کد خبر: 1104269
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت هسته‌ای ایران نشان داد که طرح ادعا‌های تکراری و مانور رسانه‌ای روی آن با هدف ایجاد تعلل و ابهام در روند مذاکرات هسته‌ای ایران، همچنان ترفندی است که تروییکای اروپا و کاخ سفید در ماه‌های گذشته در پیش گرفته اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تازه‌ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شانزدهم شهریور ماه در اختیار اعضای این نهاد بین المللی قرار گرفت و در بخش‌های انتشار یافته به رسانه‌ها بار دیگر ادعا‌های پیشین علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تکرار شد تا بهانه‌ای جدید برای ایجاد موج رسانه‌ای علیه کشورمان آغاز و تعلل در مذاکرات توجیه شود.

ایران که از ابتدای مذاکرات احیای فرجام اصول خود را برپایه تعهد در برابر تعهد قرار داده است، فارغ از این فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای، ضمن پایبندی به قوانین این نهاد بین المللی تاکید دارد که از حقوق خود در برنامه هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.

ایران یازدهم شهریور آخرین بررسی و جمع بندی خود را از متن پیشنهادی غرب درباره احیای برجام و با نیت به نتیجه رساندن توافق، به رابط اروپایی تحویل داد و اکنون انتظار یک هفته‌ای برای پاسخ آمریکا، تحت الشعاع جدیدترین گزارش آژانس و واکنش مقامات غربی به آن قرار گرفته است؛ گزارش و واکنشی که به خوبی نشان می‌دهد کدام طرف مذاکرات برجام در مسیر احیای آن در حال سنگ اندازی است.

**بیانیه آژانس چه می‌گوید؟

«میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۹ برابر سقف تعیین‌شده در برجام است»؛ این مهمترین بند ادعایی دو گزارش ۴ صفحه‌ای منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به تازگی در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت.

«رافائل گروسی» رئیس آژانس در گزارش خود اعلام کرده که ذخایر اورانیوم ایران در تاریخ ۳۰ مرداد با افزایش ۱۳۱.۶ کیلوگرم به سه هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است.

همانطور که تجارب گزارش‌های گذشته آژانس نشان می‌داد، بلافاصله پس از درج بخش‌هایی از این گزارش به رسانه‌های خارجی، هجمه علیه ایران هم آغاز شد.

بهانه جدید این هجمه را می‌توان در اظهارات یکی از دیپلمات‌های اروپایی جست و جو کرد که در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد راکه ایران اگر بخواهد می‌تواند ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۵ درصد تولید کند که با این اقدام تقریبا ۳ الی ۴ هفته برای تولید مواد کافی بمب اتمی از سوی ایران طول می‌کشد.

گزارش دوم آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی مدعی است که «تصمیم ایران برای حذف تجهیزات آژانس که قبلاً برای فعالیت‌های نظارتی در رابطه با برجام نصب شده بود، پیامد‌های زیان‌باری در توانایی این سازمان برای ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران داشته است» که ایران ماه‌ها پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بی تعهدی طرف‌های اروپایی به این سند، بیشترین نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی را پذیرفته و اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس این گزارش ۳۶۲۱.۳ کیلوگرم اورانیوم در قالب گاز هگزافلوراید تولید کرده که شامل ۲۵۱۹.۹ کیلوگرم با غنای ۲ درصد، ۷۱۳.۹ کیلوگرم با غنای ۵ درصد، ۳۳۱.۹ کیلوگرم با غنای ۲۰ درصد و ۵۵.۶ کیوگرم با غنای ۶۰ درصد است.

«منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای» دیگر عنوان ادعایی در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی است که این نهاد مدعی شده ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

این مسئله در حالی مورد اشاره آژانس قرار گرفته و به کانون هجمه رسانه‌ای علیه ایران تبدیل شده است که پیش از این و در جریان توافق برجام ۲۰۱۵ پرونده آن بسته شده بود.

این نهاد بین المللی درحالی خواستار توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده، است که تا پیش از خرابکاری رژیم صهیونیستی، بدعهدی طرف‌های غربی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، دوربین‌ها و نظارت‌های آژانس با دقیق‌ترین ابزار‌ها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود مانند اُلِم در جریان بود.

**واکنش غرب به ادعا‌های آژانس

بلافاصله پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اروپا و آمریکا درباره آن موضع گیری کرده و درباره آن به اظهار نظر پرداختند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، صبر آمریکا برای حصول توافق در وین جهت احیای برجام را «بی‌پایان» ندانست و مدعی شد جو بایدن، رئیس‌جمهور را آمریکا، به دنبال «گزینه‌های دیگری» است تا اطمینان حاصل کند در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای برجام، ایران هرگز به توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت.

«وِندانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران اشاره کرد و مدعی شد که این گزارش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقادیر زیادی اورانیوم با غنای بالا در اختیار دارد که هیچ استفاده غیر نظامی قابل توجیه نیز برای آن ندارد. با بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، ایران می‌بایست از تمامی ذخایر اورانیوم خود خلاص شود.

«آن کلر لژاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای ادعا کرد که «به شدت نگران» فقدان همکاری ادعائی جاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و در این خصوص با شرکای خود پیش از نشست شورای حکام آژانس در هفته آینده، رایزنی خواهد کرد.

** سایه سیاست بر سر گزارش آژانس

پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و در پی آن تکرار ادعا‌ها علیه ایران، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس را تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی دانست که هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران متذکر شد که برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است، همانند گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القا غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.

«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین هم با تأکید بر اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری و تعامل با آژانس مبتنی بوده است، افزود: از طرف مقابل انتظار می‌رود تا بی توجه به فشار‌های سیاسی و سوالات برآمده از شیطنت آفرینی طرف‌های ثالثی که عضو هیچ سازوکار پادمانی آژانس نیستند و میزبان ده‌ها کلاهک هسته‌ای هستند، به وظیفه ذاتی خود بپردازد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است، افزود: سه ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آن‌ها به عمل آورده است.

«حسین امیرعبداللهیان» هم در گفت و گوی تلفنی با «وانگ ایی» وزیر امور خارجه چین، تصریح کرد که در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم، اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

وانگ ایی هم با رد یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و حمایت از درخواست‌های منطقی ایران در مذاکرات هسته ای، دستیابی به حقوق قانونی را حق ایران دانست.

**شروط مصرح و منطقی ایران

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات لغو تحریم‌ها در دولت سیزدهم، طرف‌های غربی از همان ابتدای این دور مدعی بودند که ایران در مسیر گفتگو‌های احیای برجام در حال تعلل است و به واسطه همین ادعا هم ضرب الاجل‌های پی در پی رسانه‌ای برای ایران لحاظ می‌کردند.

گرچه این فشار‌ها نتوانست تیم مذاکرات ایران را از اصول خود دور کند، اما تعلل یک ماه اخیر غرب در مواجهه با خواسته‌های منطقی و مصرح ایران به خوبی طرف تعلل کننده را مشخص می‌کند.

این تعلل و ابهام در گفتار و رفتار در حالی به شیوه متداول از سوی مقامات آمریکا تبدیل شده که ایران معتقد است برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین در فعالیت‌های هسته‌ای نیازمند عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است.

بر اساس تاکید وزیر امور خارجه مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران ذره‌ای از خطوط قرمز نظام تخطی نخواهند کرد و خطوط ترسیم شده رهبر معظم انقلاب در بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات ادامه روند مذاکرات، مورد تاکید رئیس جمهور است و وزارت امور خارجه با جدیت و اقتدار کامل در این مسیر حرکت می‌کنند.

گرچه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعا‌های تکراری علیه ایران مطرح کرده و به مُسکن این روز‌های رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، اما رسانه‌های نزدیک به این نهاد، به صراحت اعلام می‌کنند که برخلاف خواست تل آویو و واشنگتن احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بسیار اندک بوده و این خود به خوبی نشان دهنده سیاسی بودن دو گزارش اخیر این سازمان است.

جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات در تلاش است تا سایه تهدیدات آژانس را به بهانه پرونده پادمانی و ادعا‌های متوهمانه رژیم صهیونیستی از سر ایران دور کند.

مذاکرات احیای برجام زمانی به نتیجه خواهد رسید که آژانس و غرب تصمیم جدی و اراده راسخ در پایان دادن به تهدید متوهمانه ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت نشان دهند، تحریم‌ها را با راستی آزمایی لغو کرده و تضمین لازم را به ایران درباره عدم عهدشکنی ارائه دهند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار