کد خبر: 1104559
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
آمار‌های سازمان بین المللی شفافیت نشان می‌دهد
آمار‌های بین المللی نشان می‌دهد دولت روحانی رتبه ایران از نظر کنترل فساد در رده بندی جهانی را ۶ پله تنزل داده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان بین المللی شفافیت نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید از نظر فساد اداری دو دوره متفاوت را سپری کرده و اگرچه در چهار ساله اول عمر خود توانسته نمره بهتری در شاخص ادراک فساد بدست آورد، اما در چهار ساله دوم عملکرد کاملا ناموفقی داشته است.

شاخص ادراک فساد معیاری است برای سنجش میزان فساد اداری در کشور‌ها که بر اساس آن سطح فساد بخش دولتی از منظر کارشناسان و تجار مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کشور نمره‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ در نظر گرفته می‌شود. هر چه نمره کشوری بر اساس شاخص ادراک فساد بیشتر باشد دلالت بر فساد اداری کمتر در آن کشور دارد و بالعکس.

پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال ۲۰۱۳ نمره دولت ایران در شاخص ادراک فساد ۲۵ بوده که با روی کار آمدن دولت یازدهم نمره ایران در سال ۲۰۱۴ به ۲۷ ارتقاء می‌یابد. در سال ۲۰۱۵ نمره ایران در سطح ۲۷ باقی می‌ماند، اما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب به ۲۹ و ۳۰ افزایش پیدا می‌کند که بیانگر بهبود وضعیت دولت ایران از نظر کنترل فساد اداری است.

نمره ایران در شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۱۸ به ۲۸ و در سال ۲۰۱۹ به ۲۶ کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۲۰ نیز نمره ایران در این شاخص به ۲۵ کاهش پیدا می‌کند و این رقم در سال ۲۰۲۱ تکرار می‌شود.

تنزل ۶ پله‌ای رتبه جهانی ایران از نظر کنترل فساد اداری در دولت روحانی

بر این اساس دولت روحانی که نمره ۲۵ در شاخص ادراک فساد را در سال ۲۰۱۳ تحویل گرفته بود در سال پایانی عمر خود همان نمره را تکرار می‌کند و سطح ادراک فساد اداری را به سال ۲۰۱۳ برمی گرداند.

در جایگاه ایران از نظر ادراک فساد در جهان نیز کمابیش چنین روندی را شاهد هستیم. ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۴۴ از نظر ادراک فساد را بدست آورده بود. در سال اول دولت یازدهم رتبه ایران بهبود می‌یابد و ایران از نظر ادراک فساد در جایگاه ۱۳۶ جهان قرار می‌گیرد. رتبه ایران در سال ۲۰۱۵ نیز بازهم بهبود می‌یابد و به ۱۳۰ می‌رسد. اما در سال ۲۰۱۶ رتبه ایران به ۱۳۱ و در سال ۲۰۱۷ دوباره به ۱۳۰ می‌رسد.

در دولت دوازدهم یک روند نزولی پیوسته را در رتبه جهانی ایران از نظر ادراک فساد مشاهده می‌کنیم به طوری که ایران در سال ۲۰۱۸ از نظر ادراک فساد به جایگاه ۱۳۸ تنزل پیدا می‌کند و در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۴۶ و در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۱۴۹ قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۱ نیز ایران از نظر ادراک فساد در جایگاه ۱۵۰ قرار می‌گیرد که بدترین رتبه ثبت شده برای ایران طی ۱۱ سال قبل از آن است.

بر این اساس دولت روحانی که رتبه ۱۴۴ ایران را از نظر ادراک فساد تحویل گرفته بود در سال ۲۰۲۱ رتبه ۱۵۰ را تحویل داده است و بدین ترتیب ۶ پله رتبه ایران از نظر ادراک فساد در رده بندی جهانی را تنزل داده است.
 
تنزل ۶ پله‌ای رتبه جهانی ایران از نظر کنترل فساد اداری در دولت روحانی
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار