کد خبر: 1104151
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای از دولت سعودی خواست تا احکام ممنوع‌الخروجی در حق فعالان و مدافعان حقوق بشر و خانواده‌های آنان را لغو کند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای با عنوان «احکام ممنوع‌الخروجی فعالان زن و مرد را پایان دهید» نسبت به رفتار دولت عربستان سعودی با مخالفان انتقاد کرد.

به نوشته وبگاه سعودی لیکس، در این نامه خطاب به سران سعودی آمده است که مدافعان حقوق بشر و فعالان زن و مرد، مدت طولانی است که حق خروج از عربستان را ندارند و خواستار لغو این حکم نانوشته هستند.

عفو بین‌الملل افزود: «این احکام در شرایطی است که در سه سال گذشته جامعه سعودی شاهد تلاش حاکمان برای بهبود چهره خود در انظار بین‌المللی است. اما همزمان با تحولات عمیق، ده‌ها نفر از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و روحانیون دینی به صرف ابراز عقیده خود در معرض سرکوب شدید و خشن قرار دارند و این واقعیتی است که در عربستان وجود دارد.»

طبق گزارش این نهاد بین‌المللی غیر دولتی، مقامات عربستانی حداقل ۳۵ فعال زن و مرد را بازداشت کرده و به احکام زندان‌های طولانی مدت محکومشان کرده‌اند. آن هم صرفا به دلیل ابراز عقیده و گاهی به دلیل نوشتن یک توئیت در خصوص لزوم اصلاحات سیاسی مجازات شده‌اند. حتی بعد از آزادی نیز بسیاری از آن‌ها آزاد نیستند و بین پنج الی ۲۰ سال حق خروج از کشور را ندارند.

در ادامه این بیانیه به افرادی، چون «لجین الهذلول»، «رائف بدوی»، «سمر بدوی»، «نسیمه الساده» و «عبدالرحمن السدحان» اشاره شده که علی‌رغم آزادی از زندان همچنان حق خروج از عربستان سعودی را ندارند.

اما برخی نیز بدون اینکه حکم دادگاهی وجود داشته باشد، ممنوع الخروج شده‌اند و فرد تنها زمانی متوجه این می‌شود که در فرودگاه یا مبادی خروج به او گفته می‌شود که حق خروج از کشور را ندارد. همچنین تأثیر این مجازات، در بسیاری از موارد بستگان آن‌ها را نیز تحت تدثیر قرار می‌دهد و منجر به جدایی خانواده‌ها و تحمیل رنج و مشقت بسیار زیاد به آن‌ها می‌شود..

در ادامه بیانیه سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است که ۱۹ نفر از بستگان «سلمان العوده» روحانی سرشناس عربستانی که در زندان به سر می‌برد و در معرض خطر اعدام قرار دارد، برای مدت زمان نا معلومی و بدون هیچ حکم دادگاهی، صرفا به دلیل خویشاوندی با او ممنوع الخروج هستند.

«عبدالله العوده» فرزند سلمان العوده در این باره به عفو بین‌الملل گفته است که ممنوعیت سفر برای بستگان زندانیان، یک ابزار برای تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر است و همچنین این کارکرد را نیز دارد که بستگان آن‌ها در خارج از عربستان حرفی علیه دولت سعودی نزنند.

عفو بین‌الملل در وبگاه خود از دیگر کاربران نیز خواسته است تا این نامه را امضاء کرده و در آن از پادشاهی سعودی بخواهند که ممنوع الخروجی فعالان حقوق بشر را پایان دهد. در این راستا فعالان فضای مجازی نیز با هشتگ LETTHEMFLY# تصاویر افرادی که سال‌هاست حق خروج از عربستان را ندارند به اشتراک گذاشته‌اند.

سرکوب مخالفان در عربستان سعودی هرچند سابقه چندین ده ساله دارد، اما از سال ۲۰۱۷ و به، ولی عهدی رسیدن محمد بن سلمان، بر شدت این روند افزوده شده و صد‌ها نفر از طیف‌های مختلف جامعه عربستان از برخی شاهزاده‌ها تا روحانیون اخوانی و فعالان شیعه به زندان افتاده‌اند.

در این راستا منابع آگاه در ۲۲ مرداد ماه به وبگاه مرآة الجزیره گفتند که بن سلمان به تازگی یک یگان امنیتی احداث کرده است که هدف از آن، سرکوب مخالفان خود در خارج از این کشور است. این منابع با بیان اینکه بن سلمان به سرعت خواستار تأمین مالی این یگان است، تأکید کردند، بن سلمان موافقت کرده است که حقوق این یگان امنیتی بالا باشد و هر گونه تجهیزات نیز برای آنان فراهم شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار