کد خبر: 1104079
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
از اظهارات مقامات امریکایی در روز‌های اخیر به‌خوبی معلوم بود که این کشور در حال حاضر اراده‌ای برای توافق با ایران ندارد و ادعای غیرسازنده بودن پاسخ تهران هم نوعی بهانه‌تراشی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات بود. پس از سخنان بورل که گفت به توافق هسته‌ای در وین خوش‌بین نیست، اینک رسانه تایمز اسرائیل، به نقل از مقامات کاخ سفید ادعا کرده که توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. کاخ سفید هم گفته که شکاف‌های جدی همچنان باقی مانده و امریکا برای هر سناریویی با توافق یا بدون آن آماده است.

از اظهارات مقامات امریکایی در روز‌های اخیر به‌خوبی معلوم بود که این کشور در حال حاضر اراده‌ای برای توافق با ایران ندارد و ادعای غیرسازنده بودن پاسخ تهران هم نوعی بهانه‌تراشی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات بود. پس از سخنان بورل که گفت به توافق هسته‌ای در وین خوش‌بین نیست، اینک رسانه تایمز اسرائیل، به نقل از مقامات کاخ سفید ادعا کرده که توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. کاخ سفید هم گفته که شکاف‌های جدی همچنان باقی مانده و امریکا برای هر سناریویی با توافق یا بدون آن آماده است. به نظر می‌رسد پس از «خروج از برجام»، امریکا این‌باربه «خروج از توافق» نزدیک شده است!
سفر‌های مکرر مقامات صهیونیستی به امریکا برای متقاعد کردن مقامات این کشور برای عدم توافق با ایران بالاخره جواب داد و واشنگتن برای مدت نامعلومی از میز مذاکرات کنار کشیده است. روزنامه تایمز اسرائیل روز چهار شنبه در گزارشی مدعی شد که مقام‌های امریکا به یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطلاع داده‌اند توافق احیای برجام از روی میز برداشته شده و در آینده نزدیک امضا نخواهد شد. این گزارش درحالی منتشر شده که رسانه‌های صهیونیستی پیش از این از احتمال امضای توافق خبر داده بودند. در این گزارش‌ها اعلام شده بود بر اساس تخمین موساد، توافق احتمالی میان ایران و کشور‌های غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد. روزنامه هاآرتص دو روز پیش در گزارشی گفت که مقامات اسرائیلی به شدت تلاش می‌کنند مقامات کاخ سفید را از هرگونه توافق با تهران منصرف کنند. صهیونیست‌ها هرگونه توافقی با ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند و همواره سعی کرده‌اند رهبران غربی را از رسیدن به توافق بر سر برجام منع کنند. پیش از این هم برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اراده‌ای برای توافق با تهران ندارد. مقامات واشنگتن همیشه اعلام کرده‌اند که درباره برنامه هسته‌ای ایران، با صهیونیست‌ها هماهنگ هستند و توافقی را امضا نخواهند کرد که به ضرر امنیت رژیم صهیونیستی و دیگر متحدانش در خلیج فارس باشد.

شکاف‌های جدی باقی مانده است
درحالی که ایران اخیراً پاسخ خود را به تصمیمات امریکا ارائه داده و منتظر پاسخ مکتوب آن است، از اظهارات مقامات واشنگتن اینگونه بر می‌آید که آن‌ها خود را برای دوران بدون توافق آماده می‌کنند. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن برای تمام سناریوها، بازگشت به توافق هسته‌ای یا عدم تحقق آن، آماده است. سخنگوی کاخ سفید سه شنبه شب ادعا کرد در صورت آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، امریکا نیز آماده انجام اقدام مشابه است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه هنوز اختلاف‌نظر‌هایی با ایران وجود دارد، گفت که دولت امریکا هرگز توافقی را که در راستای منافع این کشور نباشد، امضا نخواهد کرد. ژان پی‌یر با ادعای اینکه واشنگتن قاطعانه از استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند، گفت که زمانی که مدیرکل آژانس به شورای حکام گزارش دهد که در خصوص مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی صورت گرفته و این مسائل حل‌وفصل شده‌اند، انتظار می‌رود که موضوع ایران از دستور کار آژانس خارج می‌شود، ولی پیش از آن، چنین امری رخ نخواهد داد. کارین ژان پی‌یر همچنین مدعی شد که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ماهیت سیاسی نداشته و اهرمی برای فشار یا کارتی برای چانه‌زنی نیست. سخنگوی کاخ سفید افزود: خواستار آن هستیم که هنگام بازگشت به برجام تمامی مسائل حل‌وفصل شده و پرونده بازی وجود نداشته باشد و این امر به‌طور کامل به تصمیم ایران بستگی دارد. اظهارات این مقام برای شفاف‌سازی ایران در موضوعات پادمان آژانس درحالی است که تهران خواستار بسته شدن این پرونده است و روی آن اصرار دارد و این مسئله یکی از موارد اختلافی بین تهران و واشنگتن است. بنابراین، امریکایی‌ها با مانور دادن روی این موضوع که شاید ایران از آن عقب‌نشینی نکند، سعی دارند مثل همیشه توپ را به زمنین ایران انداخته و طرف ایرانی را مقصر به شکست کشیده شدن مذاکرات در وین معرفی کنند.

واشنگتن: از پاسخ ایران قانع نشدیم
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم در سخنانی اعلام کرد که شکاف‌ها و اختلافات با ایران بر سر پیش‌نویس پیشنهادی هنوز باقی است. این مقام امریکایی ادعا کرد: «پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را انجام دهیم و از پاسخ ایران نیز مشخص است که این شکاف‌ها فعلاً وجود خواهند داشت». ادعای این مقام امریکایی درحالی است که مقامات وزارت خارجه گفته‌اند که پاسخ تهران شفاف و سازنده بوده و الان نوبت امریکاست تا تصمیم خود را بگیرد، اما واشنگتن ثابت کرده که با هیچ یک از پاسخ‌های ایران متقاعد نخواهد شد. درحالی که اتحادیه اروپا، روسیه و چین پاسخ‌های تهران را منصفانه و معقول توصیف کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد زور لابی صهیونیستی بیش از سایرین بوده و توانسته کاخ سفید را از وارد شدن به توافق منع کند. باتوجه به مواضع امریکایی‌ها، رسیدن به توافق در وین بیش از هر زمان دیگری سخت شده است و آنگونه که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته خوش‌بینی نسبت به توافق احتمالی از بین رفته است. کاخ سفید مدعی است تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ توافق نخواهد شد و با این سنگ‌اندازی‌ها تلاش می‌کند خواسته‌های فربرجامی خود را به ایران تحمیل کند. اما طرف ایرانی هم بار‌ها گفته از تأمین منافع ملی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و همین مسئله سبب شده فرایند مذاکرات طولانی و راه رسیدن به توافق هم دشوارتر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار