کد خبر: 1103826
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
سازمان هواشناسی با هشدار آغاز فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در برخی مناطق کشور از افزایش ارتفاع امواج در سواحل جنوبی خبر داد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، شمال و شرق آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، چهارشنبه در گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

بارش‌ها در گیلان، اردبیل، غرب مازندران و شمال آذربایجان شرقی از شدت بیشتری برخوردار است. پنجشنبه در گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی و جمعه در گیلان، مازندران و برخی مناطق اردبیل و شرق آذربایجان شرقی بارش پیش‌بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق کشور ادامه دارد. از امروز تا پنجشنبه دما در گیلان، مازندران و اردبیل بین ۸ تا ۱۲ درجه و در گلستان و شمال غرب کشور ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج

زمان شروع: ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

زمان پایان: ظهر پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید، افزایش تلاطم و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: مناطق ساحلی دریای عمان و شرق تنگه هرمز.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: دریای عمان و تنگه هرمز و مناطق شرقی خلیج فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷: مناطق ساحلی استان هرمزگان و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، اختلال در تردد‌های دریایی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و سبک و تفریحی.
توصیه: محدودیت فعالیت‌های دریایی ازجمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، مه آلودگی و کاهش محسوس دما (بین ۸ تا ۱۴ درجه سلسیوس)

منطقه اثر: اردبیل، گیلان و غرب مازندران

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، آسیب به سازه‌های موقت، لغزش و رانش زمین، خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان درحاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ساحل دریا، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان و شمال کردستان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۷: اردبیل، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۱۸: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر به طور محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون‌شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۵: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱۶: نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی، جنوب سمنان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب غرب لرستان و شمال بوشهر

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار
توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار