سازی روابط رژیم صهیونسیتی با کشورهای عربی منطقه ابعاد امنیتی و نظامی هم بخود بگیرد.  به این ترتیب فعالیت‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در همکاری با برخی کشورهای منطقه که تا پیش از این به صورت غیر رسمی صورت می‌گرفت، حالا دیگر رنگ و بوی رسمی هم بخود می‌گیرد و به این ترتیب ارتش این رژیم قادر خواهد بود تا علاوه بر استفاده از همکاری‌ کشورهای منطقه از پشتیبانی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز بهره‌مند شود؛ موضوعی که تا پیش از این بدلیل عضویت ارتش اسرائیل در فرماندهی یوکام امکان آن وجود نداشت. یعنی هرچند رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا قرار داشت و بیشتر درگیری‌های آن نیز در این منطقه رخ می‌داد اما عملا نیروهای آمریکایی حاضر در این منطقه،‌ مسئولیت پشتیبانی از آن را بر عهده نداشتند و این می‌توانست مشکلاتی را برای آنها بوجود آورد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سردار سرلشکر محمد باقری , ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , خلیج فارس , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
مایکل کوریلا فرمانده جدید سنتکام در کنار بنی گانتس وزیر جنگ و آیو کوخاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی

نگاهی به اقدامات آمریکا برای تامین امنیت متحدانش در منطقه اما چیز دیگری را نشان می‌دهد. هرچند آمریکایی‌ها طی سالیان گذشته سعی کرده اند از طرق مختلف از همپیمانان خود در منطقه پشتیبانی امنیتی و نظامی کرده و در مقابل از نفوذ و قدرت ایران بکاهند اما در نتیجه عکس خواسته‌های خود را گرفته‌اند.

در سال 1982 اسرائیل با هدف از بین بردن گروه تهدید گروه‌های فلسطینی و  آغاز تغییر وضعیت منطقه غرب آسیا به جنوب لبنان حمله می‌کند اما تا بیروت به پیش می‌رود.  در نتیجه این جنگ مقاومت اسلامی در لبنان تشکیل می‌شود و پایه‌های تاسیس قدرتمندترین گروه مقاومت اسلامی منطقه یعنی حزب الله لبنان گذاشته می‌شود.

18 سال بعد اما حزب الله موفق می‌شود طی سلسله عملیات‌هایی، ارتش رژیم اشغالگر قدس را وادار به عقب نشینی از جنوب لبنان کند و به این ترتیب نقطه عطفی در تاریخ نبردهای گروه‌های مقاومت با ارتش اسرائیل شکل می‌گیرد و به نوعی دومینوی شکست‌های ارتش این رژیم آغاز می‌شود.

6 سال بعد یعنی در تابستان سال 2006،‌ و در جریان جنگ 33 روزه،‌ ارتش اسرائیل سعی می‌کند هدفی که در 24 سال پیش قادر به تحقق آن نبوده است را محقق کند اما اینار نیز شکست می‌خورد و نه تنها به اهداف خود نمی‌‌رسد بلکه موجب می‌شود حزب الله وارد ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی شود و در نتیجه یگان‌های موشکی، پهپادی و پدافندی حزب الله رشد چمشگیری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید
  • پهپادها ضریب نفوذ ایران در منطقه را افزایش می‌دهند/ گزارش تسنیم از یکپارچه‌سازی شبکه پهپادی در جبهه مقاومت

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سردار سرلشکر محمد باقری , ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , خلیج فارس , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
پرواز پهپادهای حزب الله بر فراز میدان گازی مورد مناقشه کاریش که اسرائیل فقط توانست یک پهپاد را منهدم کند

پس از آن، آمریکایی‌ها با کمک صهیونیستها و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس،‌ از گروه‌های تروریستی پشتیبانی کرده و آنها  را ابتدا در سوریه و سپس عراق فعال کردند تا بتوانند با اسقاط نظام سوریه و عراق این دو کشور مهم و راهبردی در جبهه مقاومت را از بین برده و ضمن از بین بردن جبهه مقاومت و کاهش نفوذ ایران در منطقه طرح خود برای تامین امنیت و گسترش جغرافیایی رژیم صهیونیستی را عملی کنند.

اینبار هم اما ناکام ماندند و علی رغم تحمیل‌ هزینه‌های گزاف به کشورهای عراق و سوریه نتیجه عکس گرفتند و موجبات گسترش هرجه بیشتر جبهه مقاومت را فراهم کردند. تشکیل حشد الشعبی در عراق و دفاع وطنی در سوریه و گسترش نفوذ ایران در منطقه از نتایج این اقدام آنها بود.

از سوی دیگر آمریکایی ها در جریان جنگ یمن نیز نتوانستند علی‌رغم ارسال و فروش انواع تسلیحات پیشرفته به عربستان و امارات موجبات موفقیت آنها در برابر ارتش و کمیته های مردمی انصار الله را فراهم آورند و امروز کاربجایی رسیده است که پس از قریب به هفت سال،‌ ارتش یمن قدرتمند تر از گذشته توانسته است عربستان  و همپیمانانش را متوقف کرده و آنها را وادار به پذیرش آتش‌بس کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , سردار سرلشکر محمد باقری , ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران , خلیج فارس , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
تصویر موشک بالستیک ضد کشتی فالق 1 یمن- نیروهای مسلح یمن در رژه اخیر خود تجهیزات مدرنی را به نمایش گذاشتند
که بسیاری دستیابی یمن به این تسلیحات را حاصل حمایت‌های ایران می‌دانند

اما با نگاهی به تحولات چند سال اخیر در منطقه و در نتیجه گسترش و قدرتمندتر شدن جبهه مقاومت که گسترش نفوذ ایران در منطقه را به دنبال داشته است، می‌توان اینطور برداشت کرد که این  تغییر رویکرد آمریکایی‌ها برای کمک بیشتر به اسرائیلی‌ها صورت گرفته است؛ موضوعی که در سالیان گذشته نیز به شکل‌‌‌های دیگری انجام شده بود اما هربار نتیجه عکس داده است.

اعتراف آمریکایی‌ها به توان پهپادی ایران و جبهه مقاومت و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی برای ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در مقابل سبکه یکپارچه پهپادی ایران در منطقه نیز از جمله اقداماتی است که آمریکایی‌ها برای دلگرم کردن هم‌پیمان خود در منطقه انجام می‌دهند.

اما اینکه اینبار ایران به صورت رسمی و کتبی به کشورهایی منطقه که میزبان پایگاه‌های آمریکایی در منطقه هستند هشدار داده است که در صورت بازشدن پای اسرائیلی‌ها به کشورهایشان، عکس العمل نشان خواهد داد،‌ نشان دهنده سطح بالای تهدید برای ایران است.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سال 97 دکترین جدیدی را در پیش گرفته‌اند که بر اساس آن در سطح راهبردی دفاعی و در سطح عملیات و تاکتیک هجومی عمل می‌کنند و در صورت بروز تهدید به مبدا تهدید حمله خواهند کرد.حمله موشکی به پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق نمونه‌ای از اجرای این تدبیر بود.

آنچه تا کنون رخ داده است نشان می‌دهد هر وقت آمریکا و اسرائیل طرحی برای گسترش اقدامات نظامی خود در منطقه داشته‌اند تا ضریب نفوذ ایران را کاهش دهند در عمل نتیجه عکس داده و موجب گسترش روز افزون جبهه مقاومت شده است.

حال باید دید طرح جدید آمریکایی‌ها برای گسترش اسرائیل در منطقه،‌ چه نتایجی را مترتب خواهد شد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار