کد خبر: 1104061
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
حریف برزیل نشدیم وعده عطایی عملی نشد
حذف از رقابت‌های قهرمانی جهان به سقوط دو پله‌ای والیبال ایران در رنکینگ جهانی منجر شد. آخرین دیدار از مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها را تیم‌ملی والیبال کشورمان با برزیل برگزار کرد، دیداری که با باخت ۳ بر صفر ایران به پایان رسید.
شیوا نوروزی

بهروز عطایی وعده داده بود شاگردانش بعد از درخشش در لیگ جهانی در قهرمانی جهان ۲۰۲۲ نیز خوش بدرخشند و عنوانی بهتر از دوره گذشته کسب کنند، اما شکست برابر قناری‌ها و کنار رفتن از دور رقابت‌ها مانع از تحقق این وعده شد. ضعف انگیزه و عملکرد در دفاع اجازه نداد تیم‌ملی در بین هشت تیم برتر جهان قرار بگیرد.
تکرار عنوان سیزدهمی
در بیست و پنجمین رویارویی با یکی از مدعیان قهرمانی جهان حرف زیادی برای گفتن نداشتیم. شکست با اختلاف هشت امتیاز در ست اول کار را سخت کرد. البته ملی‌پوشان تلاش‌شان را برای جبران مافات کردند، ولی در ست‌های دوم و سوم با سه و دو امتیاز کمتر شکست خوردند تا این برزیلی‌ها باشند که به یک‌چهارم نهایی صعود کنند و حریف آرژانتین شدند. در پایان مرحله یک‌هشتم نهایی رده‌بندی تیم‌های حاضر در رقابت‌ها نیز اعلام شد و تیم ایران همانند دوره گذشته در رده سیزدهم جای گرفت و این در حالی است که ژاپنی‌ها یک پله بالاتر از ما رده دوازدهم جهان را از آن خود کردند. نکته دیگر اینکه در بین هشت تیم اول قهرمانی جهان هیچ تیمی از آسیا حضور ندارد و هر چهار تیم (ایران، ژاپن، چین و قطر) از گردونه مسابقات کنار رفته‌اند.
ثبت هفدهمین باخت در تاریخ مصاف والیبال ایران با برزیل یک نکته منفی دیگر نیز داشت؛ سقوط در رده‌بندی فدراسیون جهانی. در پایان این مرحله از قهرمانی جهان، FIVB رنکینگ جدید تیم‌های ملی را اعلام و براین اساس ایران با دو پله تنزل به رده دهم سقوط کرد. درحالی‌که لهستان همچنان بهترین تیم دنیا محسوب می‌شود، ژاپن حریف همیشگی ما در قاره کهن جایگاه هفتم را به دست آورد.
تأثیر مدل مسابقات بر حذف ایران
سرمربی تیم‌ملی نیز همانند رئیس فدراسیون مدل برگزاری مسابقات را عامل شکست و حذف تیمش عنوان کرد. بهروز عطایی با اشاره به تلاش‌های شاگردانش گفت: «مسابقه بسیار سختی بود و با توجه به اینکه در مرحله حذفی قرار داشتیم، دو تیم تمام تلاش خود را کردند تا پیروز از زمین خارج شوند. بازیکنان ایران در ست اول مقداری تحت تأثیر حساسیت این دیدار قرار گرفتند و خیلی خوب شروع نکردند، اما در ست‌های دوم و سوم عملکرد قابل قبول‌تری داشتند. به هر حال حریف ما تیمی مانند برزیل با سابقه درخشان بود که با قدرت بازی کرد و با استفاده از نقاط ضعف ما امتیاز گرفت. در برخی مواقع از بازی در کار تهاجمی و تدافعی خوب عمل نکردیم، اما برزیل بازی خوبی داشت و مستحق این پیروزی بود.»
پیش از این داورزنی نسبت به برنامه‌ریزی مسابقات جهانی اعتراض کرده بود و بعد از باخت به برزیل بهروز عطایی نیز روی این مسئله تأکید کرد: «باختیم و داستان قهرمانی جهان برای ما به پایان رسید، اما مدل برگزاری مسابقات مورد اعتراض بسیاری از تیم‌ها و مربیان قرار داشت. ژاپن، صربستان و ایران حذف شدند، اتفاقی که شاید برای امریکا یا فرانسه هم رخ می‌داد. در گروه ما تیمی که سوم شد به واسطه مدل چینش تیم‌های رنکینگ از یک تا ۱۶ به آسان‌ترین رقیب خورد. اگر قرار به انتخاب میان تیم‌هایی بود که با آن‌ها بازی کردیم شاید صربستان را انتخاب می‌کردیم. این موضوع بر جریان مسابقات اثر نامطلوب گذاشت. امریکا در مرحله یک‌چهارم دوباره به لهستان خورد، تیمی که در گروه مقدماتی هم بازی داشتند و ممکن است با دو باخت برابر یک تیم از گردونه رقابت‌ها حذف شود. این نشان می‌دهد برنامه این مسابقات خیلی دقیق و کارشناسی شده نبود. ایران هم از این قاعده مستثنی نبود، مسابقه خیلی سختی را گذراندیم و امیدوارم در آینده والیبال ما با کار بیشتر به شرایط بسیار ایده‌آل‌تری برسد.»
عذاب کشیدن برزیل
رنان دال‌زاتو، سرمربی برزیل به‌رغم پیروزی قاطع تیمش، بازی با ایران را سخت خواند: «مسابقه بسیار سختی بود و برای هر امتیاز این مسابقه انرژی خیلی زیادی صرف کردیم تا توانستیم پیروز این دیدار باشیم. در انتهای ست سوم بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در سرویس فشار بسیار زیادی به ما وارد کردند، اما با تاکتیکی که اتخاذ کردیم، توانستیم این شرایط را معکوس کنیم و در نهایت ۳ بر صفر برنده این مسابقه باشیم. در این مسابقه با تمام توانمان وارد شدیم تا بتوانیم پیروز از این میدان خارج شویم.»
برونو رزنده، کاپیتان برزیل نیز صحبت‌های سرمربی را تکرار کرد: «مثل همیشه دیدار سختی بود. در ست اول تیم ایران کمی مضطرب بود و شاید به این دلیل که دریافت‌های اول آن‌ها مانند دیدار‌های گذشته نبود. تیم ما با حفظ برتری و تمرکز خود در امتیازات پایانی ست‌های دوم و سوم که خیلی نزدیک دنبال شد، توانست به برتری دست پیدا کند. فکر می‌کنم در دریافت‌های اول ایران مثل همیشه نبود. همچنین در توپ‌های اول نیز نتوانست مثل دیدار‌های گذشته عمل کند و این یکی از دلایل باخت آن‌ها در این دیدار بود. هرچند در ست‌های دوم و سوم توانستند در این موارد عملکرد خود را بهبود بخشند.»
رقابت با آرژانتین
سایت FIVB هم در گزارشی به حذف تیم‌ملی کشورمان از رقابت‌های ۲۰۲۲ جهان واکنش نشان داد. فدراسیون جهانی در این خصوص نوشت: «برزیل برای صعود به یک‌چهارم نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ایران را شکست داد.  برزیل پس از غلبه بر ایران در ست‌های مستقیم آخرین جایگاه موجود را در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان به نام خود کرد. با این پیروزی برزیل با همسایه خود، یعنی آرژانتین در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی خواهد کرد. لئال مقابل ایران درخشید و ۲۰ پوئن کسب کرد. این بازیکن در حمله مجموعاً ۱۹ امتیاز را به خود اختصاص داد که با نرخ موفقیت ۶۳ درصد عملکرد خوبی بود. بازیکنان ایران با وجود عملکرد عالی معنوی‌نژاد و امیرحسین توخته در ست اول به اندازه کافی خوب نبودند. با این حال تیم آسیایی کار برزیل را در دو ست بعدی سخت کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار